Gå til innhold

ADHDog autisme gutt 9. Blir bare verre og verre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kranglete. Tar ting og og gjemmer de hvis han ikkje får viljen sin, f.eks våre telefoner og nøkler. Gjemmer seg utendørs. Vi prøver å overse, snakke rolig, forklare og av og til hever vi stemmen (men ingenting hjelper). Mannen vil ikke ha han på avlastning, han mener det blir bare verre

Synes synd på søsken på 10 og 5år. Ser ikke for oss at vi klarer å reise på ferie med han slik det er nå. Får heller ikke hjelpe til med tannpuss, han pusser heller ikke tennene godt nok selv (har prøvd det og) Har vurdert å spør om han kan få tannlegetimen oftere, har nå bare en gang i året. Noen som har gjort det pga diagnoser?

Erfaringer og tips mottas med takknemlighet. Har av og til vurdert å skilles for då får vi ihvertfall litt avlastning hver. 

Anonymkode: 684a4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får han ikke medisiner som kan hjelpe han?

 

Anonymkode: 837d1...a70

Jo han gjør det. Medikinet 25 morgon og 10mg ca. kl.15.00 og sovemedisin ved kveldsmat.

Anonymkode: 684a4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om hjelp på bup! Dere skal ikke stå med dette alene. 

Anonymkode: 709ff...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vanskelig.. nyere forskning viser at kostholdet har stor betydning. Kan dere prøve å gjøre noe med det?

Anonymkode: 3edfe...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i gruppen «Vi som har barn med autisme og Asperger» på Facebook. Mye kunnskap og gode råd. 

Anonymkode: bfd0d...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 16-åring får oftere tannlegetime pga ADHD. Han hadde en periode rundt 12-13 års alderen hvor tannpuss var et herk. Da ble det time hos tannpleier hver 3.mnd isteden. 

Anonymkode: ad213...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problemet her egentlig? Er han kranglete og gjemmer ting? Det at han gjemmer ting er en handlingsmekanisme for han, dere må lære han andre måter å reagere på det at han ikke får viljen sin.

Hvorfor er han kranglete? Du må prøve å tenke på at barnet ikke gjør noe bevisst for å være sånn eller sånn. Det er hans måte å reagere på situasjoner, handlinger og ord. Hvordan dere møter barnet har alt å si. Dere må prøve å lære barnet andre måter å håndtere følelser, handlinger, situasjoner, osv. 

Jeg vet det er utrolig vanskelig og tøft å stå i fordi jeg står der selv med min 9-åring. Men jeg har troen på at det er verdt det om man holder ut. 

Det finnes kurs man kan gå på i regi av BUP. 

Har dere vurdert å øke doseringen av medisinen? Har han endret seg noe siden oppstart av medisinen? Kan noe av handlingsmønsteret skyldes medisinene? 

Anonymkode: 7b92b...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...