Gå til innhold

Akseptere eller kjempe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kronisk syk. Fibromyalgi sier legen. Er i jobb, men kan ikke si jeg fungerer godt. Klarer ikke prioritere å gå tur foran husarbeid feks, og etterpå er jeg tom for energi.... Selv om jeg vet at trening og aktivitet er det eneste som hjelper. Samtidig vet jeg også at jeg må ha hvile eller går jeg i bakken. Skal jeg fortsette å kjempe for å få til alt? Er da redd jeg går i veggen med et smell. Eller skal jeg akseptere at jeg er syk. Er redd jeg blir sykere av det fordi jeg bruker sykdommen som unnskyldning for å ligg på sofaen og bare råtne. 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen andre kan ta huset. Ingen andre kan ta turen. Ikke la en ekkel diagnose ødelegge mer enn den må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få mer hjelp til husarbeid sånn at du kan prioritere det kroppen trenger? 

Anonymkode: 8b8aa...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig den eneste løsningen, å få mer hjelp...men vil liksom klare alt andre klarer.. (og helst litt til...) 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo egentlig den eneste løsningen, å få mer hjelp...men vil liksom klare alt andre klarer.. (og helst litt til...) 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Hvis du er syk kan du ikke forvente å klare like mye som alle andre. Å få litt ekstra hjelp av mann og barn for å få energi til å klare mer av ting som gjør deg glad er ikke et nederlag. 

Anonymkode: d347e...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo egentlig den eneste løsningen, å få mer hjelp...men vil liksom klare alt andre klarer.. (og helst litt til...) 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Altså, det er ingen gullstjerner i himmelen for noe så sykt bortkasta, uendlig og kjedelig som husarbeid! Meningsløs men nødvendig aktivitet kan du trygt betale andre for. Det er dessuten nok av folk uten diagnoser som har både matkasser og vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kan ikke klare alt alltid, noen perioder av livet (f.eks når man har hjemmeboende barn og er kronisk syk) trenger man hjelp.

Det er billigere med vaskehjelp enn å bli ufør for å si det sånn, så klarer du å stå i full jobb har du 40% mer lønn enn om du var ufør og de 40% kan du kjøpe en del help for. Vaskehjelp er første bud, så må mann og barn bidra med rydding.

Anonymkode: 82a0f...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Altså, det er ingen gullstjerner i himmelen for noe så sykt bortkasta, uendlig og kjedelig som husarbeid! Meningsløs men nødvendig aktivitet kan du trygt betale andre for. Det er dessuten nok av folk uten diagnoser som har både matkasser og vaskehjelp.

Nei, tror ikke det hadde vært verdt det om jeg så hadde fått gullstjerne på jorden. Men siden jeg har barn, så må vi ha rene klær, mat og støvsuge litt av og til. Og siden jeg er bonde og deltidsarbeidende lærer har jeg ikke økonomi til å betale for vasking. Men jeg kan jo prøve og tyne samboeneren litt til. Han gjør sin del og vel så det allerede, men det er jo til syvende og sist desverre ham det går utover om jeg en dag ikke virker lenger. (og han er enig, bare jeg som ikke liker og "utnytte" hardtarbeidende og ærlige folk) 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle kan ikke klare alt alltid, noen perioder av livet (f.eks når man har hjemmeboende barn og er kronisk syk) trenger man hjelp.

Det er billigere med vaskehjelp enn å bli ufør for å si det sånn, så klarer du å stå i full jobb har du 40% mer lønn enn om du var ufør og de 40% kan du kjøpe en del help for. Vaskehjelp er første bud, så må mann og barn bidra med rydding.

Anonymkode: 82a0f...5b7

Artig regnestykke. Kanskje jeg faktisk må vurdere vaskehjelp. Jeg tror jo egentlig jeg ikke har råd, men når du sier det på den måten har jeg jo kanskje det likevel? 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisk som en fisk, men har likevel vaskehjelp. Det er gull verd.

Anonymkode: 9897d...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna dine? 

Anonymkode: d347e...736

4 stk under 10 år. 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Robotstøvsuger 😍

Anonymkode: 4ebd3...62b

Signerer denne. Er råfornøyd med min Xiaomi Roborock. 👍

Anonymkode: e61ea...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Signerer denne. Er råfornøyd med min Xiaomi Roborock. 👍

Anonymkode: e61ea...25a

Akkurat den samme som vi har! Mye billigere enn vaskehjelp. 

Anonymkode: 4ebd3...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat den samme som vi har! Mye billigere enn vaskehjelp. 

Anonymkode: 4ebd3...62b

 Men legoen da? 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Men legoen da? 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Rydde må man jo uansett?

Og robotstøvsugeren spiser ikke opp legoen, så er bare å plukke den ut etterpå om du ikke fikk ryddet alt. 

Anonymkode: 4ebd3...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Men legoen da? 

Anonymkode: 83e5e...a9c

Det må man jo uansett rydde selv

Anonymkode: 57a7e...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 19.35, Anonym bruker skrev:

Akkurat den samme som vi har! Mye billigere enn vaskehjelp. 

Anonymkode: 4ebd3...62b

Robotstøvsugeren skrubber ikke badet for deg d...

Anonymkode: 220a7...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hjelp i hverdagen, med 4 små barn hadde jeg helt klart fått vaskehjelp. Og mannen må hjelpe mer.

Jeg er selv kronisk syk, og jeg har presset meg, prøvd å klamre meg fast i arbeidslivet lengst mulig, samtidig som jeg var 100% alene med 2 barn, prøvde og omskolering, men det å både studere, jobbe og ta deg av barn og hus, da man er syk, er vel oppskriften på å mislykkes. Så jeg gikk på en skikkelig smell, og mine sykdommer forverret seg kraftig. Og i dag er jeg ufør, og svært syk. Og jeg skulle ønske jeg hadde lyttet til kroppen for lenge siden. Kanskje jeg da hadde vært 50% ufør, og fungert fint i 50% jobb, og kunne fungere greit hjemme og. 

Anonymkode: 793dc...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...