Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Skal en hel familie holdes hjemme? Tenåringen har gått ute i tynn jakke og er ikke overraskende blitt forkjølet. Anonymkode: 0f3a2...156
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Hvorfor skal noen være hjemme? de som har vært I utsatte områder feks nord Italia skal kontakte legen. De som har vært i nærheten sv coronasmitte kontakter lege for videre råd. vanlig forskjølelse utløser ikke fri for hele familien. Anonymkode: a74e1...feb
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Jeg har en andreklassing med sår hals og hodepine. Han har ikke feber, men var såpass slapp i morges at han ble hjemme. Jeg er hjemme med ham, far er på jobb og søsknene på skolen. Vi har ikke vært på skitur i Nord-Italia i det siste, og kjenner ingen smittede. Anonymkode: bce23...ef8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Jeg ringte faktisk den helsetelefonen om det. De sa at hvis man ikke vet om coronatilfeller i ditt område, ikke har vært i kontakt med noen som har vært på reise og det aller viktigste IKKE har feber og bare forkjølelse lever man som normalt. Følte meg skikkelig teit som ringte. Jeg er ikke redd for å få dette, men er redd for å ta feil valg og være med på å spre smitten. Min venninne feks har ikke immunforsvar for øyeblikket. Får hun corona vil hun dø. Hun tåler nesten ikke en forkjølelse uten å bli lagt inn med pustehjelp. Anonymkode: dc120...ed2
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 Vi går på jobb og skole som vanlig. En vanlig forkjølelse er da ikke fraværsgrunn. Anonymkode: a1a88...3b2
Elina Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 Vi holder oss selvsagt hjemme om man er smittespredende (det er man de 2-4 første dagene). Om alle hadde gjort det hadde det vært færre som fikk det. Selv om en vanlig forkjølelse ikke er farlig for meg så kan det være farlig for andre med nadsatt imunforsvar. Det er viktig å vise hensyn og ikke spre sykdom, det er god folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, Elina skrev: Vi holder oss selvsagt hjemme om man er smittespredende (det er man de 2-4 første dagene). Om alle hadde gjort det hadde det vært færre som fikk det. Selv om en vanlig forkjølelse ikke er farlig for meg så kan det være farlig for andre med nadsatt imunforsvar. Det er viktig å vise hensyn og ikke spre sykdom, det er god folkeskikk. Men hvordan får du det til? Jobber du? Jeg har tre barn. Ofte avløser de hverandre. Og som oftest blir alle tre forkjølet. Da har jeg brukt alle sykt barn dagene på en forkjølelse om jeg er uheldig med utbruddsdag på alle og det ikke kommer i en helg. Og om vi topper det med at jeg får det selv også blir det MYE fravær fra jobb. Anonymkode: dc120...ed2
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 10 minutter siden, Elina skrev: Vi holder oss selvsagt hjemme om man er smittespredende (det er man de 2-4 første dagene). Om alle hadde gjort det hadde det vært færre som fikk det. Selv om en vanlig forkjølelse ikke er farlig for meg så kan det være farlig for andre med nadsatt imunforsvar. Det er viktig å vise hensyn og ikke spre sykdom, det er god folkeskikk. Du er gal, og en stor belastning for velferdsstaten. Barn med vanlig forkjølelse kan gå i barnehage/skole hvis allmenntilstanden tilsier det. FHI sier barnet bør være feberfritt, og i stand til å delta i lek https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/ Anonymkode: 481a3...032
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 Enkleste er å avlive dem. Anonymkode: 184f8...49d
