Gå til innhold

Veldig ustabil syklus, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt korte og litt ustabile sykluser, men de siste 6-7 årene har det blitt mer og mer ekstremt. Jeg har snakket med gynekolog om det, er blitt undersøk på både ene og andre måten, men alt er visst i orden. Ikke er det overgangsalder (er 39 år), ikke cyster, ikke noe galt.

Likevel har syklusene mine i det siste vært: 25, 13, 51, 18, 27, 16, 14, 32, 12 og nå 26 dager. Jeg har hormonspiral, så det demper selve blødningen, men jeg er plaget med PMS, og det blir skikkelig ille når jeg ofte har så korte sykluser at jeg knapt er ferdig med en mens før neste begynner. 

Noen gode råd? Har prøvd progesteronkrem fra helsekost, men uten effekt. Er ellers normalt aktiv og normalt slank, går turer og trener 2-4 ganger i uken.

Anonymkode: dc705...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med hormonspiral så har du vel ikke syklus eller menstruasjon, men mellomblødninger? 

Anonymkode: 74157...bc6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med hormonspiral så har du vel ikke syklus eller menstruasjon, men mellomblødninger? 

Gynekologen kalte det mensen, jeg har i hvert fall eggløsning fortsatt og får PMS, så noe må det jo være.

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gynekologen kalte det mensen, jeg har i hvert fall eggløsning fortsatt og får PMS, så noe må det jo være.

HI

Ser at diverse kilder sier litt forskjellige ting når det gjelder om hormonspiral påvirker eggløsning/syklus. Det som står er at blødninger er en vanlig bivirkning. 

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/hormonspiral/

Synes ikke det høres hverken rart eller urimelig ut at man kan få småblødninger /ujevn syklus med ujevne mellomrom når man står på et prevensjonsmiddel med hormoner som er ment til å påvirke akkurat blødninger og hormonsyklus. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser at diverse kilder sier litt forskjellige ting når det gjelder om hormonspiral påvirker eggløsning/syklus. Det som står er at blødninger er en vanlig bivirkning. 

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/hormonspiral/

Synes ikke det høres hverken rart eller urimelig ut at man kan få småblødninger /ujevn syklus med ujevne mellomrom når man står på et prevensjonsmiddel med hormoner som er ment til å påvirke akkurat blødninger og hormonsyklus. 

Nå hadde jeg ustabile sykluser før spiral også, det har bare blitt verre de siste årene. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...