GÃ¥ til innhold

Hva ville dere gjort her da? Arv.👥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har fire barn.

1. Avdød halvbror. Han etterlater seg tre «barn».

2 helbror

3 meg

4 halvsøster.

Min halvbror ble adoptert av sin stefar. Jeg kjente aldri min halvbror men har fått god kontakt med de tre barna hans. De er i alderen 25-35år. De har slik jeg forstår det rett på arven fra sin farmor og sin farfar som adopterte min bror.

Ville dere deLt arven på de tre etterlatte barna til min halvbror? Altså farsarven?

Anonymkode: f6b85...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min far har fire barn.

2 helbror

3 meg

4 halvsøster.

Min halvbror ble adoptert av sin stefar. Jeg kjente aldri min halvbror men har fått god kontakt med de tre barna hans. De er i alderen 25-35år. De har slik jeg forstår det rett på arven fra sin farmor og sin farfar som adopterte min bror.

Ville dere deLt arven på de tre etterlatte barna til min halvbror? Altså farsarven?

De arver fra adoptivfamilien, så nei.

Anonymkode: 8ebb0...542

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen? Så lenge halvbroren din var adoptert skal han ha sin andel av farsarv. Side han er død vil hans andel automatisk tilfalle hans arvinger igjen.

Du trenger ikke dele noe som helst, og man arver på lik linje selvom man er død. Da går bare arven nedover arverekkefølgen.9

Anonymkode: 04df7...851

Skrevet

Nei. Med mindre arven fra din far er veldig stor og arven fra deres farmor og farfar er veldig liten, da hadde jeg gitt dem litt. Men ikke like mye som de ville fått hvis deres far ikke hadde vært adoptert.

Anonymkode: 1451b...cbf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen? Så lenge halvbroren din var adoptert skal han ha sin andel av farsarv. Side han er død vil hans andel automatisk tilfalle hans arvinger igjen.

Du trenger ikke dele noe som helst, og man arver på lik linje selvom man er død. Da går bare arven nedover arverekkefølgen.9

Beklager, så nå at halvbror ble adoptert av ste-far. Altså bort fra din fars arverekke.

nei, da hadde jeg ikke delt. De arver av adoptivfar.

Skrevet

Han er ikke adoptert av hennes far, men adoptert bort, slik jeg forstod det.

Skrevet

Han er ikke adoptert av hennes far, men adoptert bort, slik jeg forstod det.

Ja, så det etterpå. Har samme  forståelse etter å ha lest på nytt 🤪

Skrevet

Jeg vet at mine nieser/nevøer arver fra min halvbrors mor og adoptivfar. Spm er mer etisk, bør jeg dele farsarven likevel ettersom min far er biologisk far. Selv om min bror fraskrev seg den rettigheten da han valgte å la seg adoptere av sin stefar i voksen alder. Jeg føler meg grisk ovenfor min halvbrors barn om de ikke får arv, samtidig har de per loven ikke rett på noe.

hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min far har fire barn.

2 helbror

3 meg

4 halvsøster.

Det er vel ikke noe farsarv lenger, når han er adoptert av en annen

Anonymkode: ce359...61f

Skrevet

Jeg vet at mine nieser/nevøer arver fra min halvbrors mor og adoptivfar. Spm er mer etisk, bør jeg dele farsarven likevel ettersom min far er biologisk far. Selv om min bror fraskrev seg den rettigheten da han valgte å la seg adoptere av sin stefar i voksen alder. Jeg føler meg grisk ovenfor min halvbrors barn om de ikke får arv, samtidig har de per loven ikke rett på noe.

hi

Hvorfor føler du deg grisk? De har jo arverett etter stefaren til sin far

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Med mindre arven fra din far er veldig stor og arven fra deres farmor og farfar er veldig liten, da hadde jeg gitt dem litt. Men ikke like mye som de ville fått hvis deres far ikke hadde vært adoptert.

Arven fra min far er liten. Knappe 800 000kr før begravelse er betalt. Vet ikke men vil anta summen er større hos adoptivfaren til min bror.

hi

Skrevet

Hvorfor føler du deg grisk? De har jo arverett etter stefaren til sin far

Vet ikke hvorfor jeg føler meg grisk. Sikkert fordi min far var biologisk far. At jeg ikke vil fremstå som den friske tanta, redd det vil oppfattes slik.

hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke noe farsarv lenger, når han er adoptert av en annen

Nei. På papiret har de ikke rett på arv. Mer samvittigheten min som føler det slik.

hi

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gitt dem mye penger, men jeg ville sørget for at de fikk ting som hørte med til familiehistorien. Det kunne være bunad, oldefars sølvklokke, kunst eller andre viktige ting. Jrg ville også tilbudt dem kopier avbilder ol.

Anonymkode: 562d7...2f9

Skrevet

For å unngå noen som helst krangler eller misnøye så sier jeg alltid i arvespørsmål: følg loven. Da slipper man de etiske spørsmålene, bare følg arverekkefølgen som den er. Altså, siden halvbror ble adoptert så arver ikke barna hans fra din far.

Anonymkode: 1ba6e...16f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Du trenger ikke føle deg grisk. De arver jo etter sin far, som nå ikke er er din far lengre. De trenger ikke få dobbelt opp.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å unngå noen som helst krangler eller misnøye så sier jeg alltid i arvespørsmål: følg loven. Da slipper man de etiske spørsmålene, bare følg arverekkefølgen som den er. Altså, siden halvbror ble adoptert så arver ikke barna hans fra din far.

Anonymkode: 1ba6e...16f

Veldig enig i denne!!

hvis man følger loven slipper man å legge følelser inn i bildet. Det er når man skal lage egne oppsett det blir krabgel og diskusjon.

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arven fra min far er liten. Knappe 800 000kr før begravelse er betalt. Vet ikke men vil anta summen er større hos adoptivfaren til min bror.

hi

Da ser jeg ikke noe behov for at du skal dele med dem.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min far har fire barn.

2 helbror

3 meg

4 halvsøster.

«Ville dere delt»? Der kan du jo ikke velge. De er arveberettiget etter loven.

Anonymkode: 5fed7...bae

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Ville dere delt»? Der kan du jo ikke velge. De er arveberettiget etter loven.

Anonymkode: 5fed7...bae

Nei, det er de ikke

Skrevet

Du kan jo heller ikke bestemme om hele arven skal deles eller ikke, dette må du bli enig med de andre som har arverett etter loven om. Du kan jo evt dele din andel av arven om du vil.

Anonymkode: 2607b...a3f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo heller ikke bestemme om hele arven skal deles eller ikke, dette må du bli enig med de andre som har arverett etter loven om. Du kan jo evt dele din andel av arven om du vil.

Anonymkode: 2607b...a3f

Ja, det er jeg klar over 😊. Jeg bestemmer kun over min andel, skal vi evt dele på fire må vi tre være enige om det.

hi

Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert. (For min del skjedde adopsjonen da jeg var liten, og jeg hadde ikke noe å si om saken selv.)

Jeg forventer ikke at mine halvsøsken på min biologiskef ars side deler arv med meg når den tid kommer, men jeg hadde satt pris på å bli spurt om det var noe i boet som betydde noe for meg. Jeg tenker da ikke på verdier, men ting med affeksjonsverdi. Jeg hadde satt stor pris på å kunne fått en gjenstand eller to fra boet.

Anonymkode: ff03c...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...