Gå til innhold

Hvis en person i huset har karantene pga Corona...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må da resten av familien være hjemme også? 

Søstra til ei venninne av min eldste datter har fått karantene pga hun har vært i kontakt med ei som har fått påvist Corona, så hun må være hjemme i karantene.Men hun venninna til min datter sier at hun kan gå på skolen som vanlig og foreldrene kan gå på jobb. Hun som er satt i karantene er sår i halsen..

Anonymkode: 41f11...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok. Hvis man har vært i kontakt med noen som har fått påvist corona skal man selv holdes i karantene, de du bor med trenger ikke det. Hadde hele familien vært i kontakt med personen eller vært i et land hvor corona er utbredt skulle alle vært hjemme i karantene. 

Anonymkode: f61f1...a1f

Skrevet

Her i kommunen er retningslinjene slik hvertfall:

De som har vært i kontakt med en som har påvist koronavirus, eller som har vært i smittefarlig område. De er nærkontakter, og skal være hjemme i karantene 14 dager.

Hvis en nærkontakt blir syk med virusinfeksjon, skal de testes. Da må alle i husstanden være hjemme til det har kommet svar på testen. Hvis testen er negativ kan familien gå på jobb og skole, men nærkontakten må være hjemme ut karantenetiden.

Hvis testen er positiv blir alle i familien nærkontakter, sammen med alle som «den positive» har hatt kontakt med fra og med 24 timer før symptomene begynte. Da skal disse nye nærkontaktene være hjemme i karantene i 14 dager. Hvis de blir syke må de testes, som beskrevet over.»

Anonymkode: 3ef87...a3f

Skrevet

Har hun i karantene symptomer skal hun testes... 

Se forøvrig på fhi sine sider. Sist jeg sjekket så kunne familie til personer i karantene uten  symptomer gå på jobb/skole som normalt. 

Anonymkode: 46831...754

Skrevet

Jeg fikk denne for en time siden.

611441849_smsomkarantene.thumb.jpg.24545562c790e20762abb4cd5fc2606e.jpg

Anonymkode: cc3de...101

Skrevet

Spørs hvor du bor . Her i bergen mener de at det er for strengt å  sette hele familien i karantene,så om mor hadde blitt syk så skulle likevel mannen ha dratt på jobb og ungene på skolen

Anonymkode: f586c...169

Skrevet

Skremmende hvor tafatte myndighetene er. Dette kommer nok snart helt ut av kontroll. Hva er vits med karantene når resten av familien kan potensielt spre smitte i et par uker til de selv blir syke?? 

Anonymkode: 2c936...cdf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hvor du bor . Her i bergen mener de at det er for strengt å  sette hele familien i karantene,så om mor hadde blitt syk så skulle likevel mannen ha dratt på jobb og ungene på skolen

Anonymkode: f586c...169

Hvis mor er syk er hun ikke i karantene. Hun er i hjemme-isolasjon. Familien blir da nærkontakter og skal være i karantene. Dette står ganske godt forklart på folkehelseinstituttets sider. Det avhenger ikke av hvor du bor!

Anonymkode: 2f141...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...