Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 Har vel til nå tatt det veldig med ro, men nå har en kollega til min datter fått det påvist, og en kollega til faren til barna, og de var nylig hos far. Så nå er det jo faktisk en mulighet for at vi får det. Jeg har og lavt immunforsvar og astma. Er det andre, som føler at det kommer litt nært, og kjenner noen som får det påvist. Anonymkode: 5465e...256
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 Søstra til ei venninne av min datter er satt i karantene etterat hun har vært i kontakt med ei som har fått det påvist, så kjenner litt på det idag. Anonymkode: 8e886...85f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Onkelen til sønnen til en jeg kjenner, kjenner en som har en kusine som har en venninne som sitter i karantene fordi hun har vært på skiferie i nord-Italia. Hun er ikke syk, men man vet jo ikke om hun er smittet. Så ja, jeg er bekymret. Not. Anonymkode: 0904f...551
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #4 Skrevet 10. mars 2020 Slutt å bekymre dere! Anonymkode: 0327e...1b2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Jepp... Er faktisk litt bekymra nå. Sønnen skal på leirskole neste uke, til et sted der det sitter mange i karantene, og der kommunen har satt krisestab. Sønnen har nedsatt immunforsvar. Men jeg stoler på at skolen, i samarbeid med de rette instansene, tar en veloverveid beslutning om å dra eller ikke.. Anonymkode: 2eafc...6c9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jepp... Er faktisk litt bekymra nå. Sønnen skal på leirskole neste uke, til et sted der det sitter mange i karantene, og der kommunen har satt krisestab. Sønnen har nedsatt immunforsvar. Men jeg stoler på at skolen, i samarbeid med de rette instansene, tar en veloverveid beslutning om å dra eller ikke.. Anonymkode: 2eafc...6c9 Hvis de mange sitter i karantene, så er de vel ingen risiko for sønnen din. Verre hvis de var med på leirskolen. Anonymkode: 8d063...09a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 En kollega AV! AV AV AV! Anonymkode: 5e471...3c5
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 Folk er jo direkte dumme!! Høye snakker om 22.000 innleggelser og dere fortsetter å være så dumme. Drøp alt annet enn skole!!! På fem uker har Italia mistet 500. Vi er kun uke 2 med 6 innleggelser. Dette blir krise Anonymkode: 9bb0a...703
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis de mange sitter i karantene, så er de vel ingen risiko for sønnen din. Verre hvis de var med på leirskolen. Anonymkode: 8d063...09a Hvordan er det mulig å være så lite opplyst? Anonymkode: e9a2a...24f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er det mulig å være så lite opplyst? Anonymkode: e9a2a...24f Opplys meg du da; på hvilken måte kan lokalbefolkningen, og spesifikt de som sitter i karantene, være en trussel for unger på leirskole? Alle mine har vært på leirskole, og de omgås ikke med bygdefolket. De har utendørsaktiviteter. Anonymkode: 8d063...09a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp... Er faktisk litt bekymra nå. Sønnen skal på leirskole neste uke, til et sted der det sitter mange i karantene, og der kommunen har satt krisestab. Sønnen har nedsatt immunforsvar. Men jeg stoler på at skolen, i samarbeid med de rette instansene, tar en veloverveid beslutning om å dra eller ikke.. Anonymkode: 2eafc...6c9 Husk at skolen tar avgjørelse ut fra "generelt". Det er bare du som kan ta en avgjørelse ut fra din sønns helse, og det er ditt ansvar. Skolen tar avgjørelse ut fra lokale helsemyndigheter som igjen tar sine avgjørelse ut fra det helsemyndighetene sier. Problemet med det er at helsemyndighetene dessverre er langt bakpå, de ligger ikke i forkant mtp. risiko. Norske myndigheter har f.eks. først nå valgt å fraråde nordmenn å reise til Italia. Men fly fra Italia til Norge fra de verst rammede stedene, de tar de velvillig imot og ønsker velkommen. Nordmenn som kommer fra de verst rammede stedene skal nå helst i karantene - men turister fra de samme områdene, de får være turister, kan jo ikke ødelegge ferien deres. Nå har det omsider kommet retningslinjer om at arrangement med over 500 personer ikke bør gjennomføres. I Italia er det nå ikke lov med arrangement med over 5 personer... Hørte akkurat et intervju på radioen av en norsk lege som bor i Italia og som sitter i karantene. Hun sier at Italia gjorde det samme som Norge, satt og ventet på hva som skjedde før de ville vurdere om de ville vurdere å sette igang tiltak og restriksjoner. Pga. dette så er Italia nå der at de må begynne å velge hvem som skal få helsehjelp og ikke, hvem som har mest sjanse for å overleve vil få. Er du 60 år eller mer så risikerer du å ikke få helsehjelp fordi det ikke er kapasitet - og da dør man. Legen i intervjuet fortalte at der hun bor ble i dag en 18-åring innlagt på sykehus i dag og han ligger nå i respirator. Slik det er nå bør du ta valg ut fra din sønns helse, ikke overlate det til skolen. Anonymkode: 13f9b...159
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Opplys meg du da; på hvilken måte kan lokalbefolkningen, og spesifikt de som sitter i karantene, være en trussel for unger på leirskole? Alle mine har vært på leirskole, og de omgås ikke med bygdefolket. De har utendørsaktiviteter. Anonymkode: 8d063...09a Fordi: Om far sitter i 14 dagers karantene fordi en på jobben hans har fått positiv prøve, så er ikke mor og ungene i karantene. De kan gå på jobb og skole, i butikken, på lekeplassen eller i svømmehallen som vanlig. Far kan bli syk eller han kan være blant de som er smittebærere uten å bli syke. La oss så si at mor i denne familien jobber på leirskolen. På onsdagen får hun plutselig høy feber og føler seg skikkelig dårlig. Hun drar hjem, går i karantene og venter to døgn på å bli testet... Anonymkode: 33f6c...b46
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 Alle kommer til å bli utsatt for dette viruset før eller siden, det er ikke snakk om annet enn det. De prøver å dra det ut i tid, sånn at ikke for mange blir smittet samtidig, for da blir belastningen på helsevesenet for stort. Men det har aldri vært snakk om å stoppe viruset, det klarer de ikke. I løpet av 6 til 12 mnd vil det være overalt, og alle vil være eksponert. De tror nå at ca 80% av oss vil få et mildt forløp, men vi må ha et velfungerende helsevesen til de 20% som blir skikkelig dårlig. Det har vi ikke om alle blir smittet på så kort til som i Italia, men der begynte de ikke teste før folk hadde begynt å dø, viruset hadde spredd seg et par uker før de begynte sette inn tiltak, og da var det nesten for sent. I Norge er vi på og holder grei oversikt allerede fra første smittede, og kan forhåpentligvis spre dette utover i tid. Men slutt å være redd for å bli eksponert, for før eller siden blir du det uansett. Anonymkode: f423a...bf9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #14 Skrevet 10. mars 2020 😂 Søstra til faren til onkelen til venninna til broren til moren til en kollega 🙈 Dere er patetiske. Virkelig. Anonymkode: e9176...148
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #15 Skrevet 10. mars 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp... Er faktisk litt bekymra nå. Sønnen skal på leirskole neste uke, til et sted der det sitter mange i karantene, og der kommunen har satt krisestab. Sønnen har nedsatt immunforsvar. Men jeg stoler på at skolen, i samarbeid med de rette instansene, tar en veloverveid beslutning om å dra eller ikke.. Anonymkode: 2eafc...6c9 Her tror jeg faktisk du skal tenke selv og vurdere om det er verdt det. Iallefall IKKE overlate det til skolen. Anonymkode: a2f91...996
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #16 Skrevet 10. mars 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: 😂 Søstra til faren til onkelen til venninna til broren til moren til en kollega 🙈 Dere er patetiske. Virkelig. Anonymkode: e9176...148 Hvis det var mitt innlegg du siktet til, så tror jeg alle skjønte spøken... Anonymkode: 0904f...551
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #17 Skrevet 10. mars 2020 Det er snakk om en liten forkjølelse, så er det over. Det er alt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så hysteriske. Eller altså, jeg forstår det jo, i og med at media skaper så mye frykt rundt dette. Men det er ikke farlig. Slapp av! Anonymkode: ece4e...ab3
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #18 Skrevet 10. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er snakk om en liten forkjølelse, så er det over. Det er alt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så hysteriske. Eller altså, jeg forstår det jo, i og med at media skaper så mye frykt rundt dette. Men det er ikke farlig. Slapp av! Anonymkode: ece4e...ab3 Jøss, hvordan er det mulig å være så nedsnødd Anonymkode: e9a2a...24f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #19 Skrevet 10. mars 2020 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er snakk om en liten forkjølelse, så er det over. Det er alt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så hysteriske. Eller altså, jeg forstår det jo, i og med at media skaper så mye frykt rundt dette. Men det er ikke farlig. Slapp av! Anonymkode: ece4e...ab3 Tror du virkelig det settes krisestab ved "en liten forkjølelse"? Har du lest om hvordan de har det i Italia nå der de ikke har muligheten til å behandle alle og må la folk dø fordi de mangler respiratorer og ledige intensivsenger? Der leger og sykepleiere jobber natt og dag og må ta vonde avgjørelser. Lite forkjølelse for noen. Dødelig lungebetennelse for andre. Kommer du til å tenke annerledes om din bestemor havner på sykehus med pustevansker og ingen virksom medisin fordi du tok med deg den "lille forkjølelsen" på besøk? Anonymkode: 33f6c...b46
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #20 Skrevet 10. mars 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp... Er faktisk litt bekymra nå. Sønnen skal på leirskole neste uke, til et sted der det sitter mange i karantene, og der kommunen har satt krisestab. Sønnen har nedsatt immunforsvar. Men jeg stoler på at skolen, i samarbeid med de rette instansene, tar en veloverveid beslutning om å dra eller ikke.. Anonymkode: 2eafc...6c9 Haraldvollen leirskole? Anonymkode: bc042...18b
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #21 Skrevet 10. mars 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du virkelig det settes krisestab ved "en liten forkjølelse"? Har du lest om hvordan de har det i Italia nå der de ikke har muligheten til å behandle alle og må la folk dø fordi de mangler respiratorer og ledige intensivsenger? Der leger og sykepleiere jobber natt og dag og må ta vonde avgjørelser. Lite forkjølelse for noen. Dødelig lungebetennelse for andre. Kommer du til å tenke annerledes om din bestemor havner på sykehus med pustevansker og ingen virksom medisin fordi du tok med deg den "lille forkjølelsen" på besøk? Anonymkode: 33f6c...b46 Sånn er det ved influensa ellers også. Dette er ikke noe nytt eller uvanlig. Det er bare eldre og folk med nedsatt immunforsvar som får problemer. Akkurat som ved influensa. Media jager opp folk for å selge. Slapp av, dette er ikke farligere enn influensa ellers. Anonymkode: ece4e...ab3
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #22 Skrevet 10. mars 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn er det ved influensa ellers også. Dette er ikke noe nytt eller uvanlig. Det er bare eldre og folk med nedsatt immunforsvar som får problemer. Akkurat som ved influensa. Media jager opp folk for å selge. Slapp av, dette er ikke farligere enn influensa ellers. Anonymkode: ece4e...ab3 Det er litt annerledes fordi influensa kan man ta vaksine mot, og det er en del imumitet i befolkningen siden de ikke endrer seg så mye fra år til år. Sjelden man får influensa to år på rad.. Men dette viruset er det ingen imunitet mot i befolkningen, så alle som blir smittet vil bli syke. Det er ganske mange mennesker det. De sier vel også nå at for ca 80% av oss er dette helt ufarlig, ingen grunn til panikk, enig med deg i det. Men om smitten brer for fort av seg, blir 20% av befolkningen veldig syke, samtidig. Det vil være en enorm belastning for helsevesenet på toppen av alt annet, for folk slutter jo ikke å få slag, hjerteinfarkt, kreft osv selv om koronaen brer om seg. Så selv om hverken du eller jeg trenger være redd for vår egen del, så bør vi forstå hvorfor de ønsker at dette skal dra ut over litt tid, så ikke alle blir smittet på en gang. Anonymkode: f423a...bf9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #23 Skrevet 10. mars 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn er det ved influensa ellers også. Dette er ikke noe nytt eller uvanlig. Det er bare eldre og folk med nedsatt immunforsvar som får problemer. Akkurat som ved influensa. Media jager opp folk for å selge. Slapp av, dette er ikke farligere enn influensa ellers. Anonymkode: ece4e...ab3 Du bare provoserer. Eller så er du tilbakestående! Jeg tipper det siste. Anonymkode: c475c...161
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #24 Skrevet 10. mars 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn er det ved influensa ellers også. Dette er ikke noe nytt eller uvanlig. Det er bare eldre og folk med nedsatt immunforsvar som får problemer. Akkurat som ved influensa. Media jager opp folk for å selge. Slapp av, dette er ikke farligere enn influensa ellers. Anonymkode: ece4e...ab3 Det er nytt og uvanlig, det er jo nettopp det som skiller det fra annen influensa. Det er det som gjør utslagene større og annerledes. Selvsagt vil de fleste tåle det, på den måten er det helt vanlig, men prosentandelen er annerledes og forløpet fremdeles ikke fullt kjent. Anonymkode: 5e471...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå