Gå til innhold

11-åring jente


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun bryr seg ikke om de typiske jentegreie, spiller PlayStation med guttene i klassen og spiller fotball. Liker flere klær på gutteavdelingen enn på jenteavdelingen. Kunne også tenke seg å klippe håret kort, mest for da tørker det fortere sier hun. Idag spurte hun til og med om hun kunne få øredobb i det ene øret. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere. Hun er jo verdens beste jente, og jeg har spurt henne om hun føler hun er født i feil kropp. Hun har svart ja på det, helt enkelt, virker ikke som hun synes det er noe big deal. Hun har hatt guttekjæreste en god stund, men så er det litt av og på. Er dette bare en periode eller er det noe jeg må følge opp? 

Anonymkode: 3ebf4...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør ikke en stor sak ut av det. Aksepter barnet ditt som hun er og la henne utforske for å finne ut av seg selv. Tidsnok vil hun nok selv si ifra at det enten bare var en fase eller at hun faktisk føler seg født i feil kropp. Ha gode samtaler med barnet ditt og vær interessert i henne og hennes liv, men ikke gjør noe stort og drastisk nå.

Anonymkode: a4d01...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er jo verdens beste jente, og jeg har spurt henne om hun føler hun er født i feil kropp.

Dette er ikke et spørsmål man stiller barn. Det er en formulering de en vakker dag eventuelt skal komme fram til selv.

Jeg kjenner flere transkjønnede mennesker; og vil si at det fins mange måter å være jente på. Fotball og kort hår er ikke ensbetydende med at man er «født i feil kropp». Kanskje man bare har et kjønnsuttrykk som er mindre begrenset (og mindre begrensende) enn standard-varianten.

Anonymkode: 486d6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjære vene! La nå jenta være som hun er! Du er under intens politisk korrekt påvirkning. Hun er akkurat som hun skal være. Trur verden går av hengslene..

Anonymkode: 59929...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å være "guttejente" betyr ikke nødvendigvis at man er født i feil kropp, og hun er altfor liten til å ta stilling til det nå med mindre det kommer fra henne selv. Min datter på snart 11 år foretrekker også klær fra gutteavdelingen og har like mange kompiser som venninner, og hun foretrekker gaming framfor mer jentete aktiviteter. Alt i alt, hun ligner på meg da jeg var barn, og jeg er en ganske feminin kvinne i dag.

Anonymkode: 05906...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du legger jo ord i munnen på barnet ditt, det kan bli selvoppfyllende. Det har til alle tider vært jenter som henne. (Jeg var for øvrig en selv.) Det må da være rom for det innenfor kategorien "jente", uten at voksne skal begynne å lure på om man er født i feil kropp. Noen av dem vokser opp til å bli feminine kvinner, andre lesbiske tomboys. Kvinnekategorien bør ha rom for dette. Puberteten er gjerne en tid med mye usikkerhet, og for "guttejenter" kan det være litt ekstra trøbbel forbundet med at man holder på å få en kvinnekropp. Da gjelder det å puste rolig, for de aller fleste av oss er denne følelsen av at kroppen er trøblete et forbigående fenomen. Jeg underslår ikke at det finnes mennesker som opplever dyp og langvarig kjønnsdysfori. Men antall jenter i puberteten som begynner å se for seg at de er "født i feil kropp" og går i gang med hormoner og operasjoner, er i ferd med å eksplodere. Det er et eller annet som er på gang her, og dette er iķke noe du vil bidra til å dytte barnet ditt inn i. 

Anonymkode: 578bc...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hun er en guttejente betyr da ikke at hun er født i feil kropp, kjære tid, snakk om å male fanden på veggen 

 

Anonymkode: 66f79...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær fornøyd med henne som hun er. Jeg kan faktisk tenke meg mange interesser jeg heller unnværer enn de du forteller at hun har. Fotball og spilling er helt ok. det at hun har kamerater heller enn venninner også, det betyr slett ikke at hun er født i feil kropp.

Vi må roe ned litt med dette kjønnsstresset og innse at jenter og gutter kommer i mange slags former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi som snart er 11, har selv sagt at hun av og til tror hun må være gutt. Vi har sagt at det finner hun ut av etter hvert, men at jenter slett ikke må være rosa og prinsesser. Det er helt normalt å være jente, men allikevel like alt det som vi tenker gutter liker. Datteren min har kortklippet hår og går med typisk gutteklær, og hun er «guttete» i væremåten. Dessuten sier hun ar hun nok kommer til å få jentekjærester, fordi hun kjenner at hun liker jenter annerledes enn gutter. Vi har bare støttet henne og sagt at det er helt greit, og at hun har mange år til å finne ut av hvor hun hører hjemme...

Anonymkode: 05799...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du ødelegger jo ei helt normal jente med  å antyde at hun er unormal og bør tenke på seg selv som unormal og feil. Hvor trangt er det i jentebåsen din?

Anonymkode: 16969...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...