Gå til innhold

Hva skjer hvis skoler stenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så regner med kommunene må  komme opp med en løsning hvis de bestemmer seg for å stenge skolene i ukesvis. 

Det tviler jeg på

Anonymkode: ed7c2...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk nordmenn: noen andre får ordne opp for meg, jeg gidder ikke prøve å finne litt utradisjonelle løsninger, iallefall ikke ofre ferien.

Anonymkode: f8adc...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Typisk nordmenn: noen andre får ordne opp for meg, jeg gidder ikke prøve å finne litt utradisjonelle løsninger, iallefall ikke ofre ferien.

Anonymkode: f8adc...28b

En god løsning kunne kanskje vært å ta igjen skolen i det som skulle vært sommeferie. Da hadde ikke elevene mistet undervisning og skoleeierene ikke trengt å betale ansatte for å gjøre ingenring.

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk latt en helt frisk og oppegående 1. klassing, fått vært hjemme alene. Hadde gjort klart mat og diverse, så han slapp å bruke komfyr og brødkniv. Så hadde jeg bedt han sende meg jevnlig melding og jeg hadde ringt hjem. Hadde tillat spilling/ TV-titting ut over det som er normalen. Så hadde jeg gått på jobb, og dratt hjem så tidlig det lot seg gjøre.

I en krisesituasjon, som å stenge en hel skole er, så tenker jeg at det hadde gått helt fint. Det er jo ikke bare vår familie som hadde blitt rammet, det hadde jo vært hele nærmiljøet. Stengt barnehage er verre.

Anonymkode: 6e433...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk som jobber i helsevesenet. Vi kan fort beordres på jobb hvis det blir knapt om folk eller mange syke. Da får vi vel betale for at en eller flere besteforeldre setter seg på et fly og bor hos oss. Alternativet er å gå sammen med andre foreldre i samme situasjon. Har ikke så mange andre muligheter.

Anonymkode: c314a...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En god løsning kunne kanskje vært å ta igjen skolen i det som skulle vært sommeferie. Da hadde ikke elevene mistet undervisning og skoleeierene ikke trengt å betale ansatte for å gjøre ingenring.

Anonymkode: 362f5...95d

Dette kan jo alle arbeidsgivere gjøre. Stenge hele bedriften de neste 4-6 ukene og be folk ta ut ferie, så kan folk heller jobbe i juli.

Anonymkode: 04278...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan jo alle arbeidsgivere gjøre. Stenge hele bedriften de neste 4-6 ukene og be folk ta ut ferie, så kan folk heller jobbe i juli.

Anonymkode: 04278...415

Det er ikke så bra for samfunnet om alle gjør det. Mage jobber er vi avhenhige av at blir utført jevnt og trutt, men for for en del arbeidsplasser kunne det være lurt. Det krever imidlertid litt tilrettelegging fra myndighetene. Reglen om at alle har rett på ferie om sommeren måtte da fjernes for i år. (Det er ikke noe problem for lærere i og med at de hovedsaklig har avspasering, ikke ferie)

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En god løsning kunne kanskje vært å ta igjen skolen i det som skulle vært sommeferie. Da hadde ikke elevene mistet undervisning og skoleeierene ikke trengt å betale ansatte for å gjøre ingenring.

Anonymkode: 362f5...95d

Tror du faktisk at lærere får betalt for å gjøre ingenting om sommeren? Så kort kan man ikke være!

Ved stengt skole må man jo bare prøve å ordne seg som best man kan. Hva skal kommunen bidra med, liksom? 

Anonymkode: b0b2e...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har de jobb og barn, så har de råd til barnetilsyn mens de jobber.

Anonymkode: 19426...0e5

Er jo ikke sikkert man har råd å betale doppelt opp! Det er jo ikke slik at man samme dag barnehagen stenger får tilbakebetalt på konto fra kommunen.

Det der er en arrogant og uempatisk holdning. Hva vet du om hva som skjer i folks liv? Det er 1000 variabler som kan gjøre det å betale doppelt for barnepass til et skikkelig problem. 

Anonymkode: 7a6fa...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slik krisesituasjon så må det vel være greit å spørre litt mer perifere om hjelp også. Jeg f.eks. er ufør, men å se etter noen skolebarn skal jeg klare. Tar gjerne imot alle barna i nabolaget om dette skulle skje. For en begrenset periode skulle jeg nok klart et par barnehagebarn også.

Anonymkode: abf92...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I en slik krisesituasjon så må det vel være greit å spørre litt mer perifere om hjelp også. Jeg f.eks. er ufør, men å se etter noen skolebarn skal jeg klare. Tar gjerne imot alle barna i nabolaget om dette skulle skje. For en begrenset periode skulle jeg nok klart et par barnehagebarn også.

Anonymkode: abf92...605

Nå er vel poenget med å ev stenge skoler og barnehager å redusere smitteomfanget. Da hjelper det jo ikke om man bare flytter barnegruppene til andre aktører. 

Anonymkode: b0b2e...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så bra for samfunnet om alle gjør det. Mage jobber er vi avhenhige av at blir utført jevnt og trutt, men for for en del arbeidsplasser kunne det være lurt. Det krever imidlertid litt tilrettelegging fra myndighetene. Reglen om at alle har rett på ferie om sommeren måtte da fjernes for i år. (Det er ikke noe problem for lærere i og med at de hovedsaklig har avspasering, ikke ferie)

Anonymkode: 362f5...95d

Der kan jo være en fin måte å unngå at alle blir smittet på én gang på. En tredjedel av de ansatte må ta ferien sin de neste fem ukene, deretter fem uker på den neste tredjedelen osv.

Anonymkode: 04278...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er vel poenget med å ev stenge skoler og barnehager å redusere smitteomfanget. Da hjelper det jo ikke om man bare flytter barnegruppene til andre aktører. 

Anonymkode: b0b2e...5a3

Det blir jo mye mindre grupper da. 6-7 stk i stedet for 350 liksom.

Anonymkode: abf92...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du faktisk at lærere får betalt for å gjøre ingenting om sommeren? Så kort kan man ikke være!

Ved stengt skole må man jo bare prøve å ordne seg som best man kan. Hva skal kommunen bidra med, liksom? 

Anonymkode: b0b2e...5a3

Det jeg mener er at det burde ikke være noen særlig forskjell på om undervisningen skjedde i mars eller juli. Totalt sett blir arbeidet det samme pm elevene får fri nå eller i det som normalt er sommerferie.

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mener er at det burde ikke være noen særlig forskjell på om undervisningen skjedde i mars eller juli. Totalt sett blir arbeidet det samme pm elevene får fri nå eller i det som normalt er sommerferie.

Anonymkode: 362f5...95d

Så du foreslår at elever og lærere skal ta sommerferie nå, og så tar foreldrene sommerferie når barna er på skolen i juli?

Anonymkode: 04278...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mener er at det burde ikke være noen særlig forskjell på om undervisningen skjedde i mars eller juli. Totalt sett blir arbeidet det samme pm elevene får fri nå eller i det som normalt er sommerferie.

Anonymkode: 362f5...95d

🙈🙈🙈

Anonymkode: 6e433...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet har en far har og dere har 5 uker ferie hver er det 10 uker til sammen. 

Anonymkode: 362f5...95d

hvis faren hadde vært i livet så hadde det nok vært lettere ja..

Anonymkode: 525dd...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

🙈🙈🙈

Anonymkode: 6e433...20f

Den reaksjonen forsto jeg ikke. Det er lettere om du forklarer med ord hva du mener.

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du foreslår at elever og lærere skal ta sommerferie nå, og så tar foreldrene sommerferie når barna er på skolen i juli?

Anonymkode: 04278...415

En del foreldre kan sikkert ta ut ferie nå hvis de mener det er nødvendig.

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

hvis faren hadde vært i livet så hadde det nok vært lettere ja..

Anonymkode: 525dd...ad7

Nesten alle har noen begrensninger i hva som er mulig. De fleste barn har 2 foreldre. For dem som har bare en, er det selvfølgelig en spessiell utfordring. Kanskje dere har andre muligheter til å løse dette om dere er litt kreative.

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mener er at det burde ikke være noen særlig forskjell på om undervisningen skjedde i mars eller juli. Totalt sett blir arbeidet det samme pm elevene får fri nå eller i det som normalt er sommerferie.

Anonymkode: 362f5...95d

Jeg har 10.klassing i år, og hans standpunktkarakterer må jo være klare før inntaket til vgs... 

Anonymkode: 387c8...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En del foreldre kan sikkert ta ut ferie nå hvis de mener det er nødvendig.

Anonymkode: 362f5...95d

Så lærere og foreldre skal avlyse alle planer de har for sommeren og avbestille eventuelle turer de har bestilt, og bare ta seg ikke-planlagt spontanferie nå i mars? Lærere skal godta å ikke få ta ferie sammen  mann/kone og barn?

Anonymkode: 04278...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lærere og foreldre skal avlyse alle planer de har for sommeren og avbestille eventuelle turer de har bestilt, og bare ta seg ikke-planlagt spontanferie nå i mars? Lærere skal godta å ikke få ta ferie sammen  mann/kone og barn?

Anonymkode: 04278...415

Hvis dette blir så ille som de frykter, så er det det å ikke få reist på ferie vel det minste problemet

Anonymkode: ed7c2...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 10.klassing i år, og hans standpunktkarakterer må jo være klare før inntaket til vgs... 

Anonymkode: 387c8...34f

Ja, for 10.klasse er det nødvendig. Det kan likevell være en grei løsning for å å få gitt elevene den undervisningen de skal ha. For de andre klassene vil ikke det være viktig og også for 10.klasse er det mulig å lære fag selv etter at karakteren er satt.

Anonymkode: 362f5...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dette blir så ille som de frykter, så er det det å ikke få reist på ferie vel det minste problemet

Anonymkode: ed7c2...dd1

Men da må jo det gjelde for alle arbeidstakere da? Hvis man selv eller bedriften må i karantene/stenge så må de ansatte ta tvungen ferie?

Anonymkode: 04278...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...