Gå til innhold

Hva legger dere i hamstring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før i dag, da de varslet at det ville komme strenge tiltak, handlet jeg inn litt ekstra. Jeg regnet med at det ville bli mye armer og bein i butikken på ettermiddagen, så jeg gikk i 11-tiden. 

Jeg kjøpte da hermetikk til to middager for vår familie på fire, fire pakker med knekkebrød, tre bokser frokostblanding, tre brød, fire bokser leverpostei, to store melkekartonger, brus og middager til i dag, fredag og lørdag. Tenkte at vi skulle ha nok til å klare oss i noen dager. Både frokostblanding, melk, knekkebrød og leverpostei inntas til vanlig i store kvanta her i huset..

Tenker dere at dette er hamstring?

Anonymkode: b3539...3d5

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Før i dag, da de varslet at det ville komme strenge tiltak, handlet jeg inn litt ekstra. Jeg regnet med at det ville bli mye armer og bein i butikken på ettermiddagen, så jeg gikk i 11-tiden. 

Jeg kjøpte da hermetikk til to middager for vår familie på fire, fire pakker med knekkebrød, tre bokser frokostblanding, tre brød, fire bokser leverpostei, to store melkekartonger, brus og middager til i dag, fredag og lørdag. Tenkte at vi skulle ha nok til å klare oss i noen dager. Både frokostblanding, melk, knekkebrød og leverpostei inntas til vanlig i store kvanta her i huset..

Nei, det kaller jeg helgeinnkjøp. Det er folk som handler mange tikilossekker med ris osv, da hamstrer de.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tenker at det er det det snakkes om på nyhetene når man snakker om at «folk hamstrer». Tror de aller fleste tenker som deg, og kjøper et par middager og doruller og pakker med bind eller bleier ekstra og dermed blir det for lite varer, fordi alle gjør det samme dag. Men det er jo ikke noe problem. Litt kjedelig for de som MÅ ha dorull akkurat i dag, men alle andre kan handle igjen i morgen eller overimorgen når det er fylt på igjen. 

Det er selvfølgelig alltid noen som hyperhamstrer, og kjøper kilovis med ris og alt sånt, men det tror jeg gjelder veldig få. Det er nok ikke de dem sikter til på dagsrevyen, sånn i det store og hele. 

Anonymkode: 26167...bed

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tenker at det er det det snakkes om på nyhetene når man snakker om at «folk hamstrer». Tror de aller fleste tenker som deg, og kjøper et par middager og doruller og pakker med bind eller bleier ekstra og dermed blir det for lite varer, fordi alle gjør det samme dag. Men det er jo ikke noe problem. Litt kjedelig for de som MÅ ha dorull akkurat i dag, men alle andre kan handle igjen i morgen eller overimorgen når det er fylt på igjen. 

Det er selvfølgelig alltid noen som hyperhamstrer, og kjøper kilovis med ris og alt sånt, men det tror jeg gjelder veldig få. Det er nok ikke de dem sikter til på dagsrevyen, sånn i det store og hele. 

Men det er jo ikke så mye mer enn det jeg pleier å handle inn til vanlig.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke så mye mer enn det jeg pleier å handle inn til vanlig.

Nei, men det er litt. Og hvis alle går i butikken i dag og alle kjøper litt mer, så blir det tomt. 

Men jeg tenker det er fornuftig da. Det er lurt å hamstre litt, og å heller gå skjeldnere i butikken. Da reduserer man jo fare for smitte....

Skrevet (endret)

09B8F8E3-BC48-41F7-B569-F02F0DFFC580.jpeg

hamstring er å kjøpe langt mer enn det man trenger og ting man overhodet ikke trenger eller vanligvis kjøper. 

Endret av Juicies
Skrevet
6 minutter siden, Juicies skrev:

09B8F8E3-BC48-41F7-B569-F02F0DFFC580.jpeg

hamstring er å kjøpe langt mer enn det man trenger og ting man overhodet ikke trenger eller vanligvis kjøper. 

Hvor fant du den definisjonen? 

På Wikipedia står det at hamstring er «innsamling og lagring av mat eller andre varer for å kunne dekke behovet for disse i en fremtidig periode med mangel.» Det er ingen tidsbegrensning på det i følge definisjonen. Så om du har kjøpt mat for to uker kan det like godt gå under hamstringbegrepet som om du har handlet for to år. Selv om sistnevnte ikke er like mye gråsone selvfølgelig. Men nå tror jeg heller ikke det er så mange som hamstrer som er redde for «en periode med mangel». Jeg tror man heller kjøper mye mat fordi man har lyst til å isolere seg nå og gå skjeldent i butikken. I så fall er det ingen som hamstrer, i følge Wikipediadefinisjonen, uavhengig av om man kjøper for to år eller to uker.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hamstring

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor fant du den definisjonen? 

På Wikipedia står det at hamstring er «innsamling og lagring av mat eller andre varer for å kunne dekke behovet for disse i en fremtidig periode med mangel.» Det er ingen tidsbegrensning på det i følge definisjonen. Så om du har kjøpt mat for to uker kan det like godt gå under hamstringbegrepet som om du har handlet for to år. Selv om sistnevnte ikke er like mye gråsone selvfølgelig. Men nå tror jeg heller ikke det er så mange som hamstrer som er redde for «en periode med mangel». Jeg tror man heller kjøper mye mat fordi man har lyst til å isolere seg nå og gå skjeldent i butikken. I så fall er det ingen som hamstrer, i følge Wikipediadefinisjonen, uavhengig av om man kjøper for to år eller to uker.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hamstring

Det er ikke en definisjon jeg har funnet, men min personlige mening og hva jeg legger i ordet hamstring. Og ja, mange handler vel så de skal slippe å ta flere turer på butikken over en lengre periode, men man kan da bruke sunn fornuft å tenke på andre også. Man er ikke den eneste her i verden med bruk for dasspapir, bleier eller melk. 

