Gå til innhold

Prøver og få full omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg som har ein gutt på 2 år sliter litt med guttens pappa. Kort Bakgrunn,
Faren har vist veldig lite interesse i barnets første måneder da mener jeg fraværende, Når barnet hadde blitt 8 måneder bestemte han seg for å vær til stedet og gikk til mekling. 3 meklings møter uten noe velykket avtale,  Han mente han ville ta gutten med seg hjem i 3-4 timer uten mamma til stedet og at resten av familien ville se han. Dette ble ikke venninna mi enig i.. for hun mente at det må skje sakte og på sikt for barnets beste (alstå at faren skulle være hjemme hos hun med barnet helst uten masse andre) Men han skulle stå på sitt og mekleren var på han sin side som gjorde det vanskeligere for venninna mi.

2 uker etter siste meklingsmøte fikk hun en stevning som handlet om foreldreansvar og samvær. Der var hun ok får han fikk samvær med tilsyn (hun var tilsyns person) 

etter 5 måneder med den avtalen hadde dei en ny møte der far ville prøve overnattinger og 3 ganger i uken, Dette synes venninna mi blei for mye, Spesielt da barnet ikke var helt trygg på far enda, Han fikk samvær alene vær torsdag og søndag i 3 timer Noe hun synes er smålig dritt tanken på at hun ikke kan være bortreist på hele søndag for pappa kommer og henter. Hvor mye samvær kan fedre kreve? Hun er litt skeptisk på den sakkyndige de har i saken siden hun virket veldig fars vennlig vis far vil ha 17 mai må hun gi fra seg barnet, vis far vil ha påske må hun gi fra seg litt i påske, vis far vil ha jul må hun gi fra seg jula til far, Men hun føler ikke hun får disse dagene nå, hun som har ofret alt mens far har bare vært opptatt av seg selv og Nå har far snakket med den sakkyndige om mulighet for at han kan få hovedomsorgen for gutten.

Den sakkyndige skal observere samvær barn,mor og far,barn noe venninnen min synes er skummelt tanken på at hun sakkyndige skal vurdere hvem som er best eller hva som er best for gutten.. synes så synd på henne av og til! spesielt da hun har gått en helvetes gravitet uten at faren støttet eller hjalp med noe.. hun lot han være i fødselen uansett..  

Anonymkode: 6e114...a7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette mener jeg å ha lest om før! Ikke sikkert svarene endrer seg nå, selv om du fremstiller deg som venninna til mor og ikke mor selv!

Anonymkode: 18be3...235

Skrevet

Vi skjønner hvem du er. Du får ikke mer medhold her selv om du later som om det handler om din venninne

Anonymkode: 456f4...c8b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette mener jeg å ha lest om før! Ikke sikkert svarene endrer seg nå, selv om du fremstiller deg som venninna til mor og ikke mor selv!

Jeg fikk lov fra henne og skrive dette her i siden, ikke mye jeg kan gjøre men er nysgjerrig på andre som opplever å være i samme situasjon, forresten har vi kjent hverandre i snart 13 år, og bodd sammen og flyttet fra hverandre.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skjønner hvem du er. Du får ikke mer medhold her selv om du later som om det handler om din venninne

Anonymkode: 456f4...c8b

Eg fatter faktisk ikke hva folk skriver her. Oki kanskje det er flere en venninnen min som sliter? vi er milliarder av kvinner..  Da er jeg nysjerrig

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg fatter faktisk ikke hva folk skriver her. Oki kanskje det er flere en venninnen min som sliter? vi er milliarder av kvinner..  Da er jeg nysjerrig

Vi ser det på skrivemåten/skrivefeilene at det er samme person som skriver!

Skrevet

Det er altså helt vanlig å dele både påske og jul. Annenhver 17.mai og 3 uker sammenhengende om sommeren er også normalt samvær. Hun kan faktisk gå på en skikkelig smell om hun forhindrer samvær.

Anonymkode: 66064...4ab

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ser det på skrivemåten/skrivefeilene at det er samme person som skriver!

For søren mange kan ha skrivefeil, problemet med folk får nå tiden🙄 Kan foll holde seg til tråden? Ellers mye takk!!!

Skrevet

Slik du beskriver saken, så er det bare rett og rimelig mengde samvær far får. Barnet har rett til å bli kjent med far og fars familie. 

Anonymkode: b186d...f10

Skrevet

Er vel ikke helt rettferdig at far skal ha påske, 17.mai og jul. Dere må jo dele på det. At far skal valse inn etter 8 måneder og få alle høytidene høres ikke rett ut. I mine ørerv

Anonymkode: c8c29...b38

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke helt rettferdig at far skal ha påske, 17.mai og jul. Dere må jo dele på det. At far skal valse inn etter 8 måneder og få alle høytidene høres ikke rett ut. I mine ørerv

Anonymkode: c8c29...b38

Påske og jul deles som regel i to, halvparten hver. Annenhver 17.mai.

Barnet er nå 2 år, far har vært til stedet i nesten 1,5 år. Da er det helt innafor å dele høytidene. 

Anonymkode: 66064...4ab

Skrevet

Her gjorde mor en stor feil i første møte.

Når far foreslår samvær 3-4 timer, er det noe han, og ikke minst barnet(!), har rett til. Barnet har rett til å bli kjent med sin far. 3-4 timer er ikke mye ved 8 måneders alder. Og en helt vanlig samværsavtale i den perioden av barnets liv. Mange par har barnevakt (besteforeldre feks) for noen time, til og med kanskje en natt, ved denne alderen.

Det er mor som har lagt grunnlaget for samvær. Selv om hun var alene og gravid, og alene de første månedene, er det barnet som står i fokus. Far var ikke tilstede de første månedene, men ønsker nå å endre dette. Og kommer med et forslag til en helt vanlig avtale. At mor da nekter, gjør at far har en sterkere sak. 

Annenhver jul, annenhver påske, annenhver 17.mai, er helt innenfor normalen. Men, mor bør komme med forslag om gradvis tilvenning. Først én hel dag i en periode, så overnatting (én natt først, så øke), osv.

Mor må forstå at dersom hun har satt opp far i papirer, har barnet rett til å kjenne ham. Og  siden far må ønsker dette, bør det også være av mors interesse. 

Så rådet er: mor bør samarbeide mer.

Anonymkode: 9de88...077

Skrevet

Synes farens ønsket er rimelige jeg og at mor er  vanskelig. Barnet har alt å vinne på å bli kjent med pappan, og for at det skal skje må de tilbringe tid sammen. Synes du det er dritt å ikke kunne reise bort en hel søndag får du la faren ha barnet hele dagen, de er barnet stort nok for. Det er kun en som ikke er klar nå og det er deg, men har null betydning for situasjonen.

Anonymkode: 7f8ce...867

Skrevet

Du er gal. Håper faren får full omsorg.

Anonymkode: 70b67...430

Skrevet

Så flott at far ønsker mest mulig samvær!

det kan være vanskelig for fedre, som ikke er i forhold til mor, å være tilstede de første månedene. De er usikre, det skal ammes, de vet kanskje ikke hvordan de skal holde en liten baby og føler kanskje at mor ikke samarbeider. Når baby blir eldre blir ofte fedre litt tøffere og tør mer.

at far ikke var tilstede de første 8 månedene skal jo ikke ødelegge for resten av livet. Barnet har krav på samvær med far. Flott at barnet blir kjent med fars familie. la barnet få overnatte og være sammen med far til avtalte tider. Høytider er vanlig å ta annenhver julaften og dele resten av feriene. Barnet er også stort nok til å få bli med far på ferie i sommer!

at mor hadde en tøff graviditet har absolutt ingenting med samvær og ferier å gjøre.

Anonymkode: d2d36...507

Skrevet

Jeg klarer virkelig ikke å se hva problemet er. Far er genuint interessert i å være sammen med barnet sitt, og ønsker at familien hans også skal få mulighet til å bli kjent med barnet. På hvilken måte er dette skadelig for barnet? Ungen er TO år! 

Anonymkode: 43e68...5c5

Skrevet

Dette barnet kommet til å få varige skader på sinnet om du ikke slipper opp litt altså

Det er ikke meningen barnet skal være i en boble med sin mor uten å på egenhånd skape relasjoner til far og hans familie. 

Du må slippe far til, uten å få angstanfall og skremme vettet av barnet. Du må oppfordre til samvær og være blid og entusiastisk så barnet tror deg når du sier det blir gøy å være hos pappa og familien hans 

Anonymkode: 1b473...58d

Skrevet

Går far rettens vei. Vil han få foreldreansvar. 

Siden barnet er så passet stort kan far få vanlig samvær. En dag i uken og annen hver helg. Samt 2 uker om sommer og dele resten av ferier ut over året med mor. 

Som mor skal du/hun forberede og oppmuntre til samvær for å trygge barnet. 

Siden barnet enda er utrygt etter 5 mnd, vil jeg si at venninda di gjør en elendig jobb. 

Anonymkode: daff1...c58

Skrevet

Du er mor og du skriver svært dårlig. Kjenner deg igjen fra forrige gang. Du fikk masse svar da. 

Anonymkode: 7b3da...b94

Skrevet

Jeg synes fars ønsker virker rimelige. Nå som barnet skal lære seg å snakke tror jeg også det kan være bra med mye kontakt med andre enn hi.

Anonymkode: 87adf...abf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...