Gå til innhold

Hjelp! Ungen kveles


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Våkner av at snart 2åringen sliter. (Samsover). Hiver henne opp og hun får kastet opp slim. Hoster og harker litt, kommer litt mer.. Prøver å legge oss igjen, ammer i søvn! Tar ikke lang tid etter hun sovner at vi våkner av oppkast igjen. Virker som hun virkelig sliter med å puste pga slimet... 

Er dette normalt?? Ja, hun har hatt stygg hoste i det siste, og mye snørr. Skal nå prøve å sitte oppreist med henne på skulderen, se om hun sovner slik! 😞 Blir så redd for henne.. Og så redd hun ikke skal få det opp!!! Hva gjør jeg da evt??

Anonymkode: d14ed...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Våkner av at snart 2åringen sliter. (Samsover). Hiver henne opp og hun får kastet opp slim. Hoster og harker litt, kommer litt mer.. Prøver å legge oss igjen, ammer i søvn! Tar ikke lang tid etter hun sovner at vi våkner av oppkast igjen. Virker som hun virkelig sliter med å puste pga slimet... 

Er dette normalt?? Ja, hun har hatt stygg hoste i det siste, og mye snørr. Skal nå prøve å sitte oppreist med henne på skulderen, se om hun sovner slik! 😞 Blir så redd for henne.. Og så redd hun ikke skal få det opp!!! Hva gjør jeg da evt??

Anonymkode: d14ed...5c4

Du ringer legevakt. Du spør ikke i et forum om du er bekymret og spesielt når barnet er liten

Anonymkode: b11fd...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk. Så ikke før nå. Ble sittende oppreist med sovende unge, da skjedde det ikke flere tilfeller.. Har ringt legevakt såpass mange ganger, også pga lignende tilfeller, at jeg kjenner jeg kvier meg.... Blir avslått på tlf, og mener alltid at dette er ‘vanlig’, ikke noe å gjøre når de er så små :( 
Jeg våker over henne hele natta, prøver på ingen måte å være uansvarlig. Passer på henne for alt det er verdt!!! Men nå har dette skjedd 2 netter på rad, så skal ringe legevakt og høre hva de anbefaler..

Anonymkode: d14ed...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Våkner av at snart 2åringen sliter. (Samsover). Hiver henne opp og hun får kastet opp slim. Hoster og harker litt, kommer litt mer.. Prøver å legge oss igjen, ammer i søvn! Tar ikke lang tid etter hun sovner at vi våkner av oppkast igjen. Virker som hun virkelig sliter med å puste pga slimet... 

Er dette normalt?? Ja, hun har hatt stygg hoste i det siste, og mye snørr. Skal nå prøve å sitte oppreist med henne på skulderen, se om hun sovner slik! 😞 Blir så redd for henne.. Og så redd hun ikke skal få det opp!!! Hva gjør jeg da evt??

Anonymkode: d14ed...5c4

Ta henne med til legen i morra.

Anonymkode: be4cb...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at hun får i seg vann, det gjør slimete litt mindre seigt og litt lettere å få opp.

Anonymkode: eb064...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her med å kaste opp slim kommer ofte i forbindelse med astma. Hun må til legen.

Anonymkode: 49067...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som min som viste seg å ha astma. Problemet er at legen må lytte mens anfallet pågår for at man skal  få diagnose. Du bør derfor til legen med barnet mens det pågår. Har også blitt avvist på legevakta mange ganger, og når vi endelig kom til barnelege, fikk vi vite at hun burde blitt innlagt med de symptomene hun hadde. Sitte oppreist som du gjør, er vel det beste du kan gjøre når du ikke har medisiner. Skjer det igjen i natt, ring legevakta med en gang/reis dit. 

Anonymkode: 3f71d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har infeksjonsutløst astma . Bortsett fra sykdom (forkjølelser ++) er han helt fri for astmaplager. Ved sykdom blir han dårlig med hoste og slim som du beskriver. 

Anonymkode: 336b6...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine astmatikere kan godt finne på å holde på sånn. Jeg pleier å se an hjemme, men jeg har jo også et arsenal med medisiner jeg kan gi og vet hva jeg skal se etter hvis det blir helt ille, siden jeg har hatt astmaunger så lenge. Dere bør derimot en tur til legen. God bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for alle svar. Legevakt sa (som antatt) at det ikke er noe vi får gjort.. 🤷🏼‍♀️ Spesielt når hun ikke har noen symptomer nå på dagtid! 
jeg nevnte at jeg legger henne i vogn for å sovne på kvelden, for da har hun fått hodet litt opp. Når hun våkner, godtar hun kun samsoving - og det er jo da dette skjer! For da ligger vi flatt 😭😭 Så jeg gruer meg jo allerede til natta..... 
legevakt sa vi kunne ringe igjen om vi ble urolige/var antydning til at det skulle tette seg igjen. Men som jeg sa, jeg får jo ingen forvarsel.... 😭

Og jeg får ikke kommet meg til legevakta mens det pågår!! Jeg hjelper henne med å få opp slimet, kaster opp over meg.. Og så er hun helt fin ❤️ til hun evt legges flatt igjen, og får ligget sånn en stund

Anonymkode: d14ed...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bestille time hos fastlegen til i morgen. Dette nå jo utredes og det er fastlegens ansvar

Anonymkode: 668fd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Julie (: skrev:

Mine astmatikere kan godt finne på å holde på sånn. Jeg pleier å se an hjemme, men jeg har jo også et arsenal med medisiner jeg kan gi og vet hva jeg skal se etter hvis det blir helt ille, siden jeg har hatt astmaunger så lenge. Dere bør derimot en tur til legen. God bedring! 

Takk for svar! Men da er det kanskje ikke et ‘legevakt-tilfelle’, heller et fastlege-oppdrag i morgen? Mtp at hun ikke har symptomer på dagtid, er ikke akutt i den forstand? 
Og hvordan kan jeg legge frem dette for fastlege slik at vi kan få teste ut medisiner? 🤞🏻😷 På forhånd tusen takk ❤️

Anonymkode: d14ed...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har alvorlig astma. Han har lite symptomer på dagtid, men mye på natt. Jenta di har krav på time hos spesialist. Du bør også be om å få prøve Ventolin umiddelbart. Hun bør sove i egen seng med overkroppen høyt.

Anonymkode: 49067...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få far til å filmen med mobilen mens du hjelper jenta. Så viser du videoen til fastlegen.

Anonymkode: 5e4cc...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være så enkelt som en luftveisinfeksjon med masse slim. Trenger ikke være astma! Noen har god effekt av bare saltvann på forstøver, dere kan enten kjøpe en selv, ta barnet med i dusjen eller hvis det blir for ille kan legevakten henvise til nærmeste barneavdeling med spørsmål om de har til utlån. 

Anonymkode: f2b26...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få far til å filmen med mobilen mens du hjelper jenta. Så viser du videoen til fastlegen.

Anonymkode: 5e4cc...5a7

Jeg roper på far så fort jeg våkner! Ber han skru på lys osv osv. Ender med at jeg gjør alt selv da han er helt zombie, enser ingenting...... 😑😑

Anonymkode: d14ed...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min har alvorlig astma. Han har lite symptomer på dagtid, men mye på natt. Jenta di har krav på time hos spesialist. Du bør også be om å få prøve Ventolin umiddelbart. Hun bør sove i egen seng med overkroppen høyt.

Anonymkode: 49067...7f0

Hun pleier å sove i egen seng, iallefall de første timene! Men nå som hun har hatt stygg hoste i noen uker, har det vært helt umulig.. Vekker seg selv med hoste ila 5-10 min! Mens i vogna sover hun glatt over 3 timer. Skal høre ang ventolin 😊👏🏻

Anonymkode: d14ed...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg roper på far så fort jeg våkner! Ber han skru på lys osv osv. Ender med at jeg gjør alt selv da han er helt zombie, enser ingenting...... 😑😑

Anonymkode: d14ed...5c4

Men herlighet, da... hvis du hyler at ungen dør må han vel for helsike reagere. Jeg hadde helt ei bøtte kaldt vann over min hvis han hadde oppført seg sånn. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hannasbananas skrev:

Men herlighet, da... hvis du hyler at ungen dør må han vel for helsike reagere. Jeg hadde helt ei bøtte kaldt vann over min hvis han hadde oppført seg sånn. 🙄

Enig.

Kjære deg, HI, les gjennom det du selv skriver en gang til.

Du skriver at mannen din ikke gidder våkne, selv når datteren holder på å kveles i eget slim og ikke får puste. Hvilken mann og far er dette??? Det er så alvorlig at jeg hadde sagt klart fra til ham at hvis han ikke umiddelbart begynner å ta ansvar så har han ikke lenger noen familie!

Du sier du ikke kommer deg til legevakten mens anfallene til din datter står på. Hvorfor i all verden ikke - du har til og med en mann i huset som kan kjøre, ringe etter drosje, ev. passe andre barn mens du og datter er på legevakten?

Jeg får en følelse av at du er en person som lar deg overkjøre av andre, ikke minst av din mann. Men kanskje også lar deg avfeie for lett av legevakten når barnet ditt er så dårlig som det er.

Du er helt tydelig en person med masse kjærlighet. Men da fortjener du også respekt, omtanke og kjærlighet. Og det samme fortjener din datter. Hun fortjener bedre enn å ha en far som ikke en gang gidder å bry seg om at hun holder på å kveles.

En slik mann hadde jeg ikke lenger greid å ha noen som helst respekt for. Om du vil gi ham en sjanse videre, så kom dere til parterapi så fort som mulig, for så uansvarlig som han er nå har ikke en far lov å være!

Anonymkode: a011e...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg roper på far så fort jeg våkner! Ber han skru på lys osv osv. Ender med at jeg gjør alt selv da han er helt zombie, enser ingenting...... 😑😑

Anonymkode: d14ed...5c4

Sorry, men så tafatt kan du bare ikke være... du må jo kreve at far hjelper til, og du må jo greie å kreve at barnet blir undersøkt...🙄

Anonymkode: 0d48e...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en unge på 2 skal ikke ammes eller samsove, kan hende samsoving utløstet dette

Anonymkode: 7a385...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

en unge på 2 skal ikke ammes eller samsove, kan hende samsoving utløstet dette

Anonymkode: 7a385...072

Samsoving utløste at ungen spydde slim? Nei, nå må du gi deg.

Anonymkode: eb064...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

en unge på 2 skal ikke ammes eller samsove, kan hende samsoving utløstet dette

Anonymkode: 7a385...072

Det er i hvert fall det dummeste jeg har lest i dag. 🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...