Gå til innhold

Er det LOV å gi barnet navn med "feil" kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, kan man døpe en gutt "Maria" og en jente "Espen", liksom? Fins det regler mot det?

Anonymkode: b3b1a...955

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke... Men hvorfor i all verden lurer du på det? Altså, det finnes jo navn som fint kan brukes av begge kjønn, som Kim, Robin, Iben.

Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

Skrevet

Ja, det finnes regler for det, og i Norge er det forbudt å gi barn navn som brukes av motsatt kjønn. Med noen unntak, det finnes navn som brukes og har blitt brukt av begge kjønn, men for det meste er det ikke lov. Du vil ikke få lov til å kalle ei jente for Espen. 

Anonymkode: f7d8c...dc5

Skrevet

Dessverre finnes det regler mot akkurat det. Jeg ville kalle gutten min Ragne, men fikk ikke lov fordi det er klassifisert som et jentenavn. Liker det veldig og synes det er trist, fordi det høres for maskulint ut for meg til å kalle en datter for noe slikt.

Anonymkode: 15e1e...1fa

Skrevet

Billie er jo et guttenavn, men finnes mange jenter som heter det. Måtte kjempe for at min sønn skulle hete Scott, det var en kamp siden det var klassifisert som et etternavn. Fikk det tilslutt igjennom, så stå på ditt hvis dette er et navn barnet ikke kan bli mobbet for, eller som medfører ulempe.

Anonymkode: cfae3...5a8

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Billie er jo et guttenavn, men finnes mange jenter som heter det. Måtte kjempe for at min sønn skulle hete Scott, det var en kamp siden det var klassifisert som et etternavn. Fikk det tilslutt igjennom, så stå på ditt hvis dette er et navn barnet ikke kan bli mobbet for, eller som medfører ulempe.

Billie er ikke et guttenavn, det er et kjælenavn som blir brukt til både gutt og jente. Til gutt er Billy mest vanlig, Billie til jente. Men det er ikke en absolutt regel.

I Norge er kjælenavn godkjent som offisielt navn, og dermed blir navnet unisex. Det fulle navnet er William til gutt og Wilhelmina til jente.

Anonymkode: 3b8dc...69b

Skrevet

Jeg tenker stakkars lille jente som går rundt og heter Håvard liksom...

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre finnes det regler mot akkurat det. Jeg ville kalle gutten min Ragne, men fikk ikke lov fordi det er klassifisert som et jentenavn. Liker det veldig og synes det er trist, fordi det høres for maskulint ut for meg til å kalle en datter for noe slikt.

Takk og lov for at det finnes regler for det, tenker jeg

Anonymkode: 203d6...6ed

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg kjenner/kjente ei jente som het Thore til mellomnavn. 

Anonymkode: df671...e99

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk og lov for at det finnes regler for det, tenker jeg

Da må man også se på etternavn. Tidligere skihopper Tom Hilde, heter jo Hilde som etternavn. Ett typisk jentenavn. Huff da...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, kan man døpe en gutt "Maria" og en jente "Espen", liksom? Fins det regler mot det?

Anonymkode: b3b1a...955

Nei, det gjør nok ikke det, men det er jo helt høl i huet å gjøre det, og ikke minst dårlig gjort... Mobbe offer og misforståelser for resten av livet... 

Anonymkode: bb68e...f6b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør nok ikke det, men det er jo helt høl i huet å gjøre det, og ikke minst dårlig gjort... Mobbe offer og misforståelser for resten av livet... 

Maria er ett kjent guttenavn i blant annet Spania og Sør-Amerika.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må man også se på etternavn. Tidligere skihopper Tom Hilde, heter jo Hilde som etternavn. Ett typisk jentenavn. Huff da...

Ehhh, hvorfor det?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Maria er ett kjent guttenavn i blant annet Spania og Sør-Amerika.

Vi bor i Norge! 

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke, men jeg kjenner/kjente ei jente som het Thore til mellomnavn. 

Tore er et jentenavn i Danmark, kan ha kommet derfra? Inge og Iben er også rene jentenavn i Danmark. 

Anonymkode: f7e97...085

Skrevet

Heldigvis finnes det regler for dette. For å skåne uskyldige barn mot foreldres unisex-kreativitet. Til info skal ikke et samfunn være kjønnsløst. Navn er ikke likestilling. 

Anonymkode: 299f9...ea5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis finnes det regler for dette. For å skåne uskyldige barn mot foreldres unisex-kreativitet. Til info skal ikke et samfunn være kjønnsløst. Navn er ikke likestilling. 

Opphør alle kjønn og kjønnsroller umiddelbart!

Skrevet

Nei, det er ikke lov. Unntaket er dersom navnet allerede er etablert som et navn begge kjønn kan bruke, som Kim eller Iben, eller hvis foreldrene er fra et annet land hvor navnet er mer vanlig på motsatt kjønn. Da må det søkes om, og et panel avgjør om navnet vil være til vesentlig ulempe for barnet eller ikke. Dette er jeg 100 % sikker på da jeg selv er navnegransker og har master innen feltet, og er venn med en som pleier å bli rådspurt i slike tilfeller.

Anonymkode: 068ed...a3d

Skrevet

Det er ikke tillatt å gi barn navn som kan være belastende. Guttenavn på jente og omvendt er det stor sannsynlighet for at blir belastende

Anonymkode: 434b9...b6d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Billie er ikke et guttenavn, det er et kjælenavn som blir brukt til både gutt og jente. Til gutt er Billy mest vanlig, Billie til jente. Men det er ikke en absolutt regel.

I Norge er kjælenavn godkjent som offisielt navn, og dermed blir navnet unisex. Det fulle navnet er William til gutt og Wilhelmina til jente.

Anonymkode: 3b8dc...69b

Det fulle navnet er William til gutt og Eleanora til jente. https://no.wikipedia.org/wiki/Billie_Holiday

Anonymkode: 5897c...c44

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sier at et samfunn ikke skal være kjønnsløst...?

Anonymkode: 5897c...c44

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når måtte du kjempe for det? Vet om en som er født i 1997 som heter Scott. 

Anonymkode: 69b89...4e3

Skrevet

Kjenner ei som heter Tore Ragnhild 

Anonymkode: 0218e...78b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når måtte du kjempe for det? Vet om en som er født i 1997 som heter Scott. 

Anonymkode: 69b89...4e3

Noen få år på 80-tallet så ville de ikke godkjenne Scott som fornavn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...