Gå til innhold

Tiltak gjennom nav og dagpenger-avslag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går tiltak/utdanning gjennom nav pga veldig lang tid som arbeidssøker uten å få fast jobb. Fikk dagpenger en periode, men ble stoppet da jeg hadde jobbet for mye ekstra. Skulle få dagpenger under utdanning, Men det ble stoppet. Etter jeg hadde startet utdanningen måtte jeg søke for å få gjenopptak. Så fikk jeg beskjed om at dette var feil at jeg måtte søke på nytt.. så da gjorde jeg det.. to søknader...to mnd etter fikk jeg beskjed om å søke om tiltakspenger istedet siden jeg ikke hadde krav på dagpenger. Jeg er forvirret. Jeg har svart på hvitt at nav ber meg om å ikke jobbe mer enn 50 % for da ville jeg ikke få dagpenger når jeg utdanner meg.. så jeg måtte si nei til en høyere stilling. Er bare rot og jeg er nervøs for økonomien min. Har klaget siden vedtaket ble avslått. Så i dag fikk jeg beskjed om å søke sosialhjelp. Er det noen som vet noe om dette? Står på nav.no at man kan ha rett på dagpenger under utdanning dersom det er tiltak via nav, noe det er.. men får beskjed om forskjellig hver eneste gang jeg spør. :S

Anonymkode: 0dc81...330

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil vel komme bedre ut av det med jobb og støtte fra Lånekassen? Sosialstønad får man ikke som student. 

Anonymkode: 4e64b...775

Skrevet

Du jobber 50 % og har studielån på 50 %?

Hvorfor skal du i så fall ha dagpenger?

Skrevet

Men har du søkt tiltakspenger? Så lenge du er i et godkjente arbeidsrettet tiltak eller en godkjent utdanning, så kan du få tiltakspenger og evt barnetillegg. Husk at du også kan søke om å få dekket reise/hjemreiser/reiser til samlinger. Du kan også ha rett til å få dekket deler av utgiftene til barnehage/sfo(gjelder dersom du har nedsatt arbeidsevne på grunn av helse) 

Dersom du ikke har søkt tiltakspenger, så bør du ta kontakt med NAV og få veiledning på det. 

Anonymkode: 87993...2bc

Skrevet

normalt sett får man ikke dagpenger under utdanning. Dagpenger er en kompensasjon for manglende inntekt - fordi du har mistet jobben eller ikke får jobb. Sier du nei til jobb får du ikke dagpenger og velger du utdanning er du i praksis avskåret fra å jobbe så da har du ikke krav på dagpenger.

Å si nei til en høyere stilling fordi du heller vil ha stønad er jo dumt. Du får ikke dagpenger dersom du har tilbud om jobb og takker nei til dette.

Du kan ta opp studielån som alle andre.

Anonymkode: 3a7cd...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...