Elina Skrevet 6. mars 2020 #10 Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hvordan får du det til? Jobber du? Jeg har tre barn. Ofte avløser de hverandre. Og som oftest blir alle tre forkjølet. Da har jeg brukt alle sykt barn dagene på en forkjølelse om jeg er uheldig med utbruddsdag på alle og det ikke kommer i en helg. Og om vi topper det med at jeg får det selv også blir det MYE fravær fra jobb. Anonymkode: dc120...ed2 Nå holder vi jo ikke hele familien hjemme kun personen som er smittsom. Jeg er kun hjemme med eldste hvis hun er skikkelig dårlig ellers så er hun stor nok til å være hjemme alene. Minste er skjelden syk og om han blir det så er det aldri noe voldsomme greier. Er det spysjuka så holder jeg de hjemme i 48 timer etter dem er friske. Jeg er i full jobb og vel så det, men er heldig og kan holde hjemmekontor når jeg vil. Om det skulle være at jeg ikke får jobbet like effektift så tar jeg det igjen i en helg. Egentlig veldig uproblematisk, må ta med at mine barn er syke veldig sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #11 Skrevet 6. mars 2020 10 minutter siden, Elina skrev: Nå holder vi jo ikke hele familien hjemme kun personen som er smittsom. Jeg er kun hjemme med eldste hvis hun er skikkelig dårlig ellers så er hun stor nok til å være hjemme alene. Minste er skjelden syk og om han blir det så er det aldri noe voldsomme greier. Er det spysjuka så holder jeg de hjemme i 48 timer etter dem er friske. Jeg er i full jobb og vel så det, men er heldig og kan holde hjemmekontor når jeg vil. Om det skulle være at jeg ikke får jobbet like effektift så tar jeg det igjen i en helg. Egentlig veldig uproblematisk, må ta med at mine barn er syke veldig sjeldent. Da er du heldig. Har to astmabarn og det er MYE forkjølelse. Heldigvis begynner eldste å tåle det bedre nå. Mellomste har ikke astma men minste drar på seg det meste som farer forbi. Ikke alle har mulighet til hjemmekontor. Så at du sier man skal ta hensyn osv lar seg altså gjennomføre fordi du har en jobb som tillater det. Anonymkode: dc120...ed2
Elina Skrevet 6. mars 2020 #12 Skrevet 6. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er gal, og en stor belastning for velferdsstaten. Barn med vanlig forkjølelse kan gå i barnehage/skole hvis allmenntilstanden tilsier det. FHI sier barnet bør være feberfritt, og i stand til å delta i lek https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/ Anonymkode: 481a3...032 Jeg er da ikke gal! Har aldri tatt ut hverken sykemelding eller sykt barn dag så hvordan kan jeg være en stor belastning for velferdsstaten? Det er heller de som sprer rundt seg med smitte som er det. Bare se på Ullevål legen som isteden for å holde seg hjemme i 2 uker har nå satt folk i karantene på til sammen 17,5 år. Det er ofte de som skryter at de aldri har tatt ut noen sykedager selv om de har vært aldri så syke som gjør velferdsstaten en stor bjørnetjeneste ved å spre smitte til mange flere personer. Selv om de skryter av at de aldri tar ut sykedager så er de jo en større belastning for velferdsstaten enn de som faktisk klarer å holde seg hjemme når de er smittsomme. Holder de hjemme om de er smittsomme og da er de vanligvis også dårlige og har ofte feber i de to første dagene, de sier det smitter i 2-4 dager etter utbrudd. Så helt uproblematisk å holde de hjemme. På min jobb er kravet at man holder seg hjemme hvis man er smittsom, om man vil jobbe hjemmefra så finner man en løsning på det. Det er derfor veldig lavt sykefravær hos oss og den smitten foreldrene får fra skole/barnehage blir ikke spredt videre til andre kolegaer. En mye smartere og helhetlig løsning som gir mye bedre resultater totalt sett.
Elina Skrevet 6. mars 2020 #13 Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da er du heldig. Har to astmabarn og det er MYE forkjølelse. Heldigvis begynner eldste å tåle det bedre nå. Mellomste har ikke astma men minste drar på seg det meste som farer forbi. Ikke alle har mulighet til hjemmekontor. Så at du sier man skal ta hensyn osv lar seg altså gjennomføre fordi du har en jobb som tillater det. Anonymkode: dc120...ed2 Jeg sier at man skal ta hensyn om man er smittsom, enkelt og greit. Det er ikke sikkert at det du ser på som forkjølelse er smittsomt. Kan være irritasjon i luftveiene som er langt mer vanlig å få for astmabarn. Men jeg vil jo tro at du med to astmabarn også vil at andre skal ta hensyn til dine barn ved å ikke sende smittsomme barn i barnehage/skole. Ikke alle har mulighet til hjemmekontor det er sant men også i de tilfeller så mener jeg arbeidsplassen bør finne gode løsninger som kan hjelpe på.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #14 Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, Elina skrev: Jeg sier at man skal ta hensyn om man er smittsom, enkelt og greit. Det er ikke sikkert at det du ser på som forkjølelse er smittsomt. Kan være irritasjon i luftveiene som er langt mer vanlig å få for astmabarn. Men jeg vil jo tro at du med to astmabarn også vil at andre skal ta hensyn til dine barn ved å ikke sende smittsomme barn i barnehage/skole. Ikke alle har mulighet til hjemmekontor det er sant men også i de tilfeller så mener jeg arbeidsplassen bør finne gode løsninger som kan hjelpe på. Nja. Jeg har bare innsett at forkjølelser er noe vi får oftere. Takk og lov blir de større og får bedre immunforsvar, vokser av seg astmaen osv. Selvsagt blir jeg ergerlig når jeg ser barn i barnehagen som ÅPENBART har det best hjemme. Men en treåring i fin form men med hoste kan jeg ikke se noen grunn til å holde hjemme. Selvom jeg vet at minste får det. Hadde mine barn blitt veldig syke hadde jeg kanskje tenkt annerledes men takk og lov kreves det bare litt ekstra forstøverapparat med saltvann pluss noen urolige netter så er det over. Anonymkode: dc120...ed2
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #15 Skrevet 6. mars 2020 Hvis man ikke har grunn til å mistenke Corona smitte så må det tolkes som en vanlig forkjølelse tenker jeg. Anonymkode: 8ee39...8bf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Elina skrev: Jeg er da ikke gal! Har aldri tatt ut hverken sykemelding eller sykt barn dag så hvordan kan jeg være en stor belastning for velferdsstaten? Det er heller de som sprer rundt seg med smitte som er det. Bare se på Ullevål legen som isteden for å holde seg hjemme i 2 uker har nå satt folk i karantene på til sammen 17,5 år. Det er ofte de som skryter at de aldri har tatt ut noen sykedager selv om de har vært aldri så syke som gjør velferdsstaten en stor bjørnetjeneste ved å spre smitte til mange flere personer. Selv om de skryter av at de aldri tar ut sykedager så er de jo en større belastning for velferdsstaten enn de som faktisk klarer å holde seg hjemme når de er smittsomme. Holder de hjemme om de er smittsomme og da er de vanligvis også dårlige og har ofte feber i de to første dagene, de sier det smitter i 2-4 dager etter utbrudd. Så helt uproblematisk å holde de hjemme. På min jobb er kravet at man holder seg hjemme hvis man er smittsom, om man vil jobbe hjemmefra så finner man en løsning på det. Det er derfor veldig lavt sykefravær hos oss og den smitten foreldrene får fra skole/barnehage blir ikke spredt videre til andre kolegaer. En mye smartere og helhetlig løsning som gir mye bedre resultater totalt sett. Du er uansett en belastning for velferdsstaten når du oppfordrer andre (som ikke har mulighet til hjemmekontor) til å holde seg hjemme når ungene har en vanlig forkjølelse! Jeg velger å høre på helsemyndighetene fremfor en dame på et forum som tydeligvis har hatt så mye sykefravær under egen skolegang at hun ikke engang har lært forskjellen på «de» og «dem». Anonymkode: 481a3...032
