Gå til innhold

Jakt eller lek? Ny kattunge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har fra før av en kastrert mons på litt over 3 år som holdes som innekatt. En rolig flott mons som har alltid vært den perfekte familiekatten. Etter mye tenking fant vi ut at vi skulle anskaffe en kattunge på 4 mnd. Dette da anbefalingen er at innekatter holdes i par. 

Kattungen har nå vært her i ca. 1,5 uke. Det startet med mye fresing mellom dem begge, men ikke angrep eller noe slikt - kun en liten labb i ny og ned. Men gamlekatten vår jager/jakter på henne til tider nå. Får store pupiller og stirrer intenst, gjerne når hun leker. Etterhvert bykser han frem for å jage hvor han noen ganger lykkes i å få tak i henne. Da biter han over nakken og hun skriker/freser til. Enn så lenge så har jeg løst det hele med å komme løpende til for å stille meg mellom dem til hankatten vår lusker sakte, men sikker til sitt. Mens kattungen fortsetter med leken hvor hun slapp. Mens noen ganger når "angrepet" avsluttes så løper kattungen etter den gamle.. for så at hendelsesmønstret starter på nytt. 

Jeg kan nevne at kattene holdes i separate rom når vi sover eller er borte.

Jeg er veldig usikker på om dette er lek eller om det er aggresjon. Noen som har råd og kan tenke seg til hva dette egentlig er?

Anonymkode: 84af1...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har hendt at hannkatter har drept hele kull med kattunger, så det er bra at du passer på. Jeg kan ikke uttale meg videre om det uten at du har filmet situasjonen eller noe.

Anonymkode: c8ee3...f11

Skrevet

Hannkatter er jo kjent for å ikke like andres avkom... og en katt som får undertrykket alle instinkter og behov ved å holdes inne kan vel fort overtenning når han endelig får noe å jakte på... ville ikke vært trygg på at han ikke skader kattungen. Stor sjans for at de aldri blir venner altså, da burde dere nok fått to små samtidig. Eller hatt hunnkatt fra før.

Anonymkode: def6f...62d

Skrevet

Dette høres ut som lek og husk at gamle mons må få lov å si at han er sjefen også. Sjekk litt halene deres, er halene rett opp så har de det kjempe gøy sammen, slår de med halen og reiser bust er de sint. 

Du kan også følge med om gamle mons eller kattungen ser på den andre katten, lukker rolig igjen øynene og åpner de igjen....det er katten sin måte å si at de respekterer den andre. Katter blir helt svart i blikket når de leker og jager....det høres nesten ut som gamle mons har fått en ny vår.

Anonymkode: f46d0...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...