Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Skolen har vært på kino, i skoletiden. Det var ikke varslet om at det skulle kostenoe, det var enfaglig film og elevene fikk ikke tilbud om annet opplegg. Elevene måtte likevell betale både bussbiletter og kinobiletter selv. Mange hadde ikke med penger og måtte låne av andre elever. Datteren min la ut for 5 stykker. Nå vurderer jeg å kreve pengene refundert fra skolen. Er det sært? Anonymkode: b278e...a14
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolen har vært på kino, i skoletiden. Det var ikke varslet om at det skulle kostenoe, det var enfaglig film og elevene fikk ikke tilbud om annet opplegg. Elevene måtte likevell betale både bussbiletter og kinobiletter selv. Mange hadde ikke med penger og måtte låne av andre elever. Datteren min la ut for 5 stykker. Nå vurderer jeg å kreve pengene refundert fra skolen. Er det sært? Anonymkode: b278e...a14 Det høres jo ut som at det må ha skjedd noe feil. Ungene skal ikke betale selv for å se film i regi av skolen, i hvert fall ikke uten å få beskjed. Har dere klassekasse? Anonymkode: 15ddb...ade
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Nei, det er ikke sært! Å plutselig bare ta med alle elevene på kino i skoletiden forvente at elevene skal betale selv, er IKKE greit. Du skal ha tilbakebetalt, det skal de andre også ha. Jeg er lærer selv, og ville ikke kommet på å gjøre noe sånt, engang, og ville blitt minst like frustrert som du om mine barn kom hjem og fortalte noe lignende. Av og til må man ut med noen kroner for å kunne delta på aktiviteter i skoletiden, men ikke kinobesøk. Dette sorterer under gratisprinsippet. Anonymkode: 34b8d...713
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Høres ut som om en eller annen har sovet i timen på den skolen Du skal selvfølgelig ta opp saken og be om at alle får pengene tilbake, både for filmen og transporten. Anonymkode: 00192...3c9
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres jo ut som at det må ha skjedd noe feil. Ungene skal ikke betale selv for å se film i regi av skolen, i hvert fall ikke uten å få beskjed. Har dere klassekasse? Anonymkode: 15ddb...ade Skolen har bekreftet at det skjedde, men mener filmen var så god at det trumfet grarisprinsippet. Anonymkode: b278e...a14
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolen har bekreftet at det skjedde, men mener filmen var så god at det trumfet grarisprinsippet. Anonymkode: b278e...a14 Øh???? Da kan du jo forklare at ungen syntes filmen var gørr kjedelig og at regien var helt elendig, og bruke det som argument for å få pengene igjen. Anonymkode: 15ddb...ade
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolen har bekreftet at det skjedde, men mener filmen var så god at det trumfet grarisprinsippet. Anonymkode: b278e...a14 I alle dager. Hva slags film var dette? Anonymkode: 2def9...b64
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolen har bekreftet at det skjedde, men mener filmen var så god at det trumfet grarisprinsippet. Anonymkode: b278e...a14 Uansett så tror jeg ikke de i et slikt tilfelle bare kan trumfe det gjennom uten videre. Da må det informasjon om det, de må ha løsninger for de ungene som ikke får med seg penger eller som har foreldre som ikke kan betale. Dette hadde jeg tatt en prinsippsak på! https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/gratisprinsippet/grunnskolen/aktiviteter-og-turer/klasseturer/?path=cehmjmdcehmjmjcehmkdj Anonymkode: 00192...3c9
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 Hva slags type skole var dette? Anonymkode: 1d2b5...918
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Skolen har bekreftet at det skjedde, men mener filmen var så god at det trumfet grarisprinsippet. Anonymkode: b278e...a14 Det kan de ikke. Anonymkode: f6348...c28
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva slags type skole var dette? Anonymkode: 1d2b5...918 Helt vanlig grunnskole. Anonymkode: b278e...a14
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Sikker på at din datter snakker sant? Anonymkode: bb415...9d1
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sikker på at din datter snakker sant? Anonymkode: bb415...9d1 Ja, lærer har bekreftet det. Anonymkode: b278e...a14
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 Dette hadde jeg tatt som en prinsippsak. At jeg kan betale det er greit, men for andre er det ikke sikkert like greit. Jeg vet at det er noen i kine barns klasser som må snu på hver en krone i perioder, disse liker ikke å siifra siden de føler en skam på det. Så den kampen tar jeg. Hos oss har det vært foreldre som har ønsket å gjøre noe i skoletiden som ungene må betale for, så det er ikke skolen i den forstand. Husker ikke hva det har vært nå, men egentlig bare noen små filleting. Anonymkode: 23d17...4c8
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #15 Skrevet 7. mars 2020 Hadde jeg fptt vite om slikt på forhånd hadde jeg selvfølgelig sendt med penger. Men når de gjør det på denne måten hadde jeg først skrevet en hyggelig mail til rektor. Hvis ikke svarer er tilfredstillende hadde jeg dratt det til pressen. Det der var langt over grensen. Anonymkode: 05628...26c
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Skrevet 7. mars 2020 Alle aktiviteter innenfor skoletiden og i regi av skolen skal være gratis, med mindre klassen har, som gruppe, jobbet for samle inn/tjene penger til noe. Denne regelen er jeg nøye på å overholde som lærer, da jeg vet at om den ikke følges kan det skli ut og da har jeg plutselig elever/familier som sliter med å delta. Dette er en prinsippsak som du ikke kan gi deg på! Anonymkode: e9433...591
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. mars 2020 #17 Skrevet 8. mars 2020 Det hadde jeg nok bråket endel om ja. Både i foreldregruppen, for at alle skal få pengene tilbake, og til rektor. De hadde fått en sjanse til å legge seg flate og betale det de skyldte, men hadde de forsøkt seg med noe tull når det gjaldt den saken (f.eks. at filmen var så god at den trumfet gratisprinsippet), hadde jeg involvert både politikere og ledere i kommunen, samt media. En ting er at jeg har råd til det, men ikke alle har det, og skoleledelsen vet ikke nødvendigvis hvem. Helt uhørt!
LME1001 Skrevet 8. mars 2020 #18 Skrevet 8. mars 2020 Jeg hadde satt meg på bakbeina her. Hilsen lærer
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2020 #19 Skrevet 8. mars 2020 On 3/6/2020 at 11:30 PM, Anonym bruker said: Skolen har vært på kino, i skoletiden. Det var ikke varslet om at det skulle kostenoe, det var enfaglig film og elevene fikk ikke tilbud om annet opplegg. Elevene måtte likevell betale både bussbiletter og kinobiletter selv. Mange hadde ikke med penger og måtte låne av andre elever. Datteren min la ut for 5 stykker. Nå vurderer jeg å kreve pengene refundert fra skolen. Er det sært? Anonymkode: b278e...a14 Ja du er sær Anonymkode: 7eb8e...bae
steinbukk30 Skrevet 8. mars 2020 #20 Skrevet 8. mars 2020 Veldig spesielt. Dette hadde jeg tatt med skolen. Er lærer selv, og kunne aldri gjort noe lignende. Mange flotte filmer jeg gjerne skulle ha tatt med elevene på, men det er jo ikke slik det fungerer.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. mars 2020 #21 Skrevet 8. mars 2020 Ta det opp med skolens ledelse og FAU. Ingenting trumfer gratisprinsippet. Om de ikke gir seg, fylkesmannen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå