Anonym bruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Hvordan fungerer det? Blir alle innkalt eller må du melde deg selv? Anonymkode: 6ce45...fe5
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 De uheldige blir kalt inn. Bare idiotisk at kvinner også må i militæret, synes jeg. Krig er noe mann gjerne kunne fått ha for seg selv, mener jeg. Men en blir kalt inn altså, hvis en er skikkelig uheldig. Anonymkode: c5e7e...8b1
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 I Norge har myndighetene bestemt at vi skal ha verneplikt for både kvinner og menn. Derfor kaller Forsvaret hvert år inn et helt årskull til å svare på et egenerklæringskjema. Svarene du gir, bruker vi til å avgjøre om du er skikket til å tjenestegjøre som soldat for landet ditt. Dersom du blir kalt inn til førstegangstjeneste, kan du i utgangspunktet ikke nekte. Som norsk borger er førstegangstjenesten en plikt du har, men det er også en unik mulighet for deg med tanke på jobb eller utdanning. Hentet fra forsvaret.no Anonymkode: 0dc71...ec5
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: I Norge har myndighetene bestemt at vi skal ha verneplikt for både kvinner og menn. Derfor kaller Forsvaret hvert år inn et helt årskull til å svare på et egenerklæringskjema. Svarene du gir, bruker vi til å avgjøre om du er skikket til å tjenestegjøre som soldat for landet ditt. Dersom du blir kalt inn til førstegangstjeneste, kan du i utgangspunktet ikke nekte. Som norsk borger er førstegangstjenesten en plikt du har, men det er også en unik mulighet for deg med tanke på jobb eller utdanning. Hentet fra forsvaret.no Anonymkode: 0dc71...ec5 Det betyr f eks at alle som er født i 2001 blir innkalt i år?. Anonymkode: 6ce45...fe5
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 Alle får et brev i altinn som de må svare på. Men det er så mange som vil inn i militæret at langt fra alle får lov. Eldste sønnen min var veldig redusert med sykdom da han svarte på sitt brev, og svarte derfor litt halvhjertet at han ikke helt visste hva han ville videre og at han nok kanskje heller ville være lærling enn å være i militæret. Han ble overhodet ikke vurdert engang, fikk bare et svar om at han ikke var kalt inn til sessjon. Flere av kameratene hans ville i militæret, fordi de f.eks skal søke politihøyskole e.l. senere og trenger "slå ihjel" litt tid. Men ikke alle fikk plass, bare de som var mest interessert og hadde mest å gi ble kalt inn på sessjon og derfra var det bare de beste som gikk videre. Min sønn er 20 år nå og har et par kompiser som kom inn i militæret, men har flere som ikke kom inn. Noen ville ikke og de kom ihvertfall ikke inn, men noen ville gjerne og kom heller ikke inn. Sønnen min angret på sine halvhjertede svar som ble skrevet når han var full av kyssesyken, men da han ringte og fortalte det hadde det ingen betydning, de trengte han ikke. Så det er ikke så lett i dag å få plass altså. Anonymkode: f89a0...917
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det betyr f eks at alle som er født i 2001 blir innkalt i år?. Anonymkode: 6ce45...fe5 Det første brevet i altinn får de en gang mellom 1. og 2. klasse på vgs, så kan de komme i militæret en gang mellom 18 og 20 år, litt etter hva slags skole de går. Noen tar jo læretiden sin i militæret og da starter de etter 2.klasse på vgs. Anonymkode: f89a0...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå