Gå til innhold

Hamstre mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay..

Så kanskje det er på tide å ha litt ekstra mat lagret hjemme i tilfelle det blir Italia tilstander her i Norge..

Til deg som har eller skal lage et lager hjemme. Hva har du, eller hva skal du lagre? 

Jeg har 3 barn mellom 5-13 år og en ufør far som jeg tar vare på. Så jeg kjenner ansvaret.. 

Anonymkode: e4a7b...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har allerede for 2 uker siden begynt å handle ekstra. Vi har en god del mat i boden men nå blir det litt mer målrettet.

Problemet er ikke at det ikke er nok mat men at distribusjon blir innskrenket når det blir krise. Så jeg anbefaler virkelig å handle mens grossistene kan fylle opp igjen.

Anonymkode: 05d65...20e

Skrevet

Italienske tilstander 😷

Anonymkode: fc72d...6bb

Skrevet

Kankje lurt? Eg har melk på tanken, poteter i kjellaren og hjort i frysaren. Men det skadar jo ikke med ekstra mjøl, hermetikk og kaffi. Og så trur eg at eg skal gjere al or av å kjøpe meg høner. Så klarar vi oss endå lenger neste gong det blir krise. Og bier! 

Anonymkode: 957a7...b96

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har allerede for 2 uker siden begynt å handle ekstra. Vi har en god del mat i boden men nå blir det litt mer målrettet.

Problemet er ikke at det ikke er nok mat men at distribusjon blir innskrenket når det blir krise. Så jeg anbefaler virkelig å handle mens grossistene kan fylle opp igjen.

Anonymkode: 05d65...20e

Ok. Da er jeg litt på etterskudd! 

Hva slags mat har du hamstret? Jeg har mini mini fryser, så der sliter jeg litt.. 

Hi

Skrevet

Dere som hamstrer - kjenner dere INGEN mennesker? Har dere ingen ting i fryseren, ingen tørrvarer? Har dere ingen naboer som kan handle dersom dere blir i karantene, ingen Adams matkasse? Bor dere så grisgrendt at INGEN butikker kan levere og ingen kjenninger hjelpe til? 

Anonymkode: 7e7b9...9a6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere som hamstrer - kjenner dere INGEN mennesker? Har dere ingen ting i fryseren, ingen tørrvarer? Har dere ingen naboer som kan handle dersom dere blir i karantene, ingen Adams matkasse? Bor dere så grisgrendt at INGEN butikker kan levere og ingen kjenninger hjelpe til? 

Eg tenkjer faktisk at det kan bli tomt i butikkane, dersom det  erkeleg bryt ut og alle folk skal vere heime i 14 dager for sikkerheitsskuld og mange mange blir sjuke i tillegg kan det jo hende det blir vanskeleg å få fram alle varene? 

Skrevet

Jeg har hamstret på alt jeg kan. Dopapir, hånd- og dusjsåpe, sjampo og balsam, tannkrem, etc. Av mat er det for det meste blikkbokser og sånt.

Anonymkode: fc72d...6bb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg tenkjer faktisk at det kan bli tomt i butikkane, dersom det  erkeleg bryt ut og alle folk skal vere heime i 14 dager for sikkerheitsskuld og mange mange blir sjuke i tillegg kan det jo hende det blir vanskeleg å få fram alle varene? 

Da er det jo sånne som DU som nettopp ødelegger en fungerende infrastruktur allerede før det er noen krisetilstand... 🙄

Skrevet

Jeg har ikke kjøpt noe særlig, men så er jeg en liten hamstrer av natur fra før, så jeg har jo litt av hvert i fryseboks og skaper. Men nå tenker jeg at det kan være greit å ha mat og andre ting man trenger til 2-3 uker uten å måtte gå ut, eller måtte sende andre av sted og handle. Har kun ting som blir spist uansett. Så det jeg tenker kan være greit å passe på å ha hjemme hos oss nå er

- knekkebrød og pålegg - leverpostei, syltetøy, tubeost og andre ting med lang holdbarhet
- havregryn, salt, sukker, kanel
- ris, pasta
- noe hermetikk eller mat på glass - f.eks bogskinke, tomater, bønnespirer, ananas, grillet paprika, tunfisk
- dopapir, tannkrem, håndsåpe
- juice, saft eller annen drikke
- frosne grønnsaker, kjøtt og fisk til middager
- faste medisiner

Husk mat til eventuelle kjæledyr

Anonymkode: 58f13...8ff

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir så forundret over slike som deg - følger du overhodet ikke med i samfunnet og på hva som skjer ifm. dette viruset?

Det er nesten 20 % av befolkningen som bor alene. Joda, de fleste kjenner nok noen, flere eller mange. Men er det riktig at andre skal utsette seg for risiko for å hjelpe deg fordi du ikke gidder ta fornuftige forholdsregler? Og for de som i dag har muligheten å skaffe seg noe ekstra, men ikke gjør det og ikke har noen de kan spørre - kan de regne med at kommune og hjelpeapparat ellers har kapasitet til å hjelpe hvis det blir svært mange smittede?

Store deler av landets befolkning bor steder hvor levering av matvarer på døra ikke finnes. Og der det finnes forutsetter det selvfølgelig også at de som skal levere på døra er friske til å gjøre det... eller at de har noe å levere.

De tallene FHI opererer med er at 25 % av befolkningen kan bli smittet. Men de tallene har de brukt smittetall fra vanlig influensa for å komme frem til. Dette er ikke en vanlig influensa, dette viruset er langt mer smittsomt og et langt større antall av de som blir smittet blir syke av det. FHI har innrømmet at i verste fall kan 70 % av befolkningen bli smittet. Men om vi sier at "bare" 25 % blir smittet... da vet vi at en stor del av disse bor sammen med folk som også blir satt i karantene. Ofte har folk som kjenner hverandre omgang med hverandre også via familie, jobb, skole, venner, fritid - ergo er det stor risiko for at mange av de du kjenner også vil bli syke og/eller i karantene. Hvor mange tror du er igjen til å hjelpe andre? Hvor mange er det igjen til å distribuere mat og andre nødvendige varer?

For all del, jeg er ikke spesielt bekymret for egen del, selv om jeg er i risikogruppe med redusert immunforsvar. Men jeg mener hver enkelt av oss er pliktige å ta de forholdsreglene vi har muligheter til å gjøre. Hvor mye man greier å gjøre vil være avhengig av en hel rekke ting. Bl.a. er det allerede fastslått at de fattigste dessverre gjerne blir hardest rammet i denne krisen også. Men alle som kan bør gjøre noe for å forberede seg. Ikke for katastrofetenkning, men rett og slett for å være forberedt slik at man ikke unødvendig vil utsette andre for risiko senere eller slik at man ikke trenger å belaste lokalsamfunnet mer enn nødvendig, for der vil ressursene bli svært knappe om prognosen over smittede slår til.

Og helt til slutt - når du skrev det du skrev... tenkte du virkelig ikke på at det er folk overalt som virkelig ikke har andre? Hvor er empatien din oppi dette? Istedenfor å være nedlatende og arrogant og bedrevitende så kunne du heller brukt ti sekunder på å tenke deg om før du kastet deg over tastaturet...

Anonymkode: 68e72...72b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir så forundret over slike som deg - følger du overhodet ikke med i samfunnet og på hva som skjer ifm. dette viruset?

Det er nesten 20 % av befolkningen som bor alene. Joda, de fleste kjenner nok noen, flere eller mange. Men er det riktig at andre skal utsette seg for risiko for å hjelpe deg fordi du ikke gidder ta fornuftige forholdsregler? Og for de som i dag har muligheten å skaffe seg noe ekstra, men ikke gjør det og ikke har noen de kan spørre - kan de regne med at kommune og hjelpeapparat ellers har kapasitet til å hjelpe hvis det blir svært mange smittede?

Store deler av landets befolkning bor steder hvor levering av matvarer på døra ikke finnes. Og der det finnes forutsetter det selvfølgelig også at de som skal levere på døra er friske til å gjøre det... eller at de har noe å levere.

De tallene FHI opererer med er at 25 % av befolkningen kan bli smittet. Men de tallene har de brukt smittetall fra vanlig influensa for å komme frem til. Dette er ikke en vanlig influensa, dette viruset er langt mer smittsomt og et langt større antall av de som blir smittet blir syke av det. FHI har innrømmet at i verste fall kan 70 % av befolkningen bli smittet. Men om vi sier at "bare" 25 % blir smittet... da vet vi at en stor del av disse bor sammen med folk som også blir satt i karantene. Ofte har folk som kjenner hverandre omgang med hverandre også via familie, jobb, skole, venner, fritid - ergo er det stor risiko for at mange av de du kjenner også vil bli syke og/eller i karantene. Hvor mange tror du er igjen til å hjelpe andre? Hvor mange er det igjen til å distribuere mat og andre nødvendige varer?

For all del, jeg er ikke spesielt bekymret for egen del, selv om jeg er i risikogruppe med redusert immunforsvar. Men jeg mener hver enkelt av oss er pliktige å ta de forholdsreglene vi har muligheter til å gjøre. Hvor mye man greier å gjøre vil være avhengig av en hel rekke ting. Bl.a. er det allerede fastslått at de fattigste dessverre gjerne blir hardest rammet i denne krisen også. Men alle som kan bør gjøre noe for å forberede seg. Ikke for katastrofetenkning, men rett og slett for å være forberedt slik at man ikke unødvendig vil utsette andre for risiko senere eller slik at man ikke trenger å belaste lokalsamfunnet mer enn nødvendig, for der vil ressursene bli svært knappe om prognosen over smittede slår til.

Og helt til slutt - når du skrev det du skrev... tenkte du virkelig ikke på at det er folk overalt som virkelig ikke har andre? Hvor er empatien din oppi dette? Istedenfor å være nedlatende og arrogant og bedrevitende så kunne du heller brukt ti sekunder på å tenke deg om før du kastet deg over tastaturet...

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kjøpt noe særlig, men så er jeg en liten hamstrer av natur fra før, så jeg har jo litt av hvert i fryseboks og skaper. Men nå tenker jeg at det kan være greit å ha mat og andre ting man trenger til 2-3 uker uten å måtte gå ut, eller måtte sende andre av sted og handle. Har kun ting som blir spist uansett. Så det jeg tenker kan være greit å passe på å ha hjemme hos oss nå er

- knekkebrød og pålegg - leverpostei, syltetøy, tubeost og andre ting med lang holdbarhet
- havregryn, salt, sukker, kanel
- ris, pasta
- noe hermetikk eller mat på glass - f.eks bogskinke, tomater, bønnespirer, ananas, grillet paprika, tunfisk
- dopapir, tannkrem, håndsåpe
- juice, saft eller annen drikke
- frosne grønnsaker, kjøtt og fisk til middager
- faste medisiner

Husk mat til eventuelle kjæledyr

Tusen takk for svar 😊

Da har jeg en lite pekepinn på hva jeg bør handle. 

Hi

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar 😊

Da har jeg en lite pekepinn på hva jeg bør handle. 

Hi

Bare hyggelig :)

Har og litt kjeks og snop :) 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DU har virkelig ikke forstått... Grunnen til at folk settes i karantene er ikke at de skal slippe å utsette seg for smitte i butikken. Grunnen er at de skal la være å smitte ANDRE. Dersom du er frisk og handler inn for en syk person, blir ingen av dere smittet. Det går fint an å levere posen på døra uten å ta i noen eller noe, og det går an å betale over vipps. Det er de allerede smittede som er i karantene, ikke hele folket... Så du trenger ikke ha noe spesielt i huset før du selv blir smitta. Og jeg spør også, har dere verken fryser eller tørrmatskap? Hvor mange eier ikke 2 kg mel, et par bokser hermetikk, en pose pasta, noen frosne middager eller annet holdbart?

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange eier ikke 2 kg mel, et par bokser hermetikk, en pose pasta, noen frosne middager eller annet holdbart?

Du ville vært overrasket hvor mange ikke har noe i skapet, og ikke bare fattige.

Jeg tipper at mange butikker har bestilt ekstra slik at etterspørsel blir dekket.

Skrevet
31 minutter siden, Mia_73 skrev:

Du ville vært overrasket hvor mange ikke har noe i skapet, og ikke bare fattige.

Jeg tipper at mange butikker har bestilt ekstra slik at etterspørsel blir dekket.

Men det hjelper lite dersom de ansatte i butikken blir syke, osv. Hele byer blir satt i karantene, da åpner de ikke opp for at du skal handle nybakt brød altså. 

Anonymkode: ced07...605

Skrevet

Vi har masse pasta, ris, tomater på boks, mel, tørrgjær, olje, sukker, salt, posesupper, brus, sjokolade, chips. Dette er slik som vi alltid har fordi vi kjøper på tilbud.

I frysen har vi fisk, kjøtt, syltetøy (rørte bær fra fjorårets sommer) og litt grønnsaker. Dette er også slik vi alltid har.

Vi skulle nok klart oss i mange uker på det vi har, men på slutten hadde det nok blitt kjedelig.

Litt basisvarer er alltid greit å ha i hus og vi sparer masse penger på å handle på tilbud. Så da har vi alltid en god del mat i huset. Middagsmat på boks har vi ikke. 

Anonymkode: c6e1a...a90

Skrevet
2 timer siden, Mia_73 skrev:

Ja, det vil overraske meg stort hvis det er sånn at folk i Norge er avhengige av daglige butikkbesøk. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo derfor jeg spør alle dere ANDRE. At der fins noen som ikke har nettverk eller pårørende som kan hjelpe, det er jeg klar over, men er det DE som hamstrer? Hvorfor hamstrer dere som ikke er i den gruppen? 

Skrevet

Jeg tenker, kjenner jeg noen som det ikke hadde vært fryktelig upraktisk for om de måtte handle for meg? Noen som bor i nærheten, har bil, god helse og ikke en alt for travel hverdag? Egentlig ikke.

Kjenner du mange som gladelig hadde handlet stort og smått for deg et par uker? Eller mer naturligvis, du kan jo bli syk også, da blir det lenge i isolasjon. Hva om familie og kolleger var karantene også, fordi de hadde hatt kontakt med deg?

Hodeløs hamstring er dumt, naturligvis, men det skader ikke å tenke igjennom muligheten. Vi har god plass i kjelleren og har en del det siden vi pleier å kjøpe i store kvanta, så vi behøver ikke å kjøpe ekstra nå. Jeg ser ikke ned på folk som plukker med seg noen ekstra hermetikkbokser og suppeposer nå.

Anonymkode: 9ec46...b28

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker, kjenner jeg noen som det ikke hadde vært fryktelig upraktisk for om de måtte handle for meg? Noen som bor i nærheten, har bil, god helse og ikke en alt for travel hverdag? Egentlig ikke.

Kjenner du mange som gladelig hadde handlet stort og smått for deg et par uker? Eller mer naturligvis, du kan jo bli syk også, da blir det lenge i isolasjon. Hva om familie og kolleger var karantene også, fordi de hadde hatt kontakt med deg?

Hodeløs hamstring er dumt, naturligvis, men det skader ikke å tenke igjennom muligheten. Vi har god plass i kjelleren og har en del det siden vi pleier å kjøpe i store kvanta, så vi behøver ikke å kjøpe ekstra nå. Jeg ser ikke ned på folk som plukker med seg noen ekstra hermetikkbokser og suppeposer nå.

Jeg kjenner mange, ja, som kunne ha SUPPLERT med det jeg ikke har i skapet. Tørrmat står i skapet allerede; suppeposer og blikkbokser går innunder dette. Hamstring er jo uansett ikke ferskvarer. Den som hjelper skal jo ikke drasse seg skakk på fiskebollebokser.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner mange, ja, som kunne ha SUPPLERT med det jeg ikke har i skapet. Tørrmat står i skapet allerede; suppeposer og blikkbokser går innunder dette. Hamstring er jo uansett ikke ferskvarer. Den som hjelper skal jo ikke drasse seg skakk på fiskebollebokser.

Så fint for deg!

Men mangler du evne til å forestille deg at mange ikke er like heldige, og ikke har store skap og frysere fulle av mat heller? 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er du veldig heldig, mange som ikke har de samme mulighetene. Utrolig at det er så vanskelig å forstå.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er du veldig heldig, mange som ikke har de samme mulighetene. Utrolig at det er så vanskelig å forstå.

Og derfor spør jeg: Er DERE aleine i verden? Er denne hamstringen eneste  mulighet for dere, alle som har skrevet inn?

...eller er dere bare egoister som ødelegger for alle andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...