Skrevet

Han som kjøpte 80😳 kg hvetemel , hamstrer... 

jeg som kjøpte en pakke ris, 1 pose pasta og 5 kg poteter, Gjør ikke.

og jeg skulle gjerne hatt en pk mel, skal bake en Bursdagskake til ene barnet Til helga🙈 hadde ferdigmix heldigvis😅

Skrevet

Men det er jo folk som tar helt av, og kjøper 100 doruller, 50 bokser med sardiner, faktisk ikke tull, og 20 kg mel og 10 pakker gjær, og mye hermetikk. 

Jeg handlet på onsdag, og handlet da inn nok til mandag. Men det hadde jeg jo gjort helt uavhengig av viruset. For jeg liker ikke å handle ofte. 

Er jo samme med antibac, som forsvant rasende fort fra apotekene, og nå driver folk og selger denne antibacen til 1000 kr flaska. For folk prøver å tjene penger på andres fortvilelse. Blir så forbanna på sånt. Jeg er selv i risikogruppen, og må ha allergivennlig antibac, den forsvant først. Så jeg rakk ikke å skaffe noe. 

Skrevet

Sånn som jeg så i dag, folk som tar minst 50 bokser med tomatbønner, flere kartonger med minst 10 stk 6-pack med egg i hver, 20 brød, 8 4-pk med yoghurt, de som kjøper flere kartonger med laktosfrie produkter pga de holder lenge, ikke fordi de trenger det eller det er tomt av de  vanlige produktene osv.

Anonymkode: b7fca...1e8

Skrevet

Hamstring er de innkjøpene alle Ndre gjør som fører til at jeg ikke får gjort fornuxtige tiltak, som å kjøpe inn litt ekstra, i en uoversiktlig situasjon.

Anonymkode: 800af...b83

Skrevet

Jeg gjorde og som deg, HI. Handlet én pk knekkebrød, to kg poteter, to pakker med bleier(var tom og kjøper alltid to pakker) og to halvstekte brød. Skulle feire bursdag her i helgen, som nå er avlyst, men har derfor to kg mel, noen pakker gelé og noen pizzabunner og ost til overs. Jeg sitter og tenker over om jeg burde føle på denne hamstringen alle snakker om, men jeg handlet helt som jeg gjør til vanlig, og når det skal arrangeres noe ekstra.

Anonymkode: 1048d...253

Skrevet

Jeg gjorde også som deg, tok ukeshandel i går. Damen bak meg i køen ristet på hodet over mengden melk. Men jeg er alene med barna og jobber i helsevesenet, jeg vet jeg skal jobbe vanvittig mye fremover og ønsker ikke at barna skal måtte handle. Jeg hamstret ikke. Hun som kjøpte fem store flasker Zalo, derimot?

Anonymkode: 3d82f...3c4

Skrevet

Handler hver onsdag og tar det som et personlig nederlag hvis jeg må i butikken.  Før en uke er gått.

Har kjøpt ca 1 middag ekstra hver handling de siste ukene.  At det tømmes nå er dagshandlerne nå som plutselig tenker for mer en enn dag av gangen. 

Tror butikkene vil få det vanskelig fremover fordi mange plutselig vil bli ukeshandlere. Noe som gjør at trykket vil bli svært ujevnt.

Anonymkode: f4706...558

Skrevet

Jeg handler alltid for 4 uker om gangen. Da har vi middager og brød for de fire ukene, og så pleier jeg å supplere med pålegg, melk, frukt og grønt underveis. 

Tilfeldigvis så gjør jeg dette på lønningsdag som er 12. i måneden. 

Jeg tenker ikke på dette som hamstring. Jeg tok ikke med meg mer enn jeg pleier. 

Anonymkode: 8b15c...384

Skrevet

Her var vi ute for vanlig helgehandel i går. Og det var helt kaos. Joda; enkelte handler storhandel uansett, men her var det absolutt alle! Var innom 5 butikker for å se etter mjøl... Helt latterlig. Mannen reiste på butikken kl.07.00 i dag for å få tak i brød... Merkelig nok var det få som tenkte på smitte i kaoset.

Anonymkode: b114b...1a2

Skrevet

Jeg var også ute i 11 tiden igår. Kjøpte middag og diverse for ca 14 dager framover. Føler ikke jeg hamstret, bare hørte på alles råd om å være mest mulig hjemme. Kjøpte uansett kun de vanlige tingene, og sitter ikke på et lager av noe.

Anonymkode: 883a3...6da

Skrevet

Regner med de som så meg kjøpe 10 bokser leverpostei i går tenkte at jeg hamstret. Men jeg kjøper det hver gang jeg ukeshandler, går mye av det her i huset. 😛

Anonymkode: b8bc2...8ec

Skrevet

Jeg var ikke på butikken i går. Jeg er en tilbudshandler. Når det er tilbud på dopapir kjøper jeg 4 sekker. Mel var på tilbud før jul. Da kjøpte jeg 32 kg. Så jeg er vel en tilbudshamster. Må på butikken i dag og kjøpe melk. Håper det er litt igjen...

Anonymkode: beeaf...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...