Gå til innhold

timelønn inkludert feriepenger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et jobbtilbud hvor lønnen er oppgitt inkludert feriepenger.

Jeg VET at man ikke skal utbetale lønn inkludert feriepenger, men trenger litt regnehjelp...... (OK, matte er ikke min sterkeste side).

Ta f.eks: hvis timelønnen er 200kr inkl feriepenger. Hva blir da egentlig den reelle timelønnen? Hva ganger/deler jeg egentlig med?

Anonymkode: 138a3...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hvor mange uker ferie arbeidsstedet praktiserer. Dersom det er 5 uker ferie, utgjør feriepengene 12 %. Hvis det er 4 uker og 1 dag ferie, utgjør feriepengene 10,2 %. 

Så hvis timelønnen er 200 inkl feriepenger, blir vel timelønn uten fp på kr 176 dersom det er 5 uker ferie. 

Anonymkode: 425d8...48e

Skrevet

feriepengene er 10,2%

Hvordan kom du fram til 176? 12% av 176 =21,12, noe som vil si en timelønn på 197,12.

Anonymkode: 138a3...231

Skrevet

200 kr timen inklusiv feriepenger vil jeg tolke til å bety at timelønnen er 200,- og du i tillegg får feriepenger.

Dette fordi feriepenger skal altid komme i tillegg til normal lønn, og utbetales når man tar ut ferie.Det er ikke adgang til å avtale at feriepenger skal være inkludert i timelønnen.

 

Anonymkode: 8f5bf...bf8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

200 kr timen inklusiv feriepenger vil jeg tolke til å bety at timelønnen er 200,- og du i tillegg får feriepenger.

Dette fordi feriepenger skal altid komme i tillegg til normal lønn, og utbetales når man tar ut ferie.Det er ikke adgang til å avtale at feriepenger skal være inkludert i timelønnen.

 

Anonymkode: 8f5bf...bf8

Nei, tilbudet er timelønn utbetalt inkludet feriepenger. som sagt; jeg vet at de ikke har anledning til dette og jeg skal selvfølgelig forhandle og forklare de akkurat dette :) Feriepengene skal komme i tillegg til normal lønn.

Men mitt spørsmål var da altså; hvordan regne ut "normal lønn". Jeg klarer å regne ut den riktige veien; altså timelønn ? feriepenger. men jeg klarer ikke å sette opp riktig regnestykke for å trekke feriepengene fra den tilbudet lønnen for å se hva den reelle timelønnen faktisk er. Her blir det kluss i hodet mitt. Og jeg vil gjerne ha hjelp til å sette opp riktig regnstykke :)

Anonymkode: 138a3...231

Skrevet

Hvis du har 12 prosent blir det 200:1,15=178,6

Anonymkode: 16ea9...455

Skrevet

Ser at det er 10,2. Da bli det 200:1,102=181,5

Anonymkode: 16ea9...455

Skrevet

Det er faktisk ikke lovlig å avtale dette, feriepengene kan ikke være innbakt i lønna. Er lovbestemt. 

Anonymkode: a0dd6...328

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser at det er 10,2. Da bli det 200:1,102=181,5

Anonymkode: 16ea9...455

Takk🙌
 

og selvfølgelig veldig logisk når jeg bare ser det skrevet ned🙃

Anonymkode: 138a3...231

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke lovlig å avtale dette, feriepengene kan ikke være innbakt i lønna. Er lovbestemt. 

Anonymkode: a0dd6...328

Jeg VET det. Det har jeg jo skrevet flere ganger😆

Anonymkode: 138a3...231

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg VET det. Det har jeg jo skrevet flere ganger😆

Anonymkode: 138a3...231

Men en arbeidsgiver som ikke vet dette, kan da umulig være seriøs?

Anonymkode: ee396...50c

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, tilbudet er timelønn utbetalt inkludet feriepenger. som sagt; jeg vet at de ikke har anledning til dette og jeg skal selvfølgelig forhandle og forklare de akkurat dette :) Feriepengene skal komme i tillegg til normal lønn.

Men mitt spørsmål var da altså; hvordan regne ut "normal lønn". Jeg klarer å regne ut den riktige veien; altså timelønn ? feriepenger. men jeg klarer ikke å sette opp riktig regnestykke for å trekke feriepengene fra den tilbudet lønnen for å se hva den reelle timelønnen faktisk er. Her blir det kluss i hodet mitt. Og jeg vil gjerne ha hjelp til å sette opp riktig regnstykke :)

Anonymkode: 138a3...231

Det som vil skje er at du med loven i hånd vil kunne kreve feriepenger etter at du har sluttet, i tillegg til at du får dette «inkludert» i timelønnen. Arbeidsgiveren din gjør en stor tabbe her.

Anonymkode: e092c...050

Skrevet

Hadde aldri takket ja til å jobbe et sted der arbeidsgiver ikke har peiling på dette med lønn og feriepenger (hvilke andre lovbestemmelser bryter de da eventuelt?) Virker veldig useriøst.

Anonymkode: a2076...008

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...