Gå til innhold

Unormal reaksjon på alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute med venner på lørdag. Jeg drakk en flaske vin mens vi satt og pratet og koste oss. Når vi kom på byen for å dra på en konsert ble det helt svart for meg. Jeg var rett og slett dritings. Kunne nesten ikke prate. Tok ingenting på byen. Mannen min begynte å lure på om noen hadde puttet noe i glasset mitt, men siden jeg ble slik hjemme er jo det utelukket. 

Jeg har aldri opplevd dette før og ble rett og slett skremt! Hva kan ha skjedd? En flaske over en hel kveld har aldri vært noe problem før

Anonymkode: 9b4ba...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du var litt ekstra sliten? Kanskje du hadde spist lite før på dagen? Drukket lite? Blitt eldre? Mye som kan spille inn.. Jeg tåler ikke en hel flaske vin lenger uten å få black out. 

Anonymkode: 3a91a...2ce

Skrevet

Ei heil flaske vin hadde nok gitt det same resultatet for meg som det gjorde for deg, sjølv om eg takla slike mengder bra før. Og så har det veldig mykje å seie kor mykje du har sove, ete, stressa osb på førehand. 

Anonymkode: df5b9...445

Skrevet

Eg opplevde dette, men ikkje med så mykje vin. Det var heilt pyton, plar aldri få black out eller miste balansen. Flaut sjølvsagt! Eg hadde UVI (som eg ikkje visste om), og eldre kan få problem med balanse og hugs ved uvi. Legen lurte på om det kanskje kunne vera tilfelle for meg ved inntak av alkohol, sjølv om eg ikkje er eldre. 😂🙈

Anonymkode: 04420...f7c

Skrevet

Hadde du tatt noen medisiner, som kan ha virket inn på det? Jeg blacket fullstendig ut engang, hadde tatt en bilsyketablett litt tidligere som gjorde det

Anonymkode: 29dd0...12d

Skrevet

Hmm... Kanskje jeg hadde spist litt lite? Er ikke eldre og ikke stresset. Går på noen medisiner mot acne (er i 30-årene), men har ikke lest eller hørt at de gjør det sørpe bananas så du tryner og snøvler 😂

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm... Kanskje jeg hadde spist litt lite? Er ikke eldre og ikke stresset. Går på noen medisiner mot acne (er i 30-årene), men har ikke lest eller hørt at de gjør det sørpe bananas så du tryner og snøvler 😂

Hvilken medisin mot akne er det du bruker?

Noen av dem er ganske tøffe for leveren.

Jeg fikk en lignende reaksjon på alkohol en gang, senere fant jeg ut at jeg da hadde hatt alvorlig leverbetennelse pga. sykdom.

Anonymkode: db534...1b9

Skrevet

Går på isotretinoin. Googlet litt etter jeg svarte og ser at det er den dårligste komboen jeg kunne kommet med visstnok

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går på isotretinoin. Googlet litt etter jeg svarte og ser at det er den dårligste komboen jeg kunne kommet med visstnok

Da synes jeg det er merkelig at legen din ikke har advart deg mot å drikke alkohol!

Isotretinoin kan være veldig tøff for leveren, og når man drikker alkohol kan det bli altfor mye!

Jeg ville tatt dette opp med legen, for legen din MÅ bli oppmerksom på at han må informere pasientene sine om dette.

Jeg har ikke brukt den medisinen selv, men har vært borti en god del gjennom min jobb som har brukt den, og de har fått beskjed om å unngå alkohol for å ikke gi leveren ytterligere belastning.

Ikke utfordre med alkohol igjen. Da jeg ble så dårlig så ble jeg det første gang etter bare ett glass vin, og andre gang etter et halvt glass. Måtte følges hjem, både jeg og vennene mine var overbeviste første gangen at jeg var blitt dopet ned. Andre gangen slapp jeg derfor ikke glasset ut av syne, holdt til og med over det for å være helt sikker, og likevel ble jeg så dårlig av mindre mengde. Da forstod jeg at noe var helt galt i kroppen min, selv om legen bare blåste av meg da og mente jeg var hypokonder. En stund etterpå, med ny lege, ble det påvist alvorlig leverbetennelse. Men jeg har aldri noen gang vært så dårlig av alkohol, ikke en gang i nærheten, som jeg ble den gangen.

Var jeg deg ville jeg for sikkerhets skyld fått tatt en ny leverprøve nå, for du skal jo uansett følges opp med leverprøver når du går på isotretinoin.

Skrevet

Nei, legen har ikke nevnt et ord om alkohol på denne kuren. Jeg burde jo lest selv også, men det var ikke i mine tanker engang. 

Mannen min var også helt sikker på at jeg var dopet, men jeg fikk jo snøvlet frem at jeg kun hadde drukket hjemme hos min venninne. Jeg er veldig glad jeg ikke skulle gå hjem eller noe, aner ikke hvor jeg hadde endt opp da. 

Får ringe legen i morgen og be om blodprøve, blir jo bekymret for at leveren har tatt skade

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, legen har ikke nevnt et ord om alkohol på denne kuren. Jeg burde jo lest selv også, men det var ikke i mine tanker engang. 

Mannen min var også helt sikker på at jeg var dopet, men jeg fikk jo snøvlet frem at jeg kun hadde drukket hjemme hos min venninne. Jeg er veldig glad jeg ikke skulle gå hjem eller noe, aner ikke hvor jeg hadde endt opp da. 

Får ringe legen i morgen og be om blodprøve, blir jo bekymret for at leveren har tatt skade

Ja, be om å få tatt en prøve.

Jeg vil tro at det var leveren din som ble overbelastet fullstendig. Heldigvis er leveren en av tøffingene av organene våre, og har en enorm egen tilhelingsevne, så det går seg nok til. Ikke sikkert det slår ut en gang på prøvene, men jeg mener du bør få sjekket det så fort som mulig. Det går nok bra med deg, men det er veldig viktig at legen din blir oppmerksom på dette, for du skulle vært informert om det, etter min mening. Det er jo ekstra viktig med tanke på at det også er en god del unge som settes på denne medisinen, unge som ofte drikker oftere.

Men det er en guffen opplevelse, godt du hadde mannen din der!

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du drukket mens du har brukt de tablettene tidligere? Det kan og bare være at det var en skikkelig dårlig kombinasjon for deg

Anonymkode: 29dd0...12d

Skrevet

Nei. Jeg drikker sjeldent og har ikke drukket på denne kuren tidligere. Har gått på kuren kun i 10 dager også. 

En annen ting som plager vettet av meg er at barnet mitt så meg jo i denne situasjonen. Jeg måtte jo få mannen min til å hente meg. Huff. Full av angst for dette! Barnet synes jeg bare var teit og lo, men uansett. Barna skal ikke se foreldrene slik :(

Barnet er 9 år og aldri sett meg beruset og nå var jeg jo helt ødelagt

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg drikker sjeldent og har ikke drukket på denne kuren tidligere. Har gått på kuren kun i 10 dager også. 

En annen ting som plager vettet av meg er at barnet mitt så meg jo i denne situasjonen. Jeg måtte jo få mannen min til å hente meg. Huff. Full av angst for dette! Barnet synes jeg bare var teit og lo, men uansett. Barna skal ikke se foreldrene slik :(

Barnet er 9 år og aldri sett meg beruset og nå var jeg jo helt ødelagt

Da synes jeg du skal forklare barnet at årsaken til at du ble som du ble var at du brukte en medisin som gjør at kroppen ikke tåler alkohol, at man blir veldig dårlig hvis man drikker, at du ikke visste dette, men at du nå har snakket med legen og fått vite at du ikke kan drikke alkohol så lenge du tar denne medisinen.

Det er en god læring for barnet for fremtiden og det vil trygge barnet på hvorfor du var som du var, selv om du "bare var teit".

Snu det til en god læring :)

Skrevet

Ja, får gjøre det. Håper ikke barnet har snakket om dette på skolen idag! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...