Gå til innhold

Ang. risiko


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De sier at noen er mer i risikosonen enn andre i forhold til Coronaviruset, som eldre, de med nedsatt immunforsvar osv. Det står også autoimmune sykdommer som diabetes, men hva med andre autoimmune sykdommer som f.eks. cøliaki? Noen som vet?

Anonymkode: c06b4...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cøliaki som er behandlet og hvor man har kommet seg opp igjen ernæringsmessig og følger diett vil jeg anta ikke er i noen ekstra risiko.

Jeg er selv i risikogruppe med dårlig immunforsvar. I dag ble det kjent at smitten er kommet også hit jeg bor. Jeg gremmet meg fordi jeg ikke hadde råd til å gå på en konsert jeg har hatt lyst til å gå på i flere år lørdag - litt glad for at jeg ikke hadde råd nå ;) Den smittede var på konserten og hadde nær kontakt med mange både der og ute på byen samme kveld. Regner med at det blir en del smittede her innen forholdsvis kort tid. Men jeg tar det egentlig med ro, passer på kostholdet mitt og gjør mitt for å ha så godt immunforsvar som mulig for meg. Å gå rundt og være redd vil bare svekke immunforsvaret.

Siden jeg også har en del restriksjoner mtp. kosthold så har jeg siste par ukene passet på å handle litt ekstra, så hvis det blir et større utbrudd her så kan jeg redusere hvor mye jeg omgås andre. Og skulle jeg få det selv så vil jeg slippe å belaste det som sikkert blir en overbelastet kommune.

Risiko tror jeg egentlig er individuell, uansett hvilken diagnose man har. Noen vil være mer utsatt, men det vil være variasjoner også innenfor grupper med samme diagnoser. Så jeg tenker at man bare må gjøre det man kan selv med kosthold og livsstil og ha gode hygienetiltak for å hindre smitte og hindre å bli smittet. Noe mer kan vi egentlig ikke gjøre.

Anonymkode: d6b88...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RA, og går på to immunsupprimerende medisiner. Er ikke då bekymret for sykdommen, men mer for medisineringen. Vurderer å ringe legen og spørre om jeg kan slutte å ta i alle fall én av dem en periode. Jeg jobber med noen som er i karantene. 

Anonymkode: 808ab...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Barnet mitt, som har cøliaki, er nok ikke helt frisk enda. På blodprøvene for noen uker siden lå han på 84, men det er jo en forbedring fra der han var i starten (utenfor målbar skala). Jeg stresser egentlig ikke i det hele tatt med viruset, men kom plutselig til å tenke på det.

HI

Anonymkode: c06b4...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...