Gå til innhold

kommunikasjons problemer med barnets far


Anbefalte innlegg

Skrevet

Han bringer og henter barnet hos meg. Jeg prøver og spør hvordan det har vært og annet angående barnet lite barn på 1,5 år hehe. Men da er han bare på farten, Han forventer at barnet skal være klar med alt på slik at han bare er i gangen 1 sekund å hade, samme når han leverer. Mens hun griner når han holder henne. Hvordan håndterer dere som ikke har noe kommunikasjon med barnets far? 

Anonymkode: 045ef...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du vite hvordan det har vært? Og hvorfor må du bruke mer enn et sekund på å si ha det til barnet når det reiser? Hvis du vil det skal ta lenger tid og diller mye, så vil barnet grine. Det er helt vanlig

Anonymkode: 2b881...f6e

Skrevet

Du har ikke noe med hva far gjør på samvær. 

Er det noe problem at far ønsker barnet klart når han skal hente? 

Anonymkode: 87595...f06

Skrevet

For noen dustesvar du fikk her. Selvfølgelig skal foreldrene prate litt om hva de har gjort sammen med barnet og om det er noe den andre bør være oppmerksom på, det trenger ikke ta mer enn noen minutter. Såpass får man sette av for å ha en god kommunikasjon med den moren/faren til barnet sitt, det er viktig for barnets trivsel. Mor og far kan ikke være som to forskjellige verdener for barnet, det skjønner vel alle voksne og oppegående mennesker. Aldri om jeg hadde overlatt et bittelite barn til en mann som ikke engang gadd å bruke to minutter på å si hei og hadet på en hyggelig måte og sørge for gode rammer rundt avlevering og henting.  

Anonymkode: 67737...f85

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må du vite hvordan det har vært? Og hvorfor må du bruke mer enn et sekund på å si ha det til barnet når det reiser? Hvis du vil det skal ta lenger tid og diller mye, så vil barnet grine. Det er helt vanlig

Anonymkode: 2b881...f6e

Du tror ikke det kan være trygt, til og med hyggelig, for barnet at dets far og mor klarer å holde såpass ut med hverandre at de kan nedlate seg til et minutts samtale? Slik vanlige folk gjør i hverdagen?

Fader ass, jeg synes så intenst synd på en del barn med skilte foreldre. Det er så mange som ikke EVNER å sette barnet foran sitt eget misnøye/hat ovenfor eksen. Skulle vært satt i offentlig gapestokk!

Anonymkode: 0bdd1...108

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noen dustesvar du fikk her. Selvfølgelig skal foreldrene prate litt om hva de har gjort sammen med barnet og om det er noe den andre bør være oppmerksom på, det trenger ikke ta mer enn noen minutter. Såpass får man sette av for å ha en god kommunikasjon med den moren/faren til barnet sitt, det er viktig for barnets trivsel. Mor og far kan ikke være som to forskjellige verdener for barnet, det skjønner vel alle voksne og oppegående mennesker. Aldri om jeg hadde overlatt et bittelite barn til en mann som ikke engang gadd å bruke to minutter på å si hei og hadet på en hyggelig måte og sørge for gode rammer rundt avlevering og henting.  

Anonymkode: 67737...f85

Ble jo anbefalt fra barnevernet til og med at far burde i det minste ta 5-10 minutter om barnet griner mye slik at hun roer seg litt ned. Har til og med tilbydd at han kan komme 10-15 minutter før hente tid slik at hun kan trives litt. Men han vil ikke ha noe med meg og gjøre i det hele tatt! Han har til og med sagt at sentre når hun begynner i barnehagen da vil han bare levere og hente i barnehagen slik han slipper meg🙄 

Anonymkode: 045ef...82f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ble jo anbefalt fra barnevernet til og med at far burde i det minste ta 5-10 minutter om barnet griner mye slik at hun roer seg litt ned. Har til og med tilbydd at han kan komme 10-15 minutter før hente tid slik at hun kan trives litt. Men han vil ikke ha noe med meg og gjøre i det hele tatt! Han har til og med sagt at sentre når hun begynner i barnehagen da vil han bare levere og hente i barnehagen slik han slipper meg🙄 

Anonymkode: 045ef...82f

Sagt at senere*

Anonymkode: 045ef...82f

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noen dustesvar du fikk her. Selvfølgelig skal foreldrene prate litt om hva de har gjort sammen med barnet og om det er noe den andre bør være oppmerksom på, det trenger ikke ta mer enn noen minutter. Såpass får man sette av for å ha en god kommunikasjon med den moren/faren til barnet sitt, det er viktig for barnets trivsel. Mor og far kan ikke være som to forskjellige verdener for barnet, det skjønner vel alle voksne og oppegående mennesker. Aldri om jeg hadde overlatt et bittelite barn til en mann som ikke engang gadd å bruke to minutter på å si hei og hadet på en hyggelig måte og sørge for gode rammer rundt avlevering og henting.  

Anonymkode: 67737...f85

Enig! Alle «overganger» er tøffe for barn. 

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble jo anbefalt fra barnevernet til og med at far burde i det minste ta 5-10 minutter om barnet griner mye slik at hun roer seg litt ned. Har til og med tilbydd at han kan komme 10-15 minutter før hente tid slik at hun kan trives litt. Men han vil ikke ha noe med meg og gjøre i det hele tatt! Han har til og med sagt at sentre når hun begynner i barnehagen da vil han bare levere og hente i barnehagen slik han slipper meg🙄 

Anonymkode: 045ef...82f

Å levere og hente på nøytral grunn er sikkert lurt. Men han må uansett venne seg til å legge inn litt mer tid, for barnet trives jo ikke med å bare bli dumpet eller «knabbet» i all hast.

Skrevet

Er det fars nye dame som får hemorider av at typen må tilbringe mer enn ett sekund sammen med moren til hans barn tro?

Anonymkode: 0bdd1...108

Skrevet

Barn trenger at foreldrene kan snakke sammen og holde en hyggelig tone. Og barnet trenger at praktisk info følger med. F eks "hun sov bare 20 min middagslur i dag så hun blir sikkert tidlig trøtt" eller "hun er blitt helt gal etter kaviar så hun blir veldig glad om du kjøper det". Eller andre små ting som kan gjøre det enklere for den andre forelder og barnet og fungere bra sammen. Det er en del av det å samarbeide. 

Anonymkode: a9ae4...a41

Skrevet

Jeg skjønner godt at far ikke ønsker å stå og småprate med deg dersom han rett og slett ikke tåler trynet på deg. Om det er riktig eller feil av han kan garantert diskuteres. Vi vet jo ikke hva du (eller han) har gjort mot hverandre som har ført til at det er blitt sånn. Og jeg synes det er feil å tvinge far til å snakke med deg foran barnet, for barn er ikke dumme. De plukker garantert opp den dårlige stemningen. Så jeg synes det er en bra ide å møtes på nøytral grunn, og overta barnet relativt raskt, men ordentlig. Den som har hatt barnet kan si skikkelig farvel før den andre kommer. Praktisk informasjon kan sendes på sms eller lignende.

Anonymkode: 56455...60f

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble jo anbefalt fra barnevernet til og med at far burde i det minste ta 5-10 minutter om barnet griner mye slik at hun roer seg litt ned. Har til og med tilbydd at han kan komme 10-15 minutter før hente tid slik at hun kan trives litt. Men han vil ikke ha noe med meg og gjøre i det hele tatt! Han har til og med sagt at sentre når hun begynner i barnehagen da vil han bare levere og hente i barnehagen slik han slipper meg🙄 

Anonymkode: 045ef...82f

Levere å hente i bhg er helt vanlig. 

En anbefaling er ikke noe en må gjennomføre. 

Du som mor må forberede barnet til samvær. Det er noe du er pliktig til. 

 

Anonymkode: 87595...f06

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barn trenger at foreldrene kan snakke sammen og holde en hyggelig tone. Og barnet trenger at praktisk info følger med. F eks "hun sov bare 20 min middagslur i dag så hun blir sikkert tidlig trøtt" eller "hun er blitt helt gal etter kaviar så hun blir veldig glad om du kjøper det". Eller andre små ting som kan gjøre det enklere for den andre forelder og barnet og fungere bra sammen. Det er en del av det å samarbeide. 

Anonymkode: a9ae4...a41

Dette kan far skrive på sms eller si over telefon. 

Mange som ikke klarer å forholde seg til hverandre etter et brudd. 

Anonymkode: 87595...f06

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at far ikke ønsker å stå og småprate med deg dersom han rett og slett ikke tåler trynet på deg. Om det er riktig eller feil av han kan garantert diskuteres. Vi vet jo ikke hva du (eller han) har gjort mot hverandre som har ført til at det er blitt sånn. Og jeg synes det er feil å tvinge far til å snakke med deg foran barnet, for barn er ikke dumme. De plukker garantert opp den dårlige stemningen. Så jeg synes det er en bra ide å møtes på nøytral grunn, og overta barnet relativt raskt, men ordentlig. Den som har hatt barnet kan si skikkelig farvel før den andre kommer. Praktisk informasjon kan sendes på sms eller lignende.

Anonymkode: 56455...60f

For et duste svar, Har du engang barn? alstå vis barnet har veldig vondt i magen skal du sende barnet av gårde uten og si noe? 

Anonymkode: 045ef...82f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Levere å hente i bhg er helt vanlig. 

En anbefaling er ikke noe en må gjennomføre. 

Du som mor må forberede barnet til samvær. Det er noe du er pliktig til. 

 

Anonymkode: 87595...f06

Og far er pliktig å være samarbeidsvillig...

Anonymkode: a9ae4...a41

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og far er pliktig å være samarbeidsvillig...

Anonymkode: a9ae4...a41

Er ikke pliktet til samarbeid, men fordel at en kan. 

Men om en ikke kan samarbeide, så har en heldigvis sms og mail en kan kommunisere på. 

Men en er pliktet til å oppmuntre til samvær,forberede til samvær og ikke snakke nedlatende om den andre foreldre. 

 

 

Anonymkode: 87595...f06

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at far ikke ønsker å stå og småprate med deg dersom han rett og slett ikke tåler trynet på deg. Om det er riktig eller feil av han kan garantert diskuteres. Vi vet jo ikke hva du (eller han) har gjort mot hverandre som har ført til at det er blitt sånn. Og jeg synes det er feil å tvinge far til å snakke med deg foran barnet, for barn er ikke dumme. De plukker garantert opp den dårlige stemningen. Så jeg synes det er en bra ide å møtes på nøytral grunn, og overta barnet relativt raskt, men ordentlig. Den som har hatt barnet kan si skikkelig farvel før den andre kommer. Praktisk informasjon kan sendes på sms eller lignende.

Anonymkode: 56455...60f

Tro meg, jeg vet hvordan det er å «ikke tåle trynet på» den andre parten, men voksne mennesker bør klare å kommunisere raskt og ryddig med hverandre allikevel av hensyn til barna. 

Jeg kjenner en familie hvor moren setter av ungene i den ene enden av en parkeringsplass, og så henter eksmannen dem i den andre enden. Litt av et barndomsminne det blir for de ungene, å traske over den plassen hver uke mellom uforsonlige, håpløse voksne. Er det kanskje det du mener med nøytral grunn? 

Anonymkode: 67737...f85

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan far skrive på sms eller si over telefon. 

Mange som ikke klarer å forholde seg til hverandre etter et brudd. 

Anonymkode: 87595...f06

Om far tydelig signaliserer at han ikke tåler trynet på mor gjør han overgangssituasjonen enda vanskeligere for barnet. Det finnes en mellomting mellom å småsnakke i et kvarter og å gripe barnet og strene avgårde på et sekund.

Om far ikke greier å oppføre seg almindelig høflig mot mor (uansett grund!) gjør han situasjonen vanskelig for barnet. Går man fra hverandre må man sluke kameler. Det gjelder begge parter. (Hilsen en som har vært der selv etter å ha levd i mange år med en voldelig partner). Da må han faktisk gå i seg selv, beherske seg og evn tenke ut en alternativ måte å overlevere barnet på. Er det f eks enklere å møtes ved butikken eller en annen plass, eller kan han få f eks en av besteforeldrene til å hente/bringe siden han selv ikke greier å oppføre seg som folk i den situasjonen? 

Uansett hva som er forhistorien her er far nødt til å kommunisere med mor og å arbeide for å gjøre situasjonen så enkel som mulig for barnet. Det er ikke det han gjør pr i dag. 

Siden barnevernet er i bildet er det vel en del mere i historien. Og en klar anbefaling fra dem hadde jeg personlig lagt litt vekt på. De ser situasjonen utefra og bryr seg om barnets beste, ikke foreldrenes fornemmelser. 

Anonymkode: a9ae4...a41

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke pliktet til samarbeid, men fordel at en kan. 

Men om en ikke kan samarbeide, så har en heldigvis sms og mail en kan kommunisere på. 

Men en er pliktet til å oppmuntre til samvær,forberede til samvær og ikke snakke nedlatende om den andre foreldre. 

 

 

Anonymkode: 87595...f06

Har du noen gang stått i en overleveringssituasjon? Det høres ikke slik ut.

Anonymkode: a9ae4...a41

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen gang stått i en overleveringssituasjon? Det høres ikke slik ut.

Anonymkode: a9ae4...a41

Derfor jeg skriver det,for jeg har erfart hvordan det er når samarbeidet ikke fungerer. Vi hadde hente og levering i ukedagene på skole/bhg. 

Helg ble levert hjem til meg, han sa hade i døra. 

Ungene har aldri reagert på det. 

 

Anonymkode: 87595...f06

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Derfor jeg skriver det,for jeg har erfart hvordan det er når samarbeidet ikke fungerer. Vi hadde hente og levering i ukedagene på skole/bhg. 

Helg ble levert hjem til meg, han sa hade i døra. 

Ungene har aldri reagert på det. 

 

Anonymkode: 87595...f06

Om han tar seg tid til å si ha det/gir deg tid til å si ha det osv er det jo ikke samme situasjon som hi beskriver. Og hi's barn reagerer åpenbart, så da fungerer det ikke som de gjør det akkurat nå.

Anonymkode: a9ae4...a41

Skrevet

vi har ikke den beste kommunikasjonen uansett om jeg prøver for barnets del slik at hun ikke går rundt og spør etterhvert hun blir litt større og skjønner.. Har heller ikke den beste kontakten med mitt barns besteforeldre (mye drama) 

Men har bedt barnevernet om å ta en prat med han angående dette med å ikke bare levere med engang også hade. Dette viser ikke noe særlig hensyn til barnet spesielt ikke da det blir grining så fort hun ser han, Han er alltid på farten. Meg og barnefaren har hatt våre store nedturer før med følelser for hverandre osv og krangel om misforståelse. Som har gjort at vi aldri har vært i noe særlig god dialog  med hverandre. Men jeg vil ikke at disse dumme/sure hatet mellom hverandre skal komme i veien for barnet, jeg vil helst la vær at hun skal se meg og pappa krangle foran.. Men prøver så godt og få til en god dialog ved henting og levering men ikke alltid lett når far ikke alltid er sammerbeidsvillg for barnets skyld..

Anonymkode: 045ef...82f

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Derfor jeg skriver det,for jeg har erfart hvordan det er når samarbeidet ikke fungerer. Vi hadde hente og levering i ukedagene på skole/bhg. 

Helg ble levert hjem til meg, han sa hade i døra. 

Ungene har aldri reagert på det. 

 

Anonymkode: 87595...f06

Hvordan i alle dager klarer du å si at mor er pliktig til å forbrede barnet på samvær, mens far ikke har noen plikt til å samarbeide som du sa i en tidligere post? Begge foreldrene er forpliktet til å samarbeide til det beste for barnet, far har ingen fribilett til å oppførr seg som en idiot.

Anonymkode: 9f609...664

Gjest Antarctica
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og far er pliktig å være samarbeidsvillig...

Anonymkode: a9ae4...a41

Hvis man ikke greier å hente og overlevere sine barn på en måte som gjør at de slipper å grine, så bør man ikke ha barn. Man plikter å gi barna en god hverdag, og dette er del av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...