Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Dattera mi på 10 år har ei venninne på overnatting. Hun har vært her mye og hun kjenner oss godt. Hun har hatt litt problemer med å overnatte et års tid. Dette har kun vært et problem når hun er hos mor. Men, nå i det siste har hun overnattet både her og hos et par andre venninner. Men, det er helst når hun er hos far det går bra. I dag ville hun overnatte hos oss. Mor ringte før de skulle legge seg for å sjekke om hun var sikker. Joda, det var hun. De la seg og alt ok. Så kom min datter for 5 min siden å sa hun ville hjem fordi hun savnet mammaen sin. Dette har skjedd x-antall ganger det siste året. Og min datter blir like lei seg hver gang. Så nå sa jeg til henne at nå var det veldig seint. Klokka snart tolv og jeg skulle legge meg (hadde akkurat blitt ferdig på badet) og at moren hennes også antakelig hadde lagt seg. Jeg sa at jeg syns hun skulle prøve å sove nå som det er så seint og at jeg tror hun klarer det. For nå går jeg og legger meg. Nå har jeg lagt meg og kjenner nå at om det nå skulle bli mer snakk om å dra hjem, så sier jeg nei. Hun er ikke syk, har ikke vondt noe sted og kjenner oss godt. Jeg er trøtt og sliten og moren hennes skal på jobb i morgen og klokka er over midnatt. Føler at her går grensa for å sutre seg hjem. Er jeg streng? Hva hadde dere evt gjort/sagt? Anonymkode: 5ccc8...790
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Helt enig med deg. De er ikke fem år lenger, de må lære seg å ta ansvar for beslutninger og forstå at det ikke kun går utover dem. Kun et par år til leirskole. Mor burde forøvrig la være å ringe. En venninne av datteren her også hvor moren ringer en-tre ganger i løpet av kvelden, og det skjærer seg alltid etter det. Tror rett og slett de overfører frykten/bekymringen over på barna og får de til å tenke mer enn godt er... Anonymkode: a2598...289
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Helt uenig med deg. Det kan være mye som ligger bak her. Anonymkode: 4830f...439
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 Du var streng, og det var helt på sin plass. Noen ganger må man sette foten ned, og som du sier så er hun hverken utrygg eller dårlig. Mulig et resultat av å ha to hjem, men hun et alikevel stor nok til å ta ansvar for egne valg. Håper natten gikk fint. Anonymkode: 3a820...b65
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Mor burde ikke ringt rett før leggetid, mest sannsynlig så utløste den samtalen lengselen etter å dra hjem. Mor kunne heller sendt melding til deg og hørt om alt fremdeles er ok. Anonymkode: ee7ca...c23
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 👍 Og neste gang hun skal overnatte ber du mor om å ikke ringe datteren. Anonymkode: bfbc3...b1d
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Hu er 10 år. Her har vi hatt 4-5åringer på overnatting, og vi sender jo ikke barna hjem igjen pga litt gråt og savn. Vi har så klart pratet med foreldrene på forhånd, og blitt enige om at vi som har barnet på overnatting gjør det vi kan for å trygge og trøste barnet, men vært enige om at hvis det blir fullstendig krise så ringer vi. Og det har enda ikke blitt noe mer enn litt gråt som gir seg etter maks 5 minutter. Anonymkode: a1bae...ef7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 Tenker at her er det noe som ligger bak. Siden hun har to hjem, så høres det ut som at hun har sterkest tilknytning til moren og føler hun får for lite tid med moren når hun er hos far. Vet dette fra mitt ene barn. Men samtidig så har hun selv tatt avgjørelsen om å ligge over hos dere. Og dette gikk nok veldig greit. Mor burde heller ikke ha ringt rett før leggetid. Anonymkode: 4265f...3e3
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Dattera mi på 10 år har ei venninne på overnatting. Hun har vært her mye og hun kjenner oss godt. Hun har hatt litt problemer med å overnatte et års tid. Dette har kun vært et problem når hun er hos mor. Men, nå i det siste har hun overnattet både her og hos et par andre venninner. Men, det er helst når hun er hos far det går bra. I dag ville hun overnatte hos oss. Mor ringte før de skulle legge seg for å sjekke om hun var sikker. Joda, det var hun. De la seg og alt ok. Så kom min datter for 5 min siden å sa hun ville hjem fordi hun savnet mammaen sin. Dette har skjedd x-antall ganger det siste året. Og min datter blir like lei seg hver gang. Så nå sa jeg til henne at nå var det veldig seint. Klokka snart tolv og jeg skulle legge meg (hadde akkurat blitt ferdig på badet) og at moren hennes også antakelig hadde lagt seg. Jeg sa at jeg syns hun skulle prøve å sove nå som det er så seint og at jeg tror hun klarer det. For nå går jeg og legger meg. Nå har jeg lagt meg og kjenner nå at om det nå skulle bli mer snakk om å dra hjem, så sier jeg nei. Hun er ikke syk, har ikke vondt noe sted og kjenner oss godt. Jeg er trøtt og sliten og moren hennes skal på jobb i morgen og klokka er over midnatt. Føler at her går grensa for å sutre seg hjem. Er jeg streng? Hva hadde dere evt gjort/sagt? Anonymkode: 5ccc8...790 Er hun lei seg når hun sier det eller sier hun det bare uten noe følelse? Er hun lei seg så savner hun nok mamma. Da hadde jeg heller satt meg ned i 5 minutter og sagt noe sånt som «Du savner kanskje mamma litt og har hjemlengsel? Det skjønner jeg. Man blir litt trist. Men nå er det faktisk så sent at jeg tror til og med mammaen din sover. I morgen skal du til mamma igjen og jeg tror nok at hun blir kjempe glad for å se deg! Legg deg nå.» Hun føler seg kanskje mindre alene når hun ser at hun får forståelse for følelsene sine og at du bekrefter at det er lov å være trist, men at man må ta hensyn til at det er sent og at overnattingen allerede er bestemt. Du er ikke streng, men man kan vise litt medfølelse for at et barn kjenner hjemlengsel og er litt trist. Grenser må likevel settes så ikke gi deg på den. Anonymkode: 36abb...748
Filipine Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 Jeg synes ikke at du var for streng, spesielt siden hun er trygg hos dere. Gikk det bra - sovnet hun etter hvert ?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 Datteren min er helt lik denne jenta. Hun ønsker å sover borte, men ender opp med å ringe hjem, vil ikke likevel. For det første syntes jeg det var helt idiotisk av denne moren p ringe datteren sin på kvelden, hun skulle heller ringt deg. For det andre tenker jeg at det er greit å pushe litt, men man må være åpen for at jenta trenger litt mer enn "ta det sammen - natta". Skal hun få lyst til å sove borte senere, bør det være litt forståelse. Men selvsagt ikke for mye dill dall! Anonymkode: fc838...5aa
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 Herrefred, toåringer kan gjøre sånt, men en tiåring må jo være tilbakestående om hun ikke kan sove borte. Anonymkode: b9bf5...b89
CherryC Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herrefred, toåringer kan gjøre sånt, men en tiåring må jo være tilbakestående om hun ikke kan sove borte. Anonymkode: b9bf5...b89 For ett svar! Er ikke uvanlig at man får hjemlengsel! Det dumme her var at mora ringte og trigget denne lengselen. Kan være mange årsaker til at barn er engstelige for å sove borte.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 Sånne barn får ikke sove over. Så enkelt. Det kan de gjøre når de klare for det. Anonymkode: 17de6...fbd
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 Klokka tolv er toget gått, altså. Samme hvor mye hjemlengsel du har, så er det bare sånn det er. Anonymkode: 40d65...753
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 Takk for mange svar! Jeg gikk som sagt og la meg, og da ble det stille. Sovnet med en gang. Jeg tror grunnen til at det ofte går dårlig når hun er hos mor, er at mor duller for mye. Hun sier at hun bare må ringe hvis hun vil hjem, så kommer hun og henter henne. Men, hvis mor er på nattevakt, da er det aldri noe problem. Da vet hun at mor er utilgjengelig. Men, jeg blir litt lei av dette kjenner jeg. For hun begynner å bli stor, og hun spør noen ganger selv om å få overnatte. Og når hun da ombestemmer seg for ørtende gang, så blir jeg litt irritert. På min datters vegne spesielt. Jeg lurer på om jeg må ta en prat med mor ang dette, men er litt usikker på hvordan mor reagerer. For mor er litt overbeskyttende. TS Anonymkode: 5ccc8...790
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for mange svar! Jeg gikk som sagt og la meg, og da ble det stille. Sovnet med en gang. Jeg tror grunnen til at det ofte går dårlig når hun er hos mor, er at mor duller for mye. Hun sier at hun bare må ringe hvis hun vil hjem, så kommer hun og henter henne. Men, hvis mor er på nattevakt, da er det aldri noe problem. Da vet hun at mor er utilgjengelig. Men, jeg blir litt lei av dette kjenner jeg. For hun begynner å bli stor, og hun spør noen ganger selv om å få overnatte. Og når hun da ombestemmer seg for ørtende gang, så blir jeg litt irritert. På min datters vegne spesielt. Jeg lurer på om jeg må ta en prat med mor ang dette, men er litt usikker på hvordan mor reagerer. For mor er litt overbeskyttende. TS Anonymkode: 5ccc8...790 Altså hvis mor ikke forstår det så er ikke det ditt problem. Neste gang (om du gidder det der flere ganger) så bare si eller skriv til mor at «Helt ok at xxx vil overnatte om vi kan lage en avtale om at jeg eller xxx ringer deg om det er noe, men at du ikke tar kontakt med henne mens hun er her, for da blir hun så fokusert på deg og å dra hjem og det ødelegger overnattingen litt for begge jentenes del og da er poenget med overnattingen litt borte. Jeg kan sende deg et par meldinger/bilder i løpet av kvelden så du ser at de har det fint» Ville iallfall jeg gjort... Anonymkode: a2598...289
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Det der kan godt bunne ut i beskyttelse/omsorg for mor også. At når mor sier «jeg savner deg» så tenker jenta at det er synd på mamma som må være alene hjemme. Skummelt, min datter var slik en periode, men jeg skjønte heldigvis det så hun slapp å sitte med «ansvar for meg». For det var bare i hennes hode jeg var ensom da jeg var alene, jeg syntes det var helt ok med en frikveld 😄 Hjalp da jeg sa jeg hadde planer eller skulle jobbe og sluttet med «savner deg» men heller sa «kos deg skikkelig» 😊 Anonymkode: a2598...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå