Gå til innhold

Flere av dere helsepersonell som kjenner på en engstelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og er i daglig pasientkontakt (opp mot 50 stk på en dag). Jeg er i utgangspunktet ikke redd for å bli smittet, samtidig ønsker jeg absolutt ikke bli syk. Selv om vi har godt smittevernsutstyr, ser jeg ikke bort i fra at jeg på et tidspunkt blir smittet. 

Akkurat nå føles det nesten litt meningsløst at jeg skal "ut der og ofre mitt liv for å redde andre". Man har jo ingen garantier, og unge kan jo bli alvorlig syke også 😔 

Hva tenker dere om den neste perioden? 

Anonymkode: fae86...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du da ha tenkt på da du valgte å bli helsepersonell? Håper ikke holdningen din er representativ for norsk helsevesen.

Anonymkode: a7883...6af

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Akkurat nå føles det nesten litt meningsløst at jeg skal "ut der og ofre mitt liv for å redde andre". Man har jo ingen garantier, og unge kan jo bli alvorlig syke også 😔

Oj...jeg tenker helt annerledes. Det er nå det er behov for meg.

Jeg er ikke redd for smitte pga smitten. Men for at jeg da kan smitte familie (nå tenker jeg mest på egne foreldre, barna vil nok tåle det), pluss at helsevesenet skal knele pga syke ansatte.

Anonymkode: a15f3...412

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette må du da ha tenkt på da du valgte å bli helsepersonell? Håper ikke holdningen din er representativ for norsk helsevesen.

Opplys oss, hvorfor skal leger og sykepleiere risikere sine liv? For pengenes skyld?

Anonymkode: 94872...be8

Skrevet

Wow. Jeg er ikke redd for å bli syk. Jeg er redd for de jeg evt kan smitte. 

Anonymkode: bf323...d23

Skrevet

Og forøvrig er helseberedskapsloven iverksatt så vi har nok ikke så mye å stille opp med nå som kaoset er et faktum

Anonymkode: bf323...d23

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Opplys oss, hvorfor skal leger og sykepleiere risikere sine liv? For pengenes skyld?

De aller fleste blir leger fordi de vil hjelpe folk.

Har du trodd at leger og annen helsepersonell som jobber i feks Leger uten grenser tjener millioner per tur?

Hint, svaret er nei.

Anonymkode: a15f3...412

Skrevet

Jeg er veldig veldig engstelig!!

Vi kan ikke velge dette bort, eller bare dra på hytta til dette er over. Vi må stå i dette, på ubestemt tid. Med den risikoen det innebærer for egne barn, nærmeste familie, venner. 

I værste fall er alternativet å leve isolert fra familien, for å beskytte de. Det kan bli aktuelt raskere enn jeg tørr å tenke på. 

Anonymkode: 78cb6...1a8

Skrevet

Tenker også det motsatte av deg. Det er nå vi trengs. 

Jobber i ambulansetjenesten, og kollegaer rundt meg nå går stadig i karantene pga kontakt med mistenkt eller bekreftet smitte (noen pasienter glemmer å fortelle, eller svarer ikke på spørsmålet, når de blir spurt om reise og kontakt) Men vi må jo stå i dette, det er jobben vår 🤷‍♀️🙂

Jeg er ikke redd for å bli syk, men jo jeg tenker på de jeg kan smitte uten å vite det og min egen familie (små barn eller svake i nær familie). Men nå er vi såpass drillet i dette (smittevern) at veldig bekymret er jeg ikke. 

Vi alle vil jo bli syke på et tidspunkt, men faren er mest i at alle kan ikke bli syke eller permittert samtidig. 

Anonymkode: 976d9...155

Skrevet

Jeg tenker at det kommer til å være et veldig press på oss som jobber i helsevesenet, doble vakter, bordringer. Har jo allerede fått beskjed om at ferien kan inndras. Så når vi er utslitt og smittet skal vi stelle barn og familie som har blitt smittet av oss. 

Anonymkode: 83aaf...bcb

Skrevet

Nå er ikke jeg i jobb fordi jeg er for syk til det.

Men når det kommer til denne situasjonen så tenker jeg at de aller fleste av oss må regne med å bli smittet. Slik er det bare, og det må alle bare akseptere - men samtidig selvfølgelig gjøre alt man kan for å ikke spre smitte!

I en krise ville jeg langt heller vært på jobb der jeg kunne gjort nytte for meg, der min fagkunnskap var avgjørende, der jeg kunne gjøre en forskjell. Det ville gitt meg langt mer mestringsfølelse og følelse av kontroll selv om jeg visste at det var risiko involvert med det.

Anonymkode: 52361...886

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man er forpliktet til å hjelpe i kraft av helsepersonelloven?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjor jeg, men tenkte aldri på at jeg kunne bidra til å smitte familie og venner. Jeg tør ikke dra på besøk til besteforeldrene mine nå. Er så heldig å ha alle 4 i livet--enn så lenge. Alle er dessverre i risiko-grupper og kommer uten tvil til å knekke sammen hvis de blir smittet. 

Det er helt jævlig å tenke på at jeg i aller verste fall kanskje har sett dem for siste gang! 

Hjelper ikke mye å sende oppsigelse nå! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det gjor jeg, men tenkte aldri på at jeg kunne bidra til å smitte familie og venner. Jeg tør ikke dra på besøk til besteforeldrene mine nå. Er så heldig å ha alle 4 i livet--enn så lenge. Alle er dessverre i risiko-grupper og kommer uten tvil til å knekke sammen hvis de blir smittet. 

Det er helt jævlig å tenke på at jeg i aller verste fall kanskje har sett dem for siste gang! 

Hjelper ikke mye å sende oppsigelse nå! 

Jeg tør heller ikke å besøke gamle, selv om jeg ikke er helsepersonell. Smitten er overalt 

Skrevet

Jeg er veldig bekymret, spesielt fordi mine to eldste barn også jobber på sykehus og jeg engster meg for dem. Å nei, dette  er ikke en situasjon jeg tenkte på når jeg utdannet meg for 25 år siden. Når det er sagt må man Selvfølgelig gjøre sin plikt, så får man håpe at man greier å begrense utbruddet slik at ikke helsevesenet bryter sammen.

Anonymkode: 170f3...2bb

Skrevet

Nei. Ikke bekymret for min egen del. Men jeg regner med at jeg kommer til å få korona før eller senere, og da håper jeg at jeg ikke smitter de som ikke tåler det.

Og så har jeg sett hvilke ringvirkninger det får når en kollega er syk, da blir brått kapasiteten dramatisk redusert på grunn av alle de andre som må i karantene. Det igjen er veldig uheldig med tanke på det presset på helsevesenet vi står overfor nå.

Anonymkode: ffe60...270

Skrevet

Jeg er tannlege. Føler ikke akkurat jeg har gjort verdens beste karrierevalg nå. Vi sitter bokstavelig talt midt i spruten, og ikke kan vi trøste oss med at vi redder liv heller. 

Anonymkode: 07c5b...8d1

Skrevet

Jeg er tannlege. Føler ikke akkurat jeg har gjort verdens beste karrierevalg nå. Vi sitter bokstavelig talt midt i spruten, og ikke kan vi trøste oss med at vi redder liv heller. 

Anonymkode: 07c5b...8d1

😂 Sorry, nå måtte jeg le! 

Anonymkode: 78cb6...1a8

Skrevet

Jeg kommer til å ta vare på de aller sykeste og mulig jeg er gal, men jeg er klar til å brette opp ermene og syns faktisk det skal bli spennende ( skulle gjerne vært foruten altså, men nå er jo kaoset i gang). Er mest redd for at det skal bli så mange syke at vi må stå og bestemme hvem som skal få leve og hvem som ikke skal satses på, slik de gjør i Italia nå. Men håper vi ikke havner det. Jeg liker meg best på jobb når det er hektisk. Er mest bekymret for å ikke vite om jeg evt er smittet for så å evt smitte videre til de som ikke tåler det. 

Anonymkode: fc8cf...c4c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i helsevesenet og er i daglig pasientkontakt (opp mot 50 stk på en dag). Jeg er i utgangspunktet ikke redd for å bli smittet, samtidig ønsker jeg absolutt ikke bli syk. Selv om vi har godt smittevernsutstyr, ser jeg ikke bort i fra at jeg på et tidspunkt blir smittet. 

Hva tenker dere om den neste perioden? 

Jeg er redd for å bli smittet, men ikke for min egen del.. Jeg er redd for å smitte de svake og syke pasientene mine, før jeg vet at jeg er smittet selv... 

Skrevet

Jeg har skiftet yrke nå, men er kommunalt ansatt.

Bergen kommune vil at ansatte som har helsefaglig kompetanse gir beskjed - så vil de omplasseres til helse- og omsorgsektoren ved behov.

Jeg kommer ikke til å gi beskjed om kommunen ønsker det samme her. 

Anonymkode: 95c91...229

Skrevet

Det skjønner jeg veldig godt!

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bergen kommune vil at ansatte som har helsefaglig kompetanse gir beskjed - så vil de omplasseres til helse- og omsorgsektoren ved behov.

Mens jeg som ikke er helseutdannet skulle gjerne fått mulighet til å hjelpe dersom helse hadde trengt meg til noe.. 

Kan jo hende ufaglærte også kan bidra med et eller annet. I så fall kommer jeg til å melde meg.

Anonymkode: 6d8c4...b48

Skrevet

Jeg jobbet et sted i helse der vi er kronisk underbemannet. Jeg og mine kolleger er ganske utkjørt allerede. Min bekymring er om vi klarer å holde driften dersom flere blir syke eller satt i karantene. Jeg kjenner at jeg ikke klarer en økt belastning over lengre tid selv om jeg ikke blir smittet. 

Jeg har også besteforeldre som lever. De besøker jeg ikke nå. 

Anonymkode: 5af2e...099

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva om det er store mangler på folk og noen av dine kjære får behov for behandling. Du fortsetter vel å holde kjeft da også om din kompetanse, regner jeg med...?

Anonymkode: 52361...886

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...