Gå til innhold

Deprimert barn, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite hjelp å få, skal på familievernkontoret til uka. men tar jo lang tid med time hos abup. Har tydelige tegn på depresjon, angst forbundet med skole, begynt å overspise litt samt at hun ikke lenger vil være sosial, deltar på idrett i mindre grad. Klarer ikke skole hver dag heller. Hva kan vi som foreldre kreve? Barnet er mye trist og innesluttet. Årsakene er nok sammensatte og mye handler om lav selvfølelse og sterkt behov for å få til alt, så fallhøyden er stor,dårlig klassemiljø, et par dårlige lærere samt et tilbakevendende problem med fysiske smerter/ idrettsskade  som hemmer henne i aktivitet og gir plager. Ønsker råd! Barnet er 11.5 år.

Anonymkode: ce72a...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville fått henne til psykolog snarest mulig særlig for å hjelpe henne med selvfølelse og mestringsfølelse. Mitt fokus ville vært på hvilke tiltak jeg som forelder kan sette inn nå, og ikke så mye på hva vi har krav på. Det hjelper lite om dere har krav på hjelp men må vente i 6 mnd på å få det...jenta trenger hjelp nå. 
ville også vurdert skolebytte. Noen ganger kan miljøskifte være et bra tiltak, særlig i forhold til skoletrøtthet og de andre skolerelaterte problemene, hva m eks Montesorriskolen? 
når det gjelder idrettsskade...er det mulig å finne en aktivitet som hun kan gjøre eks svømming, riding etc? Gjerne en som ikke er lagorientert og som ikke då mange hun kjenner driver med? 
lykke til og stor trøsteklem til deg. Tøft å se barnet sitt ha det vondt❤️

Anonymkode: 7ba9a...11f

Skrevet

Har dere mulighet, så start samtaler med privat behandler så fort som overhode mulig. Mitt barns halvsøsken (eksens førstefødte) har gått altfor lenge og ventet på hjelp og er nå suicidal og dypt deprimert. Er 15 år og sitter kun og gamer og spiser, og driter en lang marsj i personlig hygiene. 

Anonymkode: 0f460...a0e

Skrevet

Bør henvises ppt mtp skole. Angst for skole, klarer ikke være der så mye. De bør gjøre en kartlegging, utrede -finne ut hvorfor det er så krevende. De skal vurdere behovet til eleven i skole (hva slags hjelp og tilrettelegging de tenger) samt at de skal veilede skolene. 

BUP er riktig adresse mtp depresjon og andre psyk vansker. Men om det er lang ventetid har ofte kommunene lavterskeltilbud, enten gjennom helsesøster eller familieteam, kommunepsykolog eller annet (kommunene organiserer dette ulikt så sjekk hjemmesiden til din kommune). 

Lykke til.

Anonymkode: f1c20...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...