Gå til innhold

Hvorfor blir så mange med ADHD og Asperger uføretrygdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av dem har både barn/partner og hobbyer. Jeg skjønner at enkelte yrket kan være utfordrende, men det må da være mange yrker hvor både ADHD og Asperger ikke bør være en hundring... 

Anonymkode: b85d1...0c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange av dem har både barn/partner og hobbyer. Jeg skjønner at enkelte yrket kan være utfordrende, men det må da være mange yrker hvor både ADHD og Asperger ikke bør være en hundring... 

Anonymkode: b85d1...0c7

Hvem er du til å uttale deg om slikt? Tror du at alle mennesker ønsker et liv på uføretrygd? Skjønner ikke hvor du har denne statistikken fra? 

Anonymkode: f7446...372

Skrevet

Mange med autisme synrs jo skole er veldig vanskelig. Mange dropper ut av videregående. Uten vgs er det ikke mange aktuelle jobber

Mange takler ikke vanlig arbeidsliv, men er for friske for verna arbeidsplasser..

Mange har flere diagnoser i tillegg, som depresjon, ADHD, angst etc.

Anonymkode: 5b3f0...763

Skrevet

Det er ikke arbeidsviljen det står på. Tvert imot, både personer med ADHD og Asperger er meget arbeidsomme. Problemet er at dette er mennesker som trenger litt hjelp for å komme inn i systemet.

Det har vi ikke (lenger). Vi er bare opptatt av å gjøre så lite som skal til for å ha gjort jobben vår, i dag. Det være seg sosionomer, psykologer, eller andre. Det er ikke av ondskap, det er bare det at alt som betyr noe i dag er penger.

Å da legge ned tid og ressurser på å hjelpe folk i arbeid er ikke lenger relevant eller interessant. For det koster tid og penger.

Anonymkode: 40f84...008

Skrevet

Men gjør de det da, kilde? Uansett så er det jo ikke sånn at jobbene står i kø for de som trenger litt tilrettelegging og veiledning i arbeidslivet.

Anonymkode: 9acf2...9a2

Skrevet

Kjenner flere med de diagnosene og alle er i jobb.

Nå er det jo noe man kan ha i ulike grader, men jeg vil si at det er veldig mange som har diagnosene som er i jobb.

Så vanskelig som det er å få ufør i dag tenker jeg at de som får det har reelle grunner. Og selvfølgelig må de få lov å ha en hobby! Fordelen med en hobby er at du kan gjøre den når du makter det/har bruk for det, men den kommer ikke med krav og krever ikke at du innordner deg et system du ikke makter. Skal uføre bare ha lov å stirre i veggen hele dagen? Er de da uføre nok for deg? Om de har barn og partner kan du vel regne med at partneren tar en veldig stor del av jobben. 

Anonymkode: 85e20...554

Skrevet

I dag er jo kravene for å passe inn i arbeidslivet mye høyere. Og ikke minst det er da ikke måte på hvor sosial og utadvendt man må være. 

Jeg er mor til en gutt med Asperger og Tourettes, og jeg er veldig bekymret for hans framtid. Han er en så fantastisk gutt, jeg har alltid sagt det, at jeg aner ikke hva jeg har gjort for å få denne fantastiske gutten. Han gir så mye kjærlighet. Men han bruker leger tid, på å lære praktiske ting, han må få noen ting forklart bedre. Og han takler ikke mange mennesker, tåler ikke kjeft eller krangling, heller ikke med sine beste venner, han trenger å ha det trygt og forutsigbart for å ha det bra. 

Han har og en storesøster, som er super sosial og utadvendt, og hun får alle jobber hun søker på. Men hun har en venninne, som har søkt på alt som finnes av jobber, og får ikke en eneste en. Hun er sjenert, men ellers en flott jente. 

Og jeg håper virkelig min sønn, får seg jobb og slipper å bli ufør, men da skal det flaks til og.

Anonymkode: 0ffb1...197

Skrevet

Inntrykkene i løpet av en arbeidsdag blir ofte for mange, og sliter ut en på autismespekteret på et helt annet nivå enn hos normalfungerende. De fleste bedrifter evner ikke å tilrettelegge for dette. Det finnes noen få databedrifter som ansetter spesifikt folk med Asperger, og det er fantastisk, men det er ikke nok slike bedrifter enda.

I tillegg må man ta i betraktning at de fleste har en tung og vanskelig oppvekst bak seg, med manglende tilrettelegging på skolen ig sosiale vansker. Angst og depresjon kan vedvare etter dette, og føre til nedsatt arbeidsevne. Håper og tror at dette er under forbedring, men likevel vil det finnes mange som har det vanskelig og dette hindrer deltakelse i arbeidslivet. Slike ting er ikke synlig, men viktig å belyse.

Jeg har en gutt med Asperger og en gutt med ADHD. Jeg vet akkurat hvordan de trenger å ha det gjennom dagen for at de skal få være seg selv, med alle sine styrker og gode evner. Dessverre, sett med lærerbrillene mine, ser jeg at skolen kan være overveldende og slitsom. Jeg bare håper at de klarer seg gjennom skole og utdannelse, og velger et yrke der de kan trives og fungere godt uten at alt det som påvirker dem negativt gjennom en dag overskygger deres mange fantastisk gode egenskaper❤️

Anonymkode: 8bbdb...bb1

Skrevet

Jeg har en nevø med asbergers, han vil bli gartner eller bonde, for da kan han jobbe alene sier han. Jeg håper han får det til.

Men adhd kjenner jeg flere som har, og de er i full jobb alle sammen. Er det mange uføre med den diagnosen?

Anonymkode: cbf25...aae

Skrevet

Kjenner noen med adhd som er uføre, men da pga rusproblemer og andre problemer som en vanskelig oppvekst, manglende skolegang og sen diagnose. Får man hjelp for seint kan det være vanskelig å komme i jobb. 

Anonymkode: c679a...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...