Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 https://www.dagbladet.no/kultur/borgerfiendtlige-badeland/72184455 Det politikerne i flere og flere kommuner har gjort de siste årene er å gå baklengs inn i fremtiden! Her jeg bor har de nå fjernet det som var folkebadet som var veldig hyppig i bruk, fordi de har jo bygget et badeland "som skal gå i null". Vel, for at badelandet skal "gå i null" har de nå øket prisene for en voksen til 180 kr. pr. gang. Det sier seg selv at for folk flest blir det en umulighet å bruke bassengene regelmessig til f.eks. trening, rehabilitering eller behandling. Familier med unger har ikke råd til å gå så ofte som de har behov for for å lære ungene å svømme ordentlig. Personer som sliter med å trene på annen måte, men som kunne hatt veldig god nytte av å trene i vann, har som regel ikke råd heller (om de ikke har formue og/eller en partner som tjener veldig godt). Reumatikere, som ofte sliter med mye annen behandling, og som sliter med å komme seg gjennom vinteren, de har heller ikke mulighet til å gå så ofte at de har helsefordel av det (noe som kunne hindret sykemeldinger eller at de falt helt ut av jobb). Her sier kommunen at de tar vare på svake grupper fordi Aktiv på Dagtid har tilbud i basseng. Tja... i fjor hadde de en eller to timer i uken, med organisert trening i basseng, svømme kunne man ikke gjøre, så om man ikke kunne følge den gruppetreningen så hadde man ikke noe der å gjøre, selv om man kunne hatt kjempeeffekt av å svømme. Dessuten, man måtte betale for å være i badelandet, i tillegg til medlemskontingenten til Aktiv på Dagtid. I år, derimot, slipper man å betale ekstra. Til gjengjeld har de nå kuttet ned på tilbudet, så nå er tilbudet en halv time gruppetrening pr. uke. Vil man være litt lenger eller trenger å svømme eller bare være i vannet, nei, da må man betale full pris. Vi er et land med en enorm kyst og mye vann, det er meningsløst at politikere landet rundt nå hindrer store grupper fra å lære ordentlig å svømme og fratar befolkningen muligheten til å trene i vann. Uten oljepengene greide politikerne å bygge mange hundre svømmehaller/folkebad som hadde fornuftige billettpriser. Nå bygger de badeland kun for de rike og utestenger folk flest. Det blir dyrt i økte utgifter pga. helse i fremtiden. Denne ytringen burde vært obligatorisk lesning for politikere landet rundt, minst fire ganger i året... Anonymkode: ccf17...2de
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Enig. Er sinnsykt dyrt å gå i badeland. Da eg var lita kunne vi en gang i uka gå og bade i skulebassenget for en billig penge. Blir ikkje bading kvar uke for vår familie med desse prisane. Anonymkode: bc5c3...eff
Spurvugla Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Helt enig! Her er det enn så lenge mulug å bade i skolebassengene i helgene. Det er også planer om badeland, men jeg håper virkelig det ikke skal gå på bekostning av de små bassengene som finnes.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Enig. Badeland er fantastisk som en sjelden opplevelse, men i hverdagen er det kommunale bassenget til 110 kr for hele familien tipp topp 👍 Anonymkode: 28038...3f9
Elina Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 Ja, helt enig. Og i tillegg når barna har svømming på skolen kun i et halvt år i 4 klasse så sier det seg selv at det blir et voldsomt skille.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Hos oss har "skolen" tatt over driften av folkebadet. Skriver skolen med " " forde skolen i seg selv ikke har noe med det, men det er en av tre trinn sine faste dugnadsoppgaver. Badet er oppe to dager i uken og drives helt og holdent av foreldre i disse trinnene, så overskuddet går også rett til barna på skolen. Heldigvis er det stor skole, så hver klasse har bare noen få vakter i året de må stille opp med representanter. Og ja, selvfølgelig er det også blant disse foreldrene en fast gruppe med sertifiserte livvakter, så all sikkerhet er ivaretatt. Uansett en ypperlig løsning som tjener både barna og alle i nærområdet. Anonymkode: 50935...3a9
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig. Er sinnsykt dyrt å gå i badeland. Da eg var lita kunne vi en gang i uka gå og bade i skulebassenget for en billig penge. Blir ikkje bading kvar uke for vår familie med desse prisane. Anonymkode: bc5c3...eff Samme da jeg var lita. Vokste opp med mamma som var alene med meg og hadde veldig dårlig råd. Likevel hadde vi penger til å dra fast til svømmehallen nesten hver eneste lørdag. Nå er jeg kronisk syk og har ikke sjanse til å bruke badelandet som er kommet. To ganger i måneden nærmer seg 10 % av det jeg har igjen etter husleie og strøm er betalt. Det ville vært helt suverent for en følgetilstand som jeg har pga. det som feiler meg, som gjør meg markant dårligere, men det er jeg ikke alene om... Jeg fatter ikke alle disse lokal- og sentrale politikere som tar slike beslutninger mens de lukker både øyne og ører for følgene. Bare de kan si at de har bidratt til at byen/stedet/landet har fått et eller annet synlig nytt tilbud i deres styringstid, så gir de jo blaffen i om det fører til betydelig økte kostnader og lidelser på andre områder og for fremtiden - for de kostnadene kommer jo på andre budsjett... og på andres vakt. De stoler på rådgivere som ikke har erfaring eller kunnskap til å se helheten. Så de trekker seg tilbake, slår seg på brystet og skryter hva de selv oppnådde. Anonymkode: ccf17...2de
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hos oss har "skolen" tatt over driften av folkebadet. Skriver skolen med " " forde skolen i seg selv ikke har noe med det, men det er en av tre trinn sine faste dugnadsoppgaver. Badet er oppe to dager i uken og drives helt og holdent av foreldre i disse trinnene, så overskuddet går også rett til barna på skolen. Heldigvis er det stor skole, så hver klasse har bare noen få vakter i året de må stille opp med representanter. Og ja, selvfølgelig er det også blant disse foreldrene en fast gruppe med sertifiserte livvakter, så all sikkerhet er ivaretatt. Uansett en ypperlig løsning som tjener både barna og alle i nærområdet. Anonymkode: 50935...3a9 Her jeg bor var det flere som ønsket en lignende ordning, men kommunen valgte å rive det gamle bassenget og bygge noe helt annet der. Godt dere har funnet en løsning som kan fungere Anonymkode: ccf17...2de
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Elina skrev: Ja, helt enig. Og i tillegg når barna har svømming på skolen kun i et halvt år i 4 klasse så sier det seg selv at det blir et voldsomt skille. Det blir et klasseskille. Og slik været er i store deler av landet så er det også for lite tid til å lære seg å svømme ordentlig på sommeren også, og da er det jo ingen andre tilbud. Anonymkode: ccf17...2de
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Spurvugla skrev: Helt enig! Her er det enn så lenge mulug å bade i skolebassengene i helgene. Det er også planer om badeland, men jeg håper virkelig det ikke skal gå på bekostning av de små bassengene som finnes. Følg med i debatten om badeland hos dere, og still spørsmål ang. de bassengene som finnes og videreføringen av disse, for de fleste plasser forsvinner de andre bassengene når badeland kommer. Et annet sted jeg bodde gjorde akkurat det samme. Der fant de ut etter en del år at det ikke var holdbart, så de bygget faktisk en ny svømmehall, helt enkelt 25 m basseng og et mindre varmebasseng, og det kunne man bruke til under halve prisen sammenlignet med badelandet. Anonymkode: ccf17...2de
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Enig. Badeland er fantastisk som en sjelden opplevelse, men i hverdagen er det kommunale bassenget til 110 kr for hele familien tipp topp 👍 Anonymkode: 28038...3f9 Det er jo slik det bør være Noen vil nok slite selv med den prisen, men for hele familien er det en grei pris og overkommelig innimellom for de aller fleste. Anonymkode: ccf17...2de
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hos oss har "skolen" tatt over driften av folkebadet. Skriver skolen med " " forde skolen i seg selv ikke har noe med det, men det er en av tre trinn sine faste dugnadsoppgaver. Badet er oppe to dager i uken og drives helt og holdent av foreldre i disse trinnene, så overskuddet går også rett til barna på skolen. Heldigvis er det stor skole, så hver klasse har bare noen få vakter i året de må stille opp med representanter. Og ja, selvfølgelig er det også blant disse foreldrene en fast gruppe med sertifiserte livvakter, så all sikkerhet er ivaretatt. Uansett en ypperlig løsning som tjener både barna og alle i nærområdet. Anonymkode: 50935...3a9 Det hadde jeg virkelig ikke turt! vakt og livredning er må en ting. Hva ned renhold, rensing, vannkvalitet, luftkvalitet, utslipp, klorsamnensetning, osv?? Man ble ha god kjennskap til kjemi for at ting ikje skal gå galt. Anonymkode: 05fdb...8cf
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 Her koster det 100 kr for et barn mellom 0-2 år i det ene badelandet, det synes jeg er helt vilt. Men så er jeg ikke så veldig imponert over det enkle kommunale bassenget heller. Det koster nesten 200 kr for en familie med 2 voksne og 2 barn og har kun ett ganske kaldt klorfylt basseng. Anonymkode: d2cb4...9cd
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo slik det bør være Noen vil nok slite selv med den prisen, men for hele familien er det en grei pris og overkommelig innimellom for de aller fleste. Anonymkode: ccf17...2de 40 kr for barn og 60 kr for voksne her, så full pris for oss fire er 200 kr. Men kommunen har verdikort som gir 45% rabatt, så det er absolutt overkommelig. Enn så lenge er ungene mer enn fornøyd med dette, selv om de elsker badeland. Anonymkode: 28038...3f9
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jeg virkelig ikke turt! vakt og livredning er må en ting. Hva ned renhold, rensing, vannkvalitet, luftkvalitet, utslipp, klorsamnensetning, osv?? Man ble ha god kjennskap til kjemi for at ting ikje skal gå galt. Anonymkode: 05fdb...8cf Det står andre for da bassenget blir brukt til svømming på skolen og svømmeskoler også. Vi foreldre står for for folkebad delen. Å holde det åpent noen timer i uken slik at alle andre kan bade for en billig penge, 20/30 kroner. Anonymkode: 50935...3a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå