Gå til innhold

Bilder med opphavsrett, hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe? Hva betyr det når bilder fjernes begrunnet med manglende opphavsrett? Betyr det at noen er blitt fornærmet, har rapportert, og admin bare tar en sjans på at bildet ikke er privat, og fjerner det med en diffus henvisning til opphavsrett?
Noen som vet?

Anonymkode: 0e8b7...dc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilnærmet alle bilder har en opphavsrett, og du kan ikke legge ut bilder jeg har tatt uten at jeg har godkjent det.

På denne siden f.eks blir det slettet om du bare legger ut bilder du har funnet på nett, noen eier de bildene og du har ikke fått godkjent å reposte dem på en ny nettside.

Anonymkode: 6a71f...d91

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som kan hjelpe? Hva betyr det når bilder fjernes begrunnet med manglende opphavsrett? Betyr det at noen er blitt fornærmet, har rapportert, og admin bare tar en sjans på at bildet ikke er privat, og fjerner det med en diffus henvisning til opphavsrett?
Noen som vet?

Det betyr at du har stjålet noens åndsverk. Slutt med det. Skal du legge ut bilder; bruk bilder du selv har tatt!

Anonymkode: 22aa3...340

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tilnærmet alle bilder har en opphavsrett, og du kan ikke legge ut bilder jeg har tatt uten at jeg har godkjent det.

På denne siden f.eks blir det slettet om du bare legger ut bilder du har funnet på nett, noen eier de bildene og du har ikke fått godkjent å reposte dem på en ny nettside.

Jo, for i Norge har vi noe som heter kopirettighet. Det betyr at jeg kan kopiere og legge ut bilder på min blogg som jeg finner på nett. Eller jeg kan kopiere sanger og deler med andre. Det var derfor DVD-John slapp straff, fordi vi har kopirettighet, noe de ikke har i USA.

Anonymkode: 3e8f2...c85

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, for i Norge har vi noe som heter kopirettighet. Det betyr at jeg kan kopiere og legge ut bilder på min blogg som jeg finner på nett. Eller jeg kan kopiere sanger og deler med andre. Det var derfor DVD-John slapp straff, fordi vi har kopirettighet, noe de ikke har i USA.

Eh. Nei. ALLE åndsverk eies av noen. DVD-Jon prosederte på at han skulle kunne rippe låtene til PC for å høre på dem der i stedet for å måtte bruke cd-spilleren. Les deg litt opp! 

Anonymkode: 22aa3...340

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahahaha, det er noe av det dummeste jeg har lest her inne. Og selvfølgelig er du en blogger 😂. Blir nok artig når du er anmeldt og må begynne å betale for dette

Anonymkode: 81f8b...31a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å nei, å nei. Dette må du lære deg før du får rettsvesenet på nakken, du har slett ikke lov å bruke andres åndsverk - tekst, lyd eller bilde - vederlagsfritt.

Eller forresten, bare fortsett. Da blir det enda deiligere å følge med når du blir tatt og går skikkelig på snørra.

Anonymkode: 64fd6...11e

Skrevet

Du har misforstått fullstendig. Kopirett handler om at de som skaper noe, et bilde, en sang, et dikt, et kunstverk, har rettigheten til det de har lagd og at ingen kan kopiere det uten tillatelse. Du har snudd det helt på hodet.

Anonymkode: 0eea6...21f

Skrevet

Hvordan vet de som sletter bildene hvem som har opphavsretten? Bildet kan være privat.  Antar de bare at alle bilder er hentet fra nettet?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet de som sletter bildene hvem som har opphavsretten? Bildet kan være privat.  Antar de bare at alle bilder er hentet fra nettet?

Som regel er det veldig enkelt å finne ut av. Gjøre et bildesøk på google, for eksempel, så dukker det gjerne opp med link til hvem som eier det. 

Anonymkode: 0eea6...21f

Skrevet

Hjelpe oss. Les om opphavsrett. Ja du har rett til å lage en privat kopi av et åndsverk du har kjøpt. Her ligger DVD-John sin sak, han brøt kopisperren for kunne se DVD på sin Linuxmaskin. At andre brukte hans program for å gjøre dette til å fremstille ulovlige kopier for salg kunne ikke han straffes for, og godt er nå det. 

Du derimot kan straffes når du stjeler bilder fra andre og legger dem ut på nett uten lov. Du kan også få regning fra den som eier bildet for at du har brukt vedkommendes åndsverk ulovlig.  

Skrevet

Min mann jobbet som journalist i mange år, og det er ikke alltid de får med en fotograf ut på jobben. Dvs at han og avisen eide bildene. Han tok bilder på en konsert, og fant senere ut at de brukte hans bilder på sin nettside (uten noe som helst kreditering). Han ba den pent om fjerne dem, men fikk bare typen "fuck you" mail tilbake. Norsk danseband dette er her 🙈 Da sendte han dem en faktura og satte avisen sin advokat på saken, og gjett hvem som både måtte betale og fjerne bildene. 

Så ja, ulovlig kopiering ødelegger for andre som lager dette materialet du tror du kan kopier.

Anonymkode: 4c707...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...