Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #1 Skrevet 11. mars 2020 For det første er jeg sikker på at ingen i Norge kommer til å sulte ihjel. Man kan klare seg lenge uten å sulte, selv på et minimalt budsjett. Kanskje må man kutte "finere" mat, men skulle økonomien være helt elendig, kan man likevel leve lenge på knekkebrød, havregrøt og tomatsuppe etc. Jeg sier ikke at det enkelt, eller at det ikke kommer til å svi. Men jeg er sikker på at alle kommer til å klare seg både 2 og 4 uker uten særlig lønn, om det skulle bli sånn. Om man må. Jeg tviler på om noen arbeidsføre mennesker kommer til å dø av sult. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #2 Skrevet 11. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det første er jeg sikker på at ingen i Norge kommer til å sulte ihjel. Man kan klare seg lenge uten å sulte, selv på et minimalt budsjett. Kanskje må man kutte "finere" mat, men skulle økonomien være helt elendig, kan man likevel leve lenge på knekkebrød, havregrøt og tomatsuppe etc. Jeg sier ikke at det enkelt, eller at det ikke kommer til å svi. Men jeg er sikker på at alle kommer til å klare seg både 2 og 4 uker uten særlig lønn, om det skulle bli sånn. Om man må. Jeg tviler på om noen arbeidsføre mennesker kommer til å dø av sult. Anonymkode: 0d9b3...283 Men så har man regninger da som må betales...du ser ikke den? Mat er en ting,men alle andre utgifter. Anonymkode: e627f...12b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #3 Skrevet 11. mars 2020 Det blir jo en situasjon som gjelder mange, og ingen kommer til å være vanskelige. Må man "fryse" lånet på boligen i en måned eller to vil bankene godta det osv. Anonymkode: 29355...976
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #4 Skrevet 11. mars 2020 Jeg har husleie og regninger å betale. Har litt på en sparekonto, men ikke nok. Tviler på at huseier blir særlig glad om husleien uteblir. Selvsagt er mange avhengig av å få inn lønn på konto. Jeg jobber ikke bare fordi det er gøy og lærerikt altså. Jeg trenger pengene og jeg tjener ikke fett heller (480 000) Anonymkode: 80afb...e86
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #5 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har husleie og regninger å betale. Har litt på en sparekonto, men ikke nok. Tviler på at huseier blir særlig glad om husleien uteblir. Selvsagt er mange avhengig av å få inn lønn på konto. Jeg jobber ikke bare fordi det er gøy og lærerikt altså. Jeg trenger pengene og jeg tjener ikke fett heller (480 000) Anonymkode: 80afb...e86 Lån kan fryses, og ettersom banker og andre kreditorer ønsker å få pengene sine tilslutt, så kommer det helt sikkert til å bli ordnet sånn at det går helt greitt. Huseieren må kanskje også klare seg uten husleien, uansett hvor glad han kommer til å bli. Oppegående huseiere og andre kreditorer vil gjøre det beste de kan for at dette skal gå rundt. Og det tar noen måneder å hive folk ut, så det er ingen fare for at du skal bli satt på gata. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men så har man regninger da som må betales...du ser ikke den? Mat er en ting,men alle andre utgifter. Anonymkode: e627f...12b Jo det har vi alle, men strømselskapet kommer nok ikke til å stenge strømmen din, og i alle fall større selskaper vil nok ikke risikere den enorme negative omtalen det vil bli om det bestemmer seg for å legge på store renter og gebyrer for ikke å betale. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #7 Skrevet 11. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lån kan fryses, og ettersom banker og andre kreditorer ønsker å få pengene sine tilslutt, så kommer det helt sikkert til å bli ordnet sånn at det går helt greitt. Huseieren må kanskje også klare seg uten husleien, uansett hvor glad han kommer til å bli. Oppegående huseiere og andre kreditorer vil gjøre det beste de kan for at dette skal gå rundt. Og det tar noen måneder å hive folk ut, så det er ingen fare for at du skal bli satt på gata. Anonymkode: 0d9b3...283 Lar selvsagt ikke være å betale husleie. Men jeg trenger ikke ta fri uten lønn. Jeg kan sende ungene til familie i Danmark. Heller det enn å ikke betale for meg og sette meg i gjeld Anonymkode: 80afb...e86
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #8 Skrevet 11. mars 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det første er jeg sikker på at ingen i Norge kommer til å sulte ihjel. Man kan klare seg lenge uten å sulte, selv på et minimalt budsjett. Kanskje må man kutte "finere" mat, men skulle økonomien være helt elendig, kan man likevel leve lenge på knekkebrød, havregrøt og tomatsuppe etc. Jeg sier ikke at det enkelt, eller at det ikke kommer til å svi. Men jeg er sikker på at alle kommer til å klare seg både 2 og 4 uker uten særlig lønn, om det skulle bli sånn. Om man må. Jeg tviler på om noen arbeidsføre mennesker kommer til å dø av sult. Anonymkode: 0d9b3...283 Det er vel ikke bare mat man tenker på. Men man må jo fremdeles betale regningen sine, lån, husleie, strøm, telefon osv. Jeg skjønner jo godt at folk som kanskje allerede har en presset økonomi bekymrer seg, at de er redde for å havne skikkelig i uføret hvis dette pågår en stund. Anonymkode: fe8d4...edd
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #9 Skrevet 11. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lar selvsagt ikke være å betale husleie. Men jeg trenger ikke ta fri uten lønn. Jeg kan sende ungene til familie i Danmark. Heller det enn å ikke betale for meg og sette meg i gjeld Anonymkode: 80afb...e86 Danmark er "stengt", så ikke bare bare å sende ungene dit lenger. Anonymkode: 29355...976
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #10 Skrevet 11. mars 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Danmark er "stengt", så ikke bare bare å sende ungene dit lenger. Anonymkode: 29355...976 Det ordner seg nok. Å havne bakpå med husleie og regninger er ikke et alternativ Anonymkode: 80afb...e86
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #11 Skrevet 11. mars 2020 Jeg bor i Danmark, og her må vi holde oss hjemme 14 dager. Jeg er offentlig ansatt, og har barn på skolen. Her skal alle sendes hjem. Man får det til å fungere. Fordi man ikke har et valg! Anonymkode: 8fc7d...41c
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #12 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg bor i Danmark, og her må vi holde oss hjemme 14 dager. Jeg er offentlig ansatt, og har barn på skolen. Her skal alle sendes hjem. Man får det til å fungere. Fordi man ikke har et valg! Anonymkode: 8fc7d...41c Akkurat, sånn er det. Vi må få det til å fungere, og om det er prisen vi må betale for å få begrenset smitten og alt det det vil føre med seg av økonomiske og menneskelige tap. Vi er altfor bortskjemte og vant til at ingenting skal koste oss noe. Men det kommer det til å gjøre, og vi må bare klare det, uansett økonomi. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #13 Skrevet 11. mars 2020 Det er helt klart ikke ideelt å la 6 og 8 åringen være alene hjemme, men det går jo. De brenner ikke ned kåken, det blir bare mer skjermbruk enn mor ønsker. Anonymkode: e38f1...a15
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #14 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi er altfor bortskjemte og vant til at ingenting skal koste oss noe. Men det kommer det til å gjøre, og vi må bare klare det, uansett økonomi. Anonymkode: 0d9b3...283 Vi jobber faktisk for lønna vår. Den kommer ikke gratis. Og jeg vil ikke si at folk som jobber for lønna er bortskjemt. Vil heller ikke si at folk som er avhengig av lønn er bortskjemte. Tror ikke helt du forstår at feks. utleiere fortsatt vil ha husleien sin. Livet er ikke bare glitter der man får det som man vil bare man knipser med fingrene. Tror mange familier kan gå i økonomisk ruin på grunn av dette viruset. Er det en rettferdig kostnad å bære? Anonymkode: 80afb...e86
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #15 Skrevet 11. mars 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir jo en situasjon som gjelder mange, og ingen kommer til å være vanskelige. Må man "fryse" lånet på boligen i en måned eller to vil bankene godta det osv. Anonymkode: 29355...976 Ja, for alle bor i eget hus osv. Du lever i en drømmeverden! Sannheten er at jo trangere man har det fra før, jo mindre villig er kreditorer og banker til gi fordeler eller godta forsinkelser. Hsr man for lite penger kom mat og medisiner først, deretter de regninger man makter. Alt annet kommer det purring på og deretter går det til inkasso. Du tror ikke at kreditorene også er avhengige av å få inn penger for å overleve? Nei, godhet og velvillighet og overbærenhet er noe folk som har nok fra før får i gode tider. I dårlige tider har ingen råd til å være large med den som har lite. Anonymkode: be119...4e7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #16 Skrevet 11. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi jobber faktisk for lønna vår. Den kommer ikke gratis. Og jeg vil ikke si at folk som jobber for lønna er bortskjemt. Vil heller ikke si at folk som er avhengig av lønn er bortskjemte. Tror ikke helt du forstår at feks. utleiere fortsatt vil ha husleien sin. Livet er ikke bare glitter der man får det som man vil bare man knipser med fingrene. Tror mange familier kan gå i økonomisk ruin på grunn av dette viruset. Er det en rettferdig kostnad å bære? Anonymkode: 80afb...e86 Rettferdig er det kanskje ikke, men det kan bli nødvendig og en realitet. Utleiere vil ha husleia si, men selv utlleiere vil måtte skjønne at akkurat den måneden får de den ikke. Noen av oss får høyere gjeld og må betale mer når tilstanden er normal igjen. Men det går over. Vi må stramme inn på andre ting. Mindre bilkjøring, mindre forbruk, mindre av mye og vi må spare på mat. Vi MÅ klare det og kommer til å klare det, selv om man ikke ligger på lønnstoppen. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #17 Skrevet 11. mars 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bor i Danmark, og her må vi holde oss hjemme 14 dager. Jeg er offentlig ansatt, og har barn på skolen. Her skal alle sendes hjem. Man får det til å fungere. Fordi man ikke har et valg! Anonymkode: 8fc7d...41c Ja, men du får lønn mens du er hjemme. Det er den store forskjellen. Lukker skolene her vil det være folk som har behov for å se etter barna men som av økonomiske årsaker er nødt til å gå på jobb. Anonymkode: be119...4e7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #18 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Rettferdig er det kanskje ikke, men det kan bli nødvendig og en realitet. Utleiere vil ha husleia si, men selv utlleiere vil måtte skjønne at akkurat den måneden får de den ikke. Noen av oss får høyere gjeld og må betale mer når tilstanden er normal igjen. Men det går over. Vi må stramme inn på andre ting. Mindre bilkjøring, mindre forbruk, mindre av mye og vi må spare på mat. Vi MÅ klare det og kommer til å klare det, selv om man ikke ligger på lønnstoppen. Anonymkode: 0d9b3...283 Tror du lever i en litt naiv verden..... Vi som husker 80-tallet er ikke helt der Anonymkode: 80afb...e86
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #19 Skrevet 11. mars 2020 Kjenner nå når jeg leser her inne en takknemlighet (som jeg aldri trodde jeg skulle få) over at jeg måtte bli "voksen" tidlig, og vant til å ha bufferkonto fra jeg var tenåring Anonymkode: 0b508...a4d
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #20 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, for alle bor i eget hus osv. Du lever i en drømmeverden! Sannheten er at jo trangere man har det fra før, jo mindre villig er kreditorer og banker til gi fordeler eller godta forsinkelser. Hsr man for lite penger kom mat og medisiner først, deretter de regninger man makter. Alt annet kommer det purring på og deretter går det til inkasso. Du tror ikke at kreditorene også er avhengige av å få inn penger for å overleve? Nei, godhet og velvillighet og overbærenhet er noe folk som har nok fra før får i gode tider. I dårlige tider har ingen råd til å være large med den som har lite. Anonymkode: be119...4e7 Alle må ta sin del og kreditorer kan velge mellom å vente og gi vilkår sånn at folk får betalt senere enn å ikke få noe i det hele tatt. Og vi snakker jo ikke om månedsvis her, vi snakker om noen uker. Og kanskje kan vi også redde en del firmaer fra økonomisk ruin ved å begrense smitten. ALLE må ta sin del, både bedrifter og enkeltpersoner. Noe annet valg har de ikke. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #21 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Alle må ta sin del og kreditorer kan velge mellom å vente og gi vilkår sånn at folk får betalt senere enn å ikke få noe i det hele tatt. Og vi snakker jo ikke om månedsvis her, vi snakker om noen uker. Og kanskje kan vi også redde en del firmaer fra økonomisk ruin ved å begrense smitten. ALLE må ta sin del, både bedrifter og enkeltpersoner. Noe annet valg har de ikke. Anonymkode: 0d9b3...283 Du lever virkelig i en drømmeverden! Kreditorene sender det hele til inkasso og folk ender som gjeldsslaver i all overskuelig fremtid. Folk blir ikke magisk snille fordi det er lite penger i omløp. Tvert imot! Anonymkode: be119...4e7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #22 Skrevet 11. mars 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rettferdig er det kanskje ikke, men det kan bli nødvendig og en realitet. Utleiere vil ha husleia si, men selv utlleiere vil måtte skjønne at akkurat den måneden får de den ikke. Noen av oss får høyere gjeld og må betale mer når tilstanden er normal igjen. Men det går over. Vi må stramme inn på andre ting. Mindre bilkjøring, mindre forbruk, mindre av mye og vi må spare på mat. Vi MÅ klare det og kommer til å klare det, selv om man ikke ligger på lønnstoppen. Anonymkode: 0d9b3...283 Og det er vel der det ligger for de som har lite. de har ikke så mye å kutte ned på. Selvfølgelig så har man jo ikke noe valg, og må gjøre det beste ut av det. Men at det er så enkelt for alle tviler jeg på. Anonymkode: fe8d4...edd
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #23 Skrevet 11. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og det er vel der det ligger for de som har lite. de har ikke så mye å kutte ned på. Selvfølgelig så har man jo ikke noe valg, og må gjøre det beste ut av det. Men at det er så enkelt for alle tviler jeg på. Anonymkode: fe8d4...edd Nei, enkelt er det ikke. Og jeg har heller ikke masse å rutte med, men man har ikke noe valg, og det hjelper jo ikke å bestemme seg for at det ikke kommer til å gå. Jeg har i alle fall tatt det valget at jeg vet at det kommer til å gå, og jeg skal få det til å gå, jeg tror at både banken og kreditorer tenker det samme i en unntakssituasjon som dette eventuelt blir. For de har jo ikke noe valg de heller. Det er jo langt verre kriser vi kunne ha kommet i enn å være noen uker uten lønn. Anonymkode: 0d9b3...283
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #24 Skrevet 11. mars 2020 Jeg sender barna mine til besteforeldrene deres hvis skolen stenger. Heldigvis har jeg den muligheten, og heldigvis er de begge friske, oppegående med god helse. For jeg har rett og slett ikke rom for å gå på en økonomisk smell etter at exen allerede har rævkjørt meg økonomisk. Og til dere som bor i den romantiserte rosa bobla deres, verken huseiere, kraftselskap ellers kreditorer driver veldedighet. Så det er nok ingen som blir noe særlig snillere i denne krisen... Anonymkode: 4443a...07b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2020 #25 Skrevet 11. mars 2020 Er du morsom!? Klarer seg uten lønn i fire uker? Det er en hel månedslønn man bare skal klare seg uten, samtidig som man ikke kan benytte seg av bhg som man betaler for. Hus, strøm, tlf og alt skal betales. Tror mange vil få problemer med å leve ute lønn i fire uker. Ikke alle sitter med en fet bufferkonto. Ikke er det bare bare med en brå og uventet økonomisk omveltning heller. Anonymkode: 960e5...61f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå