Gå til innhold

Uføreforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uføreforsikring igjennom jobben, siden jeg gikk over på aap nå fikk jeg beskjed om dette. Visste ikke om det før nå. Hva er det viktig å huske på når det gjelder dette? Noen som har vært igjennom søknadprosessen? Burde jeg leie inn advokat?

Anonymkode: 5a50d...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har uføreforsikring igjennom jobben, siden jeg gikk over på aap nå fikk jeg beskjed om dette. Visste ikke om det før nå. Hva er det viktig å huske på når det gjelder dette? Noen som har vært igjennom søknadprosessen? Burde jeg leie inn advokat?

Anonymkode: 5a50d...6ea Jeg har

Hvorfor tenker du at du må leie inn advokat?

Anonymkode: d71e1...583

Skrevet

Det er bare å ringe forsikringsselskapet og spørre hva slags forsikring du har.

Noen forsikringer gir en utbetaling når du får aap, noen dekker mellomlegget mellom aap og lønn, noen gjelder bare et utvalg av sykdommer og noen dekker all sykdom og skade, noen gir ikke utbetaling før du evt blir erklært varig ufør og får uføretrygd.

Du trenger ikke advokat for å finne ut dette, det er bare år ring det. Spør evt om papirer så du kan lese vilkårene selv om du ikke stoler på personen du prater med på telefonen.

Anonymkode: 2e905...2be

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tenker du at du må leie inn advokat?

Anonymkode: d71e1...583

Rett og slett fordi jeg er redd for å ikke få det jeg har krav på. Jeg sliter kjempe økonomisk pga skaden jeg fikk, og er så redd for å miste denne muligheten nettopp fordi jeg er varig syk. Jeg hadde ikke forsikring, og jeg visste ikke at jobben hadde forsikret meg med noe som heter DNB personalforsikring annen sykdom. Fikk beskjed om det nå, gikk over på aap i Desember. Dette var brevet jeg fikk.  

20200303_205430.jpg

Skrevet

DU MÅ VARE FYLLE UT VEDLAGT SKJEMA? Er ikke vanskligere enn det. 

Det de mener er eks. Om du har hatt diabetes før du ble ansatt/fikk forsikringen, og nå har blitt blind pga. Diabetes så får du ikke penger. Om du fikk nakkesleng og varige skader etter du ble ansatt, og er ufør pga. Dette får du penger. Men de aner ikke noe om deg, så de må vite. 

Anonymkode: fee4c...f7f

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DU MÅ VARE FYLLE UT VEDLAGT SKJEMA? Er ikke vanskligere enn det. 

Det de mener er eks. Om du har hatt diabetes før du ble ansatt/fikk forsikringen, og nå har blitt blind pga. Diabetes så får du ikke penger. Om du fikk nakkesleng og varige skader etter du ble ansatt, og er ufør pga. Dette får du penger. Men de aner ikke noe om deg, så de må vite. 

Tusen takk forstår hva du mener. Snakket med en advokat og han mente fordelen med å gå via advokat er at de kan sikre det du har rett på. Vil de at jeg skal oppgi alle jeg har vært behandling hos eller er det viktigste at jeg kun oppgir nav og min fastlege så kan han ta resten? Hva slags dokumentasjon trenger de? En egen fra fastlege eller kun journaler?

Skrevet

Ingen hva kreves av dokumentasjon for å få dette godkjent? Må lege skrive attest samt journal?

Skrevet

Vi ser jo ikke hvilket skjema du har fått som du skal fylle ut. Der står det nok hvilke leger de må snakke med.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen hva kreves av dokumentasjon for å få dette godkjent? Må lege skrive attest samt journal?

Du må gi fullmakt til at de innhenter alle helseopplysninger som er relevante. De forsikrer jo ikke folk som allerede er dårlige, så de må kjenne din helsehistorie.

Anonymkode: 65efd...252

Skrevet

Du må fortelle hvor du har vært, lege, sykehus osv, også henter de ut opplysningene selv. 

Så det du må gjøre er å fylle ut skjemaet og skrive under på at de kan hente ut det de trenger fra journalene. 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må gi fullmakt til at de innhenter alle helseopplysninger som er relevante. De forsikrer jo ikke folk som allerede er dårlige, så de må kjenne din helsehistorie.

Anonymkode: 65efd...252

Jeg er forsikret via jobben min, er nå på aap. Har fått en nevrologiskskade i 2016. Visste ikke at jeg var forsikret via jobben. Ble dette tilbake i 2015 tydeligvis. Det står i dokumentet undertegnede har meldt krav om utbetaling til forsikringsselskapet. Jeg har fått avslag på pasientskade erstatning og har ekstremt dårlig økonomi pga skaden. Vil derfor ikke gjøre noe feil eller oppgi noe feil. 

Skrevet

Men du står ikke i fare for å miste pengene dine. De må bare sjekke at dette er en sykdom som kom etter at du ble forsikret. 

I papirene står det nok spesifisert hvem de vil snakke med.

Skrevet

Du må svare på det de spør om og du må svare sant. Hvis det er noe du ikke vet eller ikke husker så skriv det, men ikke gjett uten å si fra om at det er en gjettning.

Hvis du har gratis advokathjelp kan det være ok. Hvis ikke kan du ende opp med høyere advokatkostnader enn forsikkringsutbetaling. Da er det bedre at du får hjelp av fagforening eller arbeidsgiver.

Anonymkode: dc8dd...ce2

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du står ikke i fare for å miste pengene dine. De må bare sjekke at dette er en sykdom som kom etter at du ble forsikret. 

I papirene står det nok spesifisert hvem de vil snakke med.

Riktig ja ble forsikret i februar 2015. Ble sykemeldt i desember 2015 pga svangerskapet, bekkeløsning og svangerskapskvalme. August 2016 fikk jeg skaden, gikk da i permisjon, også ble jeg sykemeldt etter permisjon slutt. 

Dette er de to brevene jeg må fylle ut. Redd for å oppgi for mange instanser for å forvirre de? Tenker å oppgi fysio, fastlege og nav. Tror du det holder?

20200304_114019.jpg

20200304_114148.jpg

Skrevet

Fyll ut alt. Ikke hold noe tilbake. De blir ikke forvirret.

Anonymkode: dc8dd...ce2

Skrevet

De jobber med dette, de blir ikke forvirret.

Skriv inn alle opplysningen og la de hente det de trenger. Så prater du med dem igjen senere.

Jeg hadde et hjerneslag for et par år siden, og fikk penger fra en sånn "akutt syk"  forsikring. Da ville de også ha navn på alle leger, sykehus, rehabilitering osv, men de hentet bare ut opplysninger om at jeg faktisk har hatt et hjerneslag og pengene kom på konto.

De driver med dette hver dag, noen av skjemaene er standard, men de vet hva de skal hente av info. Du mister ingen penger av å skrive opp for mange steder ihvertfall.

Skrevet

De jobber med dette, de blir ikke forvirret.

Skriv inn alle opplysningen og la de hente det de trenger. Så prater du med dem igjen senere.

Jeg hadde et hjerneslag for et par år siden, og fikk penger fra en sånn "akutt syk"  forsikring. Da ville de også ha navn på alle leger, sykehus, rehabilitering osv, men de hentet bare ut opplysninger om at jeg faktisk har hatt et hjerneslag og pengene kom på konto.

De driver med dette hver dag, noen av skjemaene er standard, men de vet hva de skal hente av info. Du mister ingen penger av å skrive opp for mange steder ihvertfall.

Tusen takk. Får du dette resten av livet?

Skrevet

Hvis du ikke har vært i jobb etter svangerskapet, så kan det være et problem.

Jeg forsøkte å tegne uføreforsikring når jeg var i permisjon (fordi vi kjøpte hus og flyttet), men pga jeg hadde gått rett fra sykemelding (noen uker) pga bekkenløsning og inn i permisjon, og dermed ikke vært i jobb etter sykemelding, så fikk jeg ikke tegne uføreforsikring. 

Jeg forsøkte å argumentere med at jeg ikke hadde noen bekkenplager etter fødsel, og at de kunne jo føre avkortning på uføre som følge av bekkenplager, men nei, det var ikke aktuelt å i det hele tatt få uføreforsikring.

Jeg tegnet den da et halvt år senere, og da var det ingen problem.

Anonymkode: 4a4cb...1ba

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk. Får du dette resten av livet?

Nei, den forsikringen jeg hadde gav en engangsutbetaling ved akutt sykdom, men hva slags forsikring du har vet jeg jo ikke. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den forsikringen jeg hadde gav en engangsutbetaling ved akutt sykdom, men hva slags forsikring du har vet jeg jo ikke. 

Okei hvor stort var beløpet? Vet faktisk ikke hva slags forsikring jeg har 😊 Jobben som har tegnet den. Blir spennende å se om det blir måned eller engangsutbetaling. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei hvor stort var beløpet? Vet faktisk ikke hva slags forsikring jeg har 😊 Jobben som har tegnet den. Blir spennende å se om det blir måned eller engangsutbetaling. 

Det er jo bare til å lese forsikringsavtalen? Be om å få den fra jobb.

Anonymkode: 007b9...321

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den var på 200.000,-

Du kan jo bare be om å få forsikringsavtalen og lese selv da, den kan du få enten på jobb eller fra forsikringselskapet, så ser du hva du kan få i forskjellige situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...