Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Jeg har fått ørebetennelse på det ene øret, og fy det er vondt. Er det noe jeg kan gjøre? Har prøvd både Paracet og nesespray, og synes smertene begynner å bli uutholdelige. Kan jeg ringe legevakta for dette? Bør ikke ta Paracet før det har gått minst 4 timer til. Har sånn trykk på øret, det lager lyder og smertene iler ned mot halsen. Dette er 2.døgnet jeg har dette, og d kjennes ut som det blir verre. Anonymkode: 4af21...ddb
Amalies mamma Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Ta Ibux og paracet sammen. Det var det eneste som hjalp for meg. God bedring, ørebetennelse er grusomt.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fått ørebetennelse på det ene øret, og fy det er vondt. Er det noe jeg kan gjøre? Har prøvd både Paracet og nesespray, og synes smertene begynner å bli uutholdelige. Kan jeg ringe legevakta for dette? Bør ikke ta Paracet før det har gått minst 4 timer til. Har sånn trykk på øret, det lager lyder og smertene iler ned mot halsen. Dette er 2.døgnet jeg har dette, og d kjennes ut som det blir verre. Anonymkode: 4af21...ddb Legevakten gjør ikke noe. Legg noe varmt på. Varmeflaske eller noe lignende Anonymkode: a4d2c...3df
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 Sitter og føler på det samme selv, så føler med deg. Prøv ibux, det er mer bettenelse dempende. Evt paralgin forte også hvis du har noe slikt liggende. Men hadde kontaktet fastlegen i morgen, hvis det er uholdbart. Anonymkode: 2061c...07b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Om det ikke blir bedre til i morgen tror jeg at jeg kontakter lege. Har skaffet meg en varm flaske. Så prøver d nå, også har snille mannen min dratt på butikken for å kjøpe Ibux. Så får jeg se om smertene dempes litt. Blir snart gal av smertene, finner ingen stillinger og klarer ikke rømme /få litt fred for smertene. riktig god bedring til deg som sitter med det samme, du har min dypeste medfølelse❤️ Er første gang jeg har dette, aldri visste jeg at det var så jævlig😮 Anonymkode: 4af21...ddb
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om det ikke blir bedre til i morgen tror jeg at jeg kontakter lege. Har skaffet meg en varm flaske. Så prøver d nå, også har snille mannen min dratt på butikken for å kjøpe Ibux. Så får jeg se om smertene dempes litt. Blir snart gal av smertene, finner ingen stillinger og klarer ikke rømme /få litt fred for smertene. riktig god bedring til deg som sitter med det samme, du har min dypeste medfølelse❤️ Er første gang jeg har dette, aldri visste jeg at det var så jævlig😮 Anonymkode: 4af21...ddb Jeg hadde ørebetennelse hver år fra 1 år til 18 år. Vokste det heldigvis av meg. Det er jævli vondt. Blir bedre hvis det går hull på trommehinnen. God bedring 🙂 Anonymkode: a4d2c...3df
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om det ikke blir bedre til i morgen tror jeg at jeg kontakter lege. Har skaffet meg en varm flaske. Så prøver d nå, også har snille mannen min dratt på butikken for å kjøpe Ibux. Så får jeg se om smertene dempes litt. Blir snart gal av smertene, finner ingen stillinger og klarer ikke rømme /få litt fred for smertene. riktig god bedring til deg som sitter med det samme, du har min dypeste medfølelse❤️ Er første gang jeg har dette, aldri visste jeg at det var så jævlig😮 Anonymkode: 4af21...ddb Takk. Og et stalltips fra mor med ørebarn, sov med hevet hodeende (liggende flatt øker trykket). Og du kan jo evt høre med lgv om høyeste dose du kan ta, eller lese på felleskatalogen. Paracet og ibux doseres utfra mg pr kg, og du kan regne det ut der (pakken gir bare en gjennomsnittsberegning og anbefaling på hvor ofte du kan ta) God bedring 🙂 håper du føler deg bedre snart! Anonymkode: 2061c...07b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 Ring lege i morgen, når voksne får ørebetennelse skal alltid lege kontaktes. Om trommehinnen sprekker kan det dannes arrvev som setter ned hørselen. Jeg har hatt det selv, og da sprakk trommehinnen før jeg kom meg til lege. Fikk antibiotika, men ble ikke helt bra før det var gått 3 mnd. Barn får ofte ørebetennelse fordi kanalene i øret ikke er helt utvokst og er trange i et lite hode, så når de blir forkjølet og kanalene hovner opp blir det betennelse bare av virus. Men når voksne får ørebetennelse er det gjerne bakterier, og lege må til. Anonymkode: 52f66...96b
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Ring lege i morgen, når voksne får ørebetennelse skal alltid lege kontaktes. Om trommehinnen sprekker kan det dannes arrvev som setter ned hørselen. Jeg har hatt det selv, og da sprakk trommehinnen før jeg kom meg til lege. Fikk antibiotika, men ble ikke helt bra før det var gått 3 mnd. Barn får ofte ørebetennelse fordi kanalene i øret ikke er helt utvokst og er trange i et lite hode, så når de blir forkjølet og kanalene hovner opp blir det betennelse bare av virus. Men når voksne får ørebetennelse er det gjerne bakterier, og lege må til. Anonymkode: 52f66...96b Visste ikke at man burde ta kontant med lege dersom voksne fikk ørebetennelse. Jeg har vurdert å ringe, får iaf ringe å høre hva de sier. Er litt mindre plaget i dag, men alle de andre dagene ble jeg værst etter kl 18.00, så vet ikke helt sikkert hvordan det er nå. Er iaf veldig tett i ørene, og har tatt Paracet og Ibux for å lette på smertene. Sovet 18 timer hver dag siden jeg fikk dette, så er ikke helt frisk iaf. Anonymkode: 4af21...ddb
tante grusom master of law Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 HVis det er mellomørebetennelse så pleier trommehinnen sprekke i løpet av et døgn. Hvis den ikke har sprukket og du fortsatt har vondt ville jeg dratt til legen, kan være betennelse i øregangen. Det er også skikkelig vondt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 26 minutter siden, tante grusom master of law skrev: HVis det er mellomørebetennelse så pleier trommehinnen sprekke i løpet av et døgn. Hvis den ikke har sprukket og du fortsatt har vondt ville jeg dratt til legen, kan være betennelse i øregangen. Det er også skikkelig vondt. Ringte legekontoret og fikk til svar å se det an til i kveld. Om smertene ble verre skulle jeg komme på legevakta i kveld/natt. Så da blir jeg å ligge her å vente i spenning på hvordan dagen i dag utvikler seg. Fy så vondt dette er. Anonymkode: 4af21...ddb
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Visste ikke at man burde ta kontant med lege dersom voksne fikk ørebetennelse. Jeg har vurdert å ringe, får iaf ringe å høre hva de sier. Er litt mindre plaget i dag, men alle de andre dagene ble jeg værst etter kl 18.00, så vet ikke helt sikkert hvordan det er nå. Er iaf veldig tett i ørene, og har tatt Paracet og Ibux for å lette på smertene. Sovet 18 timer hver dag siden jeg fikk dette, så er ikke helt frisk iaf. Anonymkode: 4af21...ddb Står ganske klart på nhi også: Ved sterke øresmerter, særlig hvis de vedvarer over et døgn, bør lege undersøke øret https://nhi.no/symptomer/orenesehals/oresmerter-voksne-veiviser/?page=4 Var fastlegen min som sa det, at voksne med øreverk alltid skal ringe lege. Med barn kan man gjerne se av 3-4 dager, men ikke hos voksne Hos meg sprakk som sagt trommehinnen, og jeg måtte til kontroll for å sjekke etter arrvev på den etterpå. Anonymkode: 52f66...96b
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Står ganske klart på nhi også: Ved sterke øresmerter, særlig hvis de vedvarer over et døgn, bør lege undersøke øret https://nhi.no/symptomer/orenesehals/oresmerter-voksne-veiviser/?page=4 Var fastlegen min som sa det, at voksne med øreverk alltid skal ringe lege. Med barn kan man gjerne se av 3-4 dager, men ikke hos voksne Hos meg sprakk som sagt trommehinnen, og jeg måtte til kontroll for å sjekke etter arrvev på den etterpå. Anonymkode: 52f66...96b Ser at det står nå, men hva gjør jeg når de sier jeg skal avvente hjemme? Anonymkode: 4af21...ddb
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2020 #14 Skrevet 12. mars 2020 Vært hos legen nå. Fikk antibotika. Fikk beskjed hos sykepleieren når kom på legekontoret at jeg ikke kom å antibiotika da legen aldri gav ut slik, men jeg fikk. Hadde visst kraftig ørebetennelse.. Men hvor lang tid skal man ta antibiotika før den begynner å virke? Anonymkode: 4af21...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå