Gå til innhold

Har et barn som har NULL VILJE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 6 år som har NULL vilje. Lærere har sett det, barnehageansatte har sett det, vi foreldre har sett det. 

Hjemme er det mye vilje, men med én gang det er andre barn i bildet forsvinner barnet helt. Gjør som de andre barna sier. Sier i etterkant at hn ikke forstod at det var galt (f.eks. å drive med "hærverk", oppføre seg stygt mot andre, rømme fra "institusjoner"). 

Vi har jobbet så ekstremt mye med at barnet MÅ sette grenser for seg selv, si nei - dette vil jeg ikke og periodevis har det fungert. Men jeg ser og har hele veien sett at hn er livredd for å si nei. Uansett hva. Jeg har bange anelser hva fremtiden angår hvis hn ikke lærer seg å sette grenser for seg selv og si nei til ting! 

Please si at dette ikke er så uvanlig for småunger, og at de lærer seg det etter hvert? Sliter så veldig med det. Kan bli banket opp i friminuttet liksom, og ikke tørre å si ifra til andre enn oss her hjemme. (Ja, det er tatt tak i altså). 

HVA gjør jeg videre? 

Anonymkode: f1391...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hat et barn med ADHD og en av hans utfordringer er evnen til å sette grenser. Han eier ikke frykt, og evner ikke å vurdere risiko. Derfor er han lett å lede og kan fint bli med på ting han ikke burde. 

Når det er sagt så er det jo ikke vanlig for 6-åringer å snakke stygt, rømme, gjøre hærverk osv. Når ungene er 6 år er det jo stort sett voksne rundt som kan veilede, ta de ut av situasjonen, mekle, gå inn i konflikter osv. Når dere i tillegg vet at grensesetting er et problem for barnet må dere voksne være «på» hele tiden. 

Vi har hele tiden måtte «passe på» at han ikke har vært i «feil miljø», sørge for at han er opptatt med gode aktiviteter, at han får tatt ut energien sin på fornuftige ting mm. Da han var 6 år var vi alltid tilstede på fotballtreninger feks, på barneskolen meldte vi oss alltid som foreldrevakter/dugnad/ekstra ressurs mm når det var behov, vi har alltid stilt opp med kjøring/henting, vi har sørget for å invitere barn hjem hit på lek, vi har tatt med andres unger på aktiviteter mm. 

Noen unger lærer fort, noen trenger lenger tid og noen mangler Både verktøy og koblingen i frontallappen for å gjøre gode vurderinger. Det beste dere voksne kan gjøre er å være «på» og involverte. 

Anonymkode: 37269...7c5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hat et barn med ADHD og en av hans utfordringer er evnen til å sette grenser. Han eier ikke frykt, og evner ikke å vurdere risiko. Derfor er han lett å lede og kan fint bli med på ting han ikke burde. 

Når det er sagt så er det jo ikke vanlig for 6-åringer å snakke stygt, rømme, gjøre hærverk osv. Når ungene er 6 år er det jo stort sett voksne rundt som kan veilede, ta de ut av situasjonen, mekle, gå inn i konflikter osv. Når dere i tillegg vet at grensesetting er et problem for barnet må dere voksne være «på» hele tiden. 

Vi har hele tiden måtte «passe på» at han ikke har vært i «feil miljø», sørge for at han er opptatt med gode aktiviteter, at han får tatt ut energien sin på fornuftige ting mm. Da han var 6 år var vi alltid tilstede på fotballtreninger feks, på barneskolen meldte vi oss alltid som foreldrevakter/dugnad/ekstra ressurs mm når det var behov, vi har alltid stilt opp med kjøring/henting, vi har sørget for å invitere barn hjem hit på lek, vi har tatt med andres unger på aktiviteter mm. 

Noen unger lærer fort, noen trenger lenger tid og noen mangler Både verktøy og koblingen i frontallappen for å gjøre gode vurderinger. Det beste dere voksne kan gjøre er å være «på» og involverte. 

Anonymkode: 37269...7c5

Men det er vi, og gjør vi, men det er jo synd om hn ikke kan leke alene ute engang uten at vi må fotfølge. Aldri føle på et snev av frihet engang?

Skrevet

Sikker på at h*n mangler vilje og ikke bare har funnet en grei måte å komme unna på hver gang h*n gjør noe galt? Hvis problemet til og med er det når h*n leker alene dreier det seg jo ikke om manglende evne til å si nei til andre, men heller om å ikke bry seg om påfunnet er galt, eventuelt manglende forståelse for rett og galt.

Anonymkode: 4e458...54d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at h*n mangler vilje og ikke bare har funnet en grei måte å komme unna på hver gang h*n gjør noe galt? Hvis problemet til og med er det når h*n leker alene dreier det seg jo ikke om manglende evne til å si nei til andre, men heller om å ikke bry seg om påfunnet er galt, eventuelt manglende forståelse for rett og galt.

Anonymkode: 4e458...54d

Nei, det er ikke når hn leker alene. BARE når hn leker med barn som er tilbøyelige til å finne på sånt. Om hn leker med barn som er "snille og greie", går det alltid fint. 

Tro meg, jeg er sikker i min sak. Jeg vet hva problemet er, men uansett hvor hardt vi jobber virker det som det alltid faller tilbake til å bare dilte etter andre i frykt for at de skal bli sinte om hn sier nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...