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Skrevet 6. mars 2020 2 timer siden, Elina skrev: Nå holder vi jo ikke hele familien hjemme kun personen som er smittsom. Jeg er kun hjemme med eldste hvis hun er skikkelig dårlig ellers så er hun stor nok til å være hjemme alene. Minste er skjelden syk og om han blir det så er det aldri noe voldsomme greier. Er det spysjuka så holder jeg de hjemme i 48 timer etter dem er friske. Jeg er i full jobb og vel så det, men er heldig og kan holde hjemmekontor når jeg vil. Om det skulle være at jeg ikke får jobbet like effektift så tar jeg det igjen i en helg. Egentlig veldig uproblematisk, må ta med at mine barn er syke veldig sjeldent. Du og din familie er jo heldige som er lite syke og at du kan både ha hjemmekontor og ta igjen jobb i helgene. Du har ingen forståelse for at andre ikke har det sånn, med de samme mulighetene, at man fakrtisk ikke kan være hjemme i flere dager hver gang man er forkjølet, men føler heller for å fortelle andre hva som er god folkeskikk eller ei. Anonymkode: b855a...b75
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Elina skrev: Jeg sier at man skal ta hensyn om man er smittsom, enkelt og greit. Det er ikke sikkert at det du ser på som forkjølelse er smittsomt. Kan være irritasjon i luftveiene som er langt mer vanlig å få for astmabarn. Men jeg vil jo tro at du med to astmabarn også vil at andre skal ta hensyn til dine barn ved å ikke sende smittsomme barn i barnehage/skole. Ikke alle har mulighet til hjemmekontor det er sant men også i de tilfeller så mener jeg arbeidsplassen bør finne gode løsninger som kan hjelpe på. Hva slags løsninger ser du for deg at arbeidsgiver skal finne for de som jobber i barnehage, skole, sykehjem, renhold, butikker, hjemmesykepleien osv? Anonymkode: b855a...b75
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. mars 2020 #19 Skrevet 6. mars 2020 Denne uken har begge ungene vært hjemme. Den ene hele uka og den andre 4 av 5 dager. Begge KUNNE sikkert gått på skolen i dag . Ingen feber lenger og god allmenntilstand . Begge er dog fortsatt tette og snørrete . Lærer mente det var fint at de er hjemme . Her har vi begge jobber hvor vi kan jobbe hjemmefra så vi klarer oss men det er klart det har blitt mange avlyste møter denne uken. Ikke alle har muligheter til å jobbe hjemme eller jobber hvor det er muligheter for slik tilrettelegging
Elina Skrevet 13. mars 2020 #20 Skrevet 13. mars 2020 På 6.3.2020 den 11.44, Anonym bruker skrev: Du er uansett en belastning for velferdsstaten når du oppfordrer andre (som ikke har mulighet til hjemmekontor) til å holde seg hjemme når ungene har en vanlig forkjølelse! Jeg velger å høre på helsemyndighetene fremfor en dame på et forum som tydeligvis har hatt så mye sykefravær under egen skolegang at hun ikke engang har lært forskjellen på «de» og «dem». Anonymkode: 481a3...032j Så du mener JEG er en belastning til velferdsstaten! Jeg tror ikke du eier gangsyn. I en slik situasjon så bør man iallefall holde ungen hjemme med forkjølelses. Selv om ikke helsemyndighetene har klare rettningslinjer så tar det ikke fra deg evnen til å tenke selv. Du bør ikke smitte andre uansett, du har neppe lest det FHI skriver om forkjølelse engang. – Men man kan skille ut både influensa- og forkjølelsesvirus uten å ha symptomer. Normalt viser de første influensasymptomene seg 3-4 dager etter at man er smittet med influensavirus. Når det gjelder forkjølelse, dreier det seg om 1-3 dager. Og i dette tidsrommet er man også smittsom. https://forskning.no/samfunnsmedisin-sykdommer-virus/nar-skal-du-vaere-hjemme-med-forkjolelsen/810102 https://forskning.no/bakgrunn-det-sundhetsvidenskabelige-fakultet-kobenhavns-universitet-immunforsvaret/ti-myter-om-influensa-og-forkjolelse/937676 Tenk selv med skrivefeil og greier så er jeg bedre stillt i denne situasjonen enn deg, kan ha hjemmekontor uten problem og har også laget plass i et møterom på jobb der vi kan ha hjemmeundervisning og oppsparte midler til at vi greier oss lenge selv om jeg også får full lønn her mnd.
Elina Skrevet 13. mars 2020 #21 Skrevet 13. mars 2020 På 6.3.2020 den 11.57, Anonym bruker skrev: Hva slags løsninger ser du for deg at arbeidsgiver skal finne for de som jobber i barnehage, skole, sykehjem, renhold, butikker, hjemmesykepleien osv? Anonymkode: b855a...b75 Mange av de yrkene jobber turnus og har derfor må de jo ha barnepass uansett. De som ikke gjør det må ta syk barndag, far har også disse dagene. Det er ikke snakk om å holde barn hjemme pga snørrete nese det er snakk om å holde dem hjemme når dem er smittsomme. Dette er for å skjerme sammfunnet og ikke sende smittebomben videre, hadde alle kollektivt gjort dette så hadde vi ikke fått så mye smittespredning. Snakk med hvilken som helst barnehage/SFO ansatt om dette for de vil fortelle deg at de vet at foreldre sender syke barn i barnehage elller på skolen. Nå ser vi også konsekvensene på at folk ikke tar kollektivt ansvar, de har stengt alle skoler, SFO og barnehager i hele landet for å hindre smitte.
Elina Skrevet 13. mars 2020 #22 Skrevet 13. mars 2020 På 6.3.2020 den 11.54, Anonym bruker skrev: Du og din familie er jo heldige som er lite syke og at du kan både ha hjemmekontor og ta igjen jobb i helgene. Du har ingen forståelse for at andre ikke har det sånn, med de samme mulighetene, at man fakrtisk ikke kan være hjemme i flere dager hver gang man er forkjølet, men føler heller for å fortelle andre hva som er god folkeskikk eller ei. Anonymkode: b855a...b75 Jo, jeg vet jo at jeg er i en privilegert posisjon på alle måter. Man gjør seg selv og samfunnet en bjørnetjeneste om man ikke tar ansvar. Jeg snakker her om smittespredning og det vi totalt sett være mer smitte der ute om folk ikke tok forholdsregler for å passe på at de ikke sendte den videre. Forkjølelse er mest smittsom ved feber så der skal jo barnet være hjemme uansett, når man tar med at det kun er snakk om 2-3 dager så vil de fleste ha dårlig allmenntilstand i starten uansett. Holder mine barn konsekvent hjemme ved sykdom og smitte, de har mindre fravær enn de aller fleste uansett. Ikke bra for immunforsvaret å pakke i ungen en stikkpille for så å sende i skole/barnehage. Det er det foreldre som gjør, og det vil straffe seg senere. Det å la ungene få ro og fred når de er syke vil på sikt gi mye mindre sykdom og mindre fravær.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2020 #23 Skrevet 23. mars 2020 Når jeg ser holdningene i denne tråden så skjønner jeg godt at smitten fikk spre seg videre og at det endte med at vi måtte stenge ned mesteparten av Norge. FHI måtte også presisere at man må holde seg hjemme ved enhver luftveis symptom selv om det bare dreide seg om forkjølelse. For meg var dette selvklart, men ser jo her hvorfor de måtte gjøre det helt klart for folk trengte tydeligvis å få det inn med teskje. Og at noen klarer å si at de som holder seg hjemme var en belastning for velferdsstaten, viser jo nå at det var de som faktisk selv var det......... Regjeringen klarer bare å gjøre så mye, her er det viktig at vi faktisk gjør vårt bidrag ved å gjøre det vi får beskjed om. Nei, livet er ikke som før men det vil raskere gå over til normalen om vi alle bidrar. Anonymkode: 4f1a4...0bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå