Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Har en datter som er 19 år. Hun er fryktelig lat og liker aller best å ligge i senga si og se på tv. Hun er veldig klar over at hun er overvektig. Jeg har aldri sagt noe om det, men hun ser det jo selv. Og hun har spurt meg om råd og hjelp til å slanke seg. Jeg har kommet med alle mulige råd og tips. Betalt et slankekurs for henne, der hun gikk ned en del for så å gå opp igjen alle kiloene pluss litt til i løpet av noen måneder etterpå. Jeg har sagt hun kan få et opplegg hos legen, det vil hun ikke. Jeg har tilbudt meg å betale for et medlemskap hos et treningssenter, men da må hun følge opp. Hun har alle muligheter for å trene hjemme, på apparater, men det gidder hun ikke. Hun har ingen guts til å gjøre noe med det, og det blir bare verre og verre. Det som er problemet er at hun er så plaget av dette mentalt. Hun er sur og tverr og veldig humørsyk hele tiden. Venninnene får kjærester, og hun er nesten den eneste som fortsatt er singel. Hun plages nok litt med dette, uten at jeg har snakket med henne om det. Hun spiser som en hest om hun får sjans til det, og smugspiser en del. Vi sier ikke noe, for det gagner ingenting. Men hele humøret hennes farges veldig over på alle oss andre. Hva kan man videre gjøre nå? Vil så gjerne hjelpe henne, men uansett hva man foreslår eller hva man gjør så gidder hun ikke. Anonymkode: ae7be...c39
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Sikkert ikke lett for deg, når hun egentlig er voksen og samtidig et barn man føler ansvar for. Jeg er ikke i din situasjon, men svarer bare som utenforstående som prøver å sette meg inn i problemet 🙂 Latskap avler latskap, lett forklart. Og det er klart at det blir jo en ond sirkel når man får dårlig selvbilde, blir litt deprimert, dårlig form så alt virker slitsomt osv. Så det blir jo litt sammensatt av psyke og fysikk... Det ene fører til det andre, på en måte. Men hva om, hvis du har tid og mulighet, dere finner en felles hobby med høy mestringsfølelse som dere kan forplikte dere til? Det være seg ridning, klatring, toppturer, geocoatching, pokemon-go, takewondo... eller hva det nå måtte være som interesserer dere og dere har råd/tid til. Finn en "greie", og hold dere til det. Ikke noe for vanskelig eller slitsomt i starten, ellers så daler jo interessen fort. Tanken min er at når dere er to som gjør det i felleskap så er det lettere å gjennomføre en når det bare er for seg selv hvis psyken ikke er på topp. Anonymkode: a284c...9a7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Det er en ond sirkel, for det at hun "plages mentalt" er jo grunnen til at hun overspiser, og ikke omvendt. Ingen ønsker å være overvektig, så folk som har det tipp topp psykisk spiser seg ikke overvektig også begynner de slite mentalt. Det er heller sånn at man sliter litt psykisk, trøstespiser og overspiser, og får det enda verre mentalt. Hun må ta tak i grunnen til at hun overspiser, og det er ikke alltid så lett. Hun trenger noen å prate med... Anonymkode: b3c5d...cdf
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 Enig med siste - hun må få hjelp til å takle årsaken til at hun er deprimert (?) eller har andre psykiske problemer som gjør at hun overspiser. Hun er voksen, og da må hun jo samtykke til all behandling. Men jeg tenker at så lenge hun bor hjemme så går det kanskje an å stille noen krav til henne også mtp. aktivitet. Få henne med ut på tur, gjør øvelser sammen med henne hjemme, snakk med henne om det er noe hun synes er morsomt å gjøre og som hun/dere kan gjøre eller hjelpe henne å komme i gang med. Anonymkode: 919c9...460
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har tidligere fått henne med på en aktivitet, og det gikk så greit en liten stund, men så gadd hun ikke mer. Jeg prøvde på alle mulige måter å lokke og få henne med, uten hell. Hun sliter nok med noe, og har gått til legen for å få videre hjelp med dette. Hun er klar over det. Men likevel så vil hun liksom ikke endre livsstil. Det er så merkelig samtidig som det er både leit og irriterende å stå og se på. Å kreve ting av henne er tidvis helt nyttesløst. Hun kan fly i flint og har også fysisk gått til angrep på meg da jeg hevet stemmen min en gang. Da fikk jeg faktisk en skade som gjorde at jeg haltet i mange dager.....Så det er virkelig et kjempeproblem for oss alle. HI Anonymkode: ae7be...c39
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Ville fått henne henvist til fedmepoliklinikk. Jeg har ikke oversikt over hvor mange slike det er i landet, men vi har vært på st. Olav sin i Trondheim. Der kan hun få god hjelp. Anonymkode: ba564...906
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå