Gå til innhold

Jeg ser det kalles "fedmeoperasjon"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man ha fedme for å gjøre dette, eller holder det med overvekt? Min BMI er 27,8. 

Anonymkode: dfc3a...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må man ha fedme for å gjøre dette, eller holder det med overvekt? Min BMI er 27,8. 

Anonymkode: dfc3a...63d

Ikke hvis du skal ha det dekket nei. Jeg kan ikke slkønne at man vil det heller med en bmi på 27,8

Anonymkode: 2827d...e33

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis du skal ha det dekket nei. Jeg kan ikke slkønne at man vil det heller med en bmi på 27,8

Anonymkode: 2827d...e33

Er det BMI som avgjør om man får det dekket? Hva er grensen i så fall, og hva koster det fra A til Å om man betaler selv? 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det BMI som avgjør om man får det dekket? Hva er grensen i så fall, og hva koster det fra A til Å om man betaler selv? 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Ja, det er bmi. Du må ha bmi på 40, eller 35 med fedmerelaterte komplikasjoner

Anonymkode: 2827d...e33

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det BMI som avgjør om man får det dekket? Hva er grensen i så fall, og hva koster det fra A til Å om man betaler selv? 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Koster lett 100 000 å gjøre privat, og du må være på diett hele resten av livet. Du er dum som et brød om du velger en så livsomveltende operasjon fremfor å skjerpe deg litt når du har såpass lav bmi.

Anonymkode: 2391d...cc3

Skrevet

De private klinikkene opererer hvis du har bmi på 30 og oppover. Gjorde i alle fall det dengang jeg opererte for mange år siden. Sjekk hjemmesiden til Aleris feks. Ellers må du til utlandet. Der er det nok andre grenser. Du må huske på at det mange ting du må ha kontroll på etter en operasjon, som du ikke trengte å tenke på før. Feks må du ta vitamintilskudd resten av livet. 

Anonymkode: 060db...01f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De private klinikkene opererer hvis du har bmi på 30 og oppover. Gjorde i alle fall det dengang jeg opererte for mange år siden. Sjekk hjemmesiden til Aleris feks. Ellers må du til utlandet. Der er det nok andre grenser. Du må huske på at det mange ting du må ha kontroll på etter en operasjon, som du ikke trengte å tenke på før. Feks må du ta vitamintilskudd resten av livet. 

Anonymkode: 060db...01f

Hva? Er det grenser selv om man betaler privat? 😲 Det er jo helt merkelig at ikke jeg skal kunne bestemme det selv når jeg er såpass overvektig. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Skrevet

Du er ikke mye overvektig med en Bmi på 27,9. Kanskje trenger du ikke gå ned mer enn 10-15 kg for å være innenfor normal vekt.

Jeg hadde Bmi på 27,2 etter mitt siste svangerskap. 10 kg mer enn jeg ville veie. Kiloene satt som støpt rundt magen. 

Etter et par år og mye om og men, fordi jeg hadde dårlig tro på at jeg ville klare å gå ned i vekt, så bestemte jeg meg en dag for å legge om og begynne spise lavkarbo. Ikke ekstrem, men moderat på ca 50-70 karbo om dagen. Det gikk over all forventning. Gikk ikke fort ned, men etter 6 mnd var de 10 kg borte. 

Jeg spiser noe mer karbo nå, men må tenke over hva jeg spiser og begrenser særlig inntaket av sukker og andre raske karbohydrater. Da klarer jeg å holde vekta.

Jeg hadde heller tatt meg i nakken og seriøst forsøkt å gå ned i vekt fremfor å gå for operasjon med så lite overvekt. En operasjon vil gi deg konsekvenser for resten av livet.

Anonymkode: 72491...81a

Skrevet

Du er jo nesten ikke overvektig engang. Du må vel ned noe slikt som 5 kg for å få normal BMI? Denne operasjonen burde kune vurderes som siste utvei altså, det er store forandringer for resten av livet, og det er ikke alt som går kun på å spise litt mindre. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva? Er det grenser selv om man betaler privat? 😲 Det er jo helt merkelig at ikke jeg skal kunne bestemme det selv når jeg er såpass overvektig. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Skjerp deg!!!! Du må ned kanskje 10 kg. Det er IKKE mye! 

Anonymkode: 2391d...cc3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjerp deg!!!! Du må ned kanskje 10 kg. Det er IKKE mye! 

Anonymkode: 2391d...cc3

Tenker du kan roe deg litt ned. Det er snakk om 20 kilo, og på grunn av en skade klarer jeg ikke bevege meg mer enn strengt nødvendig for å kunne gå på jobb og holde familien i gang. Det er veldig vanskelig å gå ned 20 kilo KUN på kosthold når man har et helt vanlig kosthold i utgangspunktet. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva? Er det grenser selv om man betaler privat? 😲 Det er jo helt merkelig at ikke jeg skal kunne bestemme det selv når jeg er såpass overvektig. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Selvfølgelig er det grenser, også privat. Hvorfor i alle dager vil du utsette deg for noe så omfattende som en slankeoperasjon?

Anonymkode: 2827d...e33

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du kan roe deg litt ned. Det er snakk om 20 kilo, og på grunn av en skade klarer jeg ikke bevege meg mer enn strengt nødvendig for å kunne gå på jobb og holde familien i gang. Det er veldig vanskelig å gå ned 20 kilo KUN på kosthold når man har et helt vanlig kosthold i utgangspunktet. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Så du kan ikke legge om kostholdet?

Jeg var ikke i særlig aktivitet når jeg gikk ned 10 kg på moderat lavkarbo. Det var utelukkende kostholdet som fikk meg ned i vekt.

Anonymkode: 72491...81a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du kan roe deg litt ned. Det er snakk om 20 kilo, og på grunn av en skade klarer jeg ikke bevege meg mer enn strengt nødvendig for å kunne gå på jobb og holde familien i gang. Det er veldig vanskelig å gå ned 20 kilo KUN på kosthold når man har et helt vanlig kosthold i utgangspunktet. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Hvorfor i alle dager skal du gå ned så mye som 20 kg når du har bmi på 27,8?

Anonymkode: 2391d...cc3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva? Er det grenser selv om man betaler privat? 😲 Det er jo helt merkelig at ikke jeg skal kunne bestemme det selv når jeg er såpass overvektig. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Selvsagt kan de ikke bare operere selv om pasienten betaler alt. Det skal jo være forsvarlig både fysisk og etisk. Slankeoperasjon er forbundet med stor risiko og i verste fall død. https://www.overvektskirurgi.no/slankeoperasjon/slankeoperasjoner/komplikasjoner
Ved gastric sleeve (gastric bypass gjøres gjerne først ved bmi på 40+) vil du være avhengig av b12 og multivitamin. Livsstilsendring og sunt kosthold blir enda viktigere, fordi fu blir fortere feilernært om du ikke spiser det du trenger (du orker jo ikke mer). Sleeve eller bypass er ikke raske løsninger slik mange tror. Dessuten ønsker de at du skal ned 10% av kroppsvekten før operasjonen for å minske komplikasjonene, og da er vel du nesten i mål til normalvekt. 

Hva er grunnen til at du ønsker dette? Du må gjøre samme jobben ved operasjon som uten. 

Anonymkode: 1b8ea...b3f

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du kan roe deg litt ned. Det er snakk om 20 kilo, og på grunn av en skade klarer jeg ikke bevege meg mer enn strengt nødvendig for å kunne gå på jobb og holde familien i gang. Det er veldig vanskelig å gå ned 20 kilo KUN på kosthold når man har et helt vanlig kosthold i utgangspunktet. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Vektnedgang er 80-90% kosthold og 10-20% trening, så du kan fint gå ned uten å trene altså.

Jeg kjenner flere som er operert og alle har gått ned masse også gått opp litt igjen. De fleste er litt overvektige 5-10 år etter operasjonen, selv om de ikke lenger er sykelig overvektig.

Jeg tenker at du er der flere av de jeg kjenner som er operert er.....

Nei, mye bedre du tar tak i kostholdet ditt, de kiloene du snakker om vil forsvinne ved at du spiser grovt og grønt, litt mindre enn nå til hvert måltid og søtt bare på lørdag og i selskap.

Anonymkode: df3d6...7b9

Skrevet

Ja, bortsett fra at jeg ikke snakker om å ikke kunne trene. Jeg snakker om å sitte helt stille nesten hele dagen for å begrense smerter. Og at jeg allerede spiser grovt og grønt og søtt bare til lørdag og i selskap. Jeg forsøkte noen måneder å spise 1200 kcal pr dag siden det eneste tiltaket jeg hadde igjen var å spise mindre. På tre måneder gikk jeg ned 2,5 kg. Og vi vet alle hva de første kiloene er uansett. Jeg klarer ikke dette. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bortsett fra at jeg ikke snakker om å ikke kunne trene. Jeg snakker om å sitte helt stille nesten hele dagen for å begrense smerter. Og at jeg allerede spiser grovt og grønt og søtt bare til lørdag og i selskap. Jeg forsøkte noen måneder å spise 1200 kcal pr dag siden det eneste tiltaket jeg hadde igjen var å spise mindre. På tre måneder gikk jeg ned 2,5 kg. Og vi vet alle hva de første kiloene er uansett. Jeg klarer ikke dette. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Du må legge om kostholdet om du velger operasjon også. Det er ikke så enkelt som å la seg operere og tro at du kan spise som før.

Like greit å ta jobben på egenhånd.

Anonymkode: 72491...81a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bortsett fra at jeg ikke snakker om å ikke kunne trene. Jeg snakker om å sitte helt stille nesten hele dagen for å begrense smerter. Og at jeg allerede spiser grovt og grønt og søtt bare til lørdag og i selskap. Jeg forsøkte noen måneder å spise 1200 kcal pr dag siden det eneste tiltaket jeg hadde igjen var å spise mindre. På tre måneder gikk jeg ned 2,5 kg. Og vi vet alle hva de første kiloene er uansett. Jeg klarer ikke dette. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Men det er jo ingen trylleformel å operere seg heller. Du har såpass lite å ta av at kiloene vil gå av langsomt, også etter en operasjon. De som er mye mer overvektig enn deg har gjerne stoppet opp når de når din vekt, og må kjempe seg videre ned.

Det kommer ikke til å gå "av seg selv" for deg heller selv om du får mindre plass i magesekken. Du må spise mindre enn du forbrenner uansett om du er operert eller ikke. Mye av sultfølelsen vil kanskje forsvinne med en operasjon, men det vil den om du spiser mindre en stund uten operasjon også. 

Ikke noe problem å utvide magesekken igjen etter en operasjon heller om du spiser litt for mye over tid.

Du må uansett ta en kamp, og den kampen kan du like gjerne ta uten operasjon når du ikke er mer overvektig enn du er.

Anonymkode: df3d6...7b9

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bortsett fra at jeg ikke snakker om å ikke kunne trene. Jeg snakker om å sitte helt stille nesten hele dagen for å begrense smerter. Og at jeg allerede spiser grovt og grønt og søtt bare til lørdag og i selskap. Jeg forsøkte noen måneder å spise 1200 kcal pr dag siden det eneste tiltaket jeg hadde igjen var å spise mindre. På tre måneder gikk jeg ned 2,5 kg. Og vi vet alle hva de første kiloene er uansett. Jeg klarer ikke dette. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Men det må du uansett etter operasjonen.

Anonymkode: 2a77f...93a

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bortsett fra at jeg ikke snakker om å ikke kunne trene. Jeg snakker om å sitte helt stille nesten hele dagen for å begrense smerter. Og at jeg allerede spiser grovt og grønt og søtt bare til lørdag og i selskap. Jeg forsøkte noen måneder å spise 1200 kcal pr dag siden det eneste tiltaket jeg hadde igjen var å spise mindre. På tre måneder gikk jeg ned 2,5 kg. Og vi vet alle hva de første kiloene er uansett. Jeg klarer ikke dette. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

2,5 kg på tre måneder er i aller høyeste grad innafor, altså. Eller hadde du tenkt at du kom til å gå ned alt sammen på under et halvt år? I så fall trenger du å realitetsorienteres. Vektnedgang/livsstilsendring tar tid! Det skal forhåpentligvis vare hele livet, så hva gjør det om det tar et år, to år? 

Anonymkode: 2391d...cc3

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bortsett fra at jeg ikke snakker om å ikke kunne trene. Jeg snakker om å sitte helt stille nesten hele dagen for å begrense smerter. Og at jeg allerede spiser grovt og grønt og søtt bare til lørdag og i selskap. Jeg forsøkte noen måneder å spise 1200 kcal pr dag siden det eneste tiltaket jeg hadde igjen var å spise mindre. På tre måneder gikk jeg ned 2,5 kg. Og vi vet alle hva de første kiloene er uansett. Jeg klarer ikke dette. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Men det er jo slik det vil være etter operasjonen og, bortsett fra at du faktisk aldri kan unne deg et litt større måltid eller et ekstra kakestykke ved spesielle anledninger. Det er som å være på diett resten av livet, men uten å kunne belønne deg selv for å ha vært flink.

Skrevet

Hvilket organ er "fedmen"?

Anonymkode: f4551...547

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du kan roe deg litt ned. Det er snakk om 20 kilo, og på grunn av en skade klarer jeg ikke bevege meg mer enn strengt nødvendig for å kunne gå på jobb og holde familien i gang. Det er veldig vanskelig å gå ned 20 kilo KUN på kosthold når man har et helt vanlig kosthold i utgangspunktet. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Hvorfor mener du det blir lettere ved å være operert? Og helt ærlig - hva veier du egentlig? Fra bmi 27 ned til normalvekt (bmi 25) er det med min høyde kun 7 kg forskjell. Hvis jeg blir 80 kg, er jeg på din bmi, mens hvis jeg stopper på 73 kg er jeg normalvektig. Å gi deg operasjon for et vekttap på 7 kg er det ingen leger som vil gå med på...

Anonymkode: 6a964...4e4

Skrevet
På 11.3.2020 den 23.36, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du det blir lettere ved å være operert? Og helt ærlig - hva veier du egentlig? Fra bmi 27 ned til normalvekt (bmi 25) er det med min høyde kun 7 kg forskjell. Hvis jeg blir 80 kg, er jeg på din bmi, mens hvis jeg stopper på 73 kg er jeg normalvektig. Å gi deg operasjon for et vekttap på 7 kg er det ingen leger som vil gå med på...

Anonymkode: 6a964...4e4

Fordi da trenger jeg å holde vekten, ikke gå ned 20 kg OG holde den. Jeg veier 85. Burde veie 62, det er i alle fall det jeg trives med. Har satt meg 65 som mål. 

Hi 

Anonymkode: dfc3a...63d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...