Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #1 Skrevet 12. mars 2020 Har folk lov å reise til hytta si som ligger et stykke unna hjemstedet? Tenker på om hytte-kommunene har kapasitet til å ta seg av mange syke som ikke er hjemmehørende i den kommunen. Er sikkert mange som vil benytte sjansen med stengte skoler og hjemmekontor til å gjemme seg på hytta. Anonymkode: 8c2b8...ffa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #2 Skrevet 12. mars 2020 https://www.nrk.no/sorlandet/luftambulanse-advarer-mot-karantene-pa-hytta_-_-ikke-forvent-a-bli-henta-1.14940894 Anonymkode: dbd9a...8b8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #3 Skrevet 12. mars 2020 Lov er det vel, men det er lov å bruke huet, også! Anonymkode: df193...de7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #4 Skrevet 12. mars 2020 Jeg har lyst. Delvis slik at vi kan være i nærheten av min syke, gamle far, og avhjelpe med handling. Jeg bekymrer meg veldig for den ensomme gamle mannen som sitter alene på den andre kanten av landet. Anonymkode: 1af3b...5b7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #5 Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lyst. Delvis slik at vi kan være i nærheten av min syke, gamle far, og avhjelpe med handling. Jeg bekymrer meg veldig for den ensomme gamle mannen som sitter alene på den andre kanten av landet. Anonymkode: 1af3b...5b7 Er han mer ensom og gammel nå som du har «fri» og har lyst til å reise på hytta? Anonymkode: adf85...b85
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #7 Skrevet 12. mars 2020 Om mange drar til hyttene sine kan det bli fullstendig krise i hyttekommunene. De vil ikke greie å hjelpe alle som ev. blir syke (flere av de som vil dra på hytten må antas å være smittet uten å vite om det, og da fører de med seg smitte til hyttekommunen også). Svært mange av hyttekommunene er dessuten små kommuner når det kommer til antall fastboende, og mange ligger langt unna sykehus. Det vil være svært begrensede antall helsepersonell lokalt. Antall ambulanser tilgjengelig i disse områdene er ofte på grensen til det uforsvarlige i en normalsituasjon. Om for mange blir opptatt av å bringe syke coronasmittede til sykehusene vil det være lite eller ingen beredskap igjen i områdene det gjelder. I tillegg må ambulansene desinfiseres mellom hver pasientfrakt av coronasmittede, noe som igjen setter ambulansen ute av drift over lengre tid. Luftambulansen vil trolig ikke hente coronasmittede fordi desinfisering i ettertid er for tidkrevende. Hold dere i hjemkommunen deres, den er dimmensjonert for å hjelpe egne innbyggere, ikke belast andre unødvendig nå som det er krise i landet!!! Anonymkode: f7cac...7cb
Gjest Antarctica Skrevet 12. mars 2020 #8 Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har folk lov å reise til hytta si som ligger et stykke unna hjemstedet? Tenker på om hytte-kommunene har kapasitet til å ta seg av mange syke som ikke er hjemmehørende i den kommunen. Er sikkert mange som vil benytte sjansen med stengte skoler og hjemmekontor til å gjemme seg på hytta. Anonymkode: 8c2b8...ffa Det er lov, men dumt hvis hytta ligger veldig uveisomt til. Norsk Luftambulanse sier de er motvillige til å hente ut syke folk.
Gjest Antarctica Skrevet 12. mars 2020 #9 Skrevet 12. mars 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er han mer ensom og gammel nå som du har «fri» og har lyst til å reise på hytta? Anonymkode: adf85...b85 Han er vel mer engstelig og sårbar, og motvillig til å handle selv?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #10 Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lyst. Delvis slik at vi kan være i nærheten av min syke, gamle far, og avhjelpe med handling. Jeg bekymrer meg veldig for den ensomme gamle mannen som sitter alene på den andre kanten av landet. Anonymkode: 1af3b...5b7 Hvis din far er gammel og syk, holder du deg unna for å unngå å evt smitte han. Anonymkode: 6309d...8ae
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #11 Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er han mer ensom og gammel nå som du har «fri» og har lyst til å reise på hytta? Anonymkode: adf85...b85 Ja. For nå kommet han seg ikke ut. Han har alvorlig lungesykdom, og dør hvis han blir smittet. Før viruset kom til Norge kunne han besøke min mor på sykehjemmet eller møte gamle venner. Anonymkode: 1af3b...5b7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #12 Skrevet 12. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis din far er gammel og syk, holder du deg unna for å unngå å evt smitte han. Anonymkode: 6309d...8ae Ja, men jeg kan handle for ham, og han vet server noen i nærheten. Tanken på å ha noen nær hjelper når han har det så vondt som nå. Anonymkode: 1af3b...5b7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #13 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, men jeg kan handle for ham, og han vet server noen i nærheten. Tanken på å ha noen nær hjelper når han har det så vondt som nå. Anonymkode: 1af3b...5b7 *vet det er noen i nærheten Anonymkode: 1af3b...5b7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #14 Skrevet 12. mars 2020 https://www.nrk.no/sorlandet/advarer-folk-mot-a-dra-pa-hytta_-du-kan-ikke-vente-a-fa-hjelp-der-1.14940894 «Helsemyndighetene ber folk om ikke å dra på hytta under korona-krisen. Store hyttekommuner advarer om at hyttefolk risikerer å stå uten hjelp.» Men dette kommer jo Ola og Kari Dunk til å drite i, på samme måte som de driter i oppfordringen om å ikke hamste mat. Og etterpå løper de til avisene og syter og klager over det slemme, udugelige beredskapsapparatet i Norge som ikke hoppa da de sa «hopp» der oppå hytta si, og krever at noen må gå av. Anonymkode: 3b687...303
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #15 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/sorlandet/advarer-folk-mot-a-dra-pa-hytta_-du-kan-ikke-vente-a-fa-hjelp-der-1.14940894 «Helsemyndighetene ber folk om ikke å dra på hytta under korona-krisen. Store hyttekommuner advarer om at hyttefolk risikerer å stå uten hjelp.» Men dette kommer jo Ola og Kari Dunk til å drite i, på samme måte som de driter i oppfordringen om å ikke hamste mat. Og etterpå løper de til avisene og syter og klager over det slemme, udugelige beredskapsapparatet i Norge som ikke hoppa da de sa «hopp» der oppå hytta si, og krever at noen må gå av. Anonymkode: 3b687...303 Jeg er hun med syk far. Vår hytte (seter) er ikke i en hyttekommune med få fastboende, og ligger heller ikke i gokk. Skulle det skje noe er nærmeste sykehus 30 min unna, og hytta har bilvei helt frem. Anonymkode: 1af3b...5b7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #16 Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er hun med syk far. Vår hytte (seter) er ikke i en hyttekommune med få fastboende, og ligger heller ikke i gokk. Skulle det skje noe er nærmeste sykehus 30 min unna, og hytta har bilvei helt frem. Anonymkode: 1af3b...5b7 Da får du ringe NRK og be dem fjerne artikkelen ettersom den ikke gjelder deg personlig. Anonymkode: 3b687...303
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #17 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da får du ringe NRK og be dem fjerne artikkelen ettersom den ikke gjelder deg personlig. Anonymkode: 3b687...303 Takk for omtanken😊 Rørende å se hvordan denne situasjonen får frem det beste i folk🙏🏻 Anonymkode: 1af3b...5b7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #18 Skrevet 12. mars 2020 Dersom dere lever isolert et par dager nå, og ingen av dere utvikler symptomer så er det vel bare å reise? Anonymkode: dd71a...589
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #19 Skrevet 12. mars 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lyst. Delvis slik at vi kan være i nærheten av min syke, gamle far, og avhjelpe med handling. Jeg bekymrer meg veldig for den ensomme gamle mannen som sitter alene på den andre kanten av landet. Anonymkode: 1af3b...5b7 Jeg hadde reist Anonymkode: 3675b...cfd
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #20 Skrevet 12. mars 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom dere lever isolert et par dager nå, og ingen av dere utvikler symptomer så er det vel bare å reise? Anonymkode: dd71a...589 Det kan ta 14 dager før man blir syk... så to dager er ikke i nærheten nok... Anonymkode: f7cac...7cb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #21 Skrevet 13. mars 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lyst. Delvis slik at vi kan være i nærheten av min syke, gamle far, og avhjelpe med handling. Jeg bekymrer meg veldig for den ensomme gamle mannen som sitter alene på den andre kanten av landet. Anonymkode: 1af3b...5b7 Jeg syns absolutt du skulle dra på hytta, slik at du kan hjelpe din gamle, ensomme og ikke minst sikkert ensomme far med handling og omsorg. I mine øyne skulle det bare mangle. Hva venter du på? Anonymkode: a6d09...0c4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #22 Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg syns absolutt du skulle dra på hytta, slik at du kan hjelpe din gamle, ensomme og ikke minst sikkert ensomme far med handling og omsorg. I mine øyne skulle det bare mangle. Hva venter du på? Anonymkode: a6d09...0c4 *ikke minst sikkert ENGSTELIGE skulle det stå Anonymkode: a6d09...0c4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2020 #23 Skrevet 13. mars 2020 Mange hyttekommuner sier nå nei. Anonymkode: 7f8d2...d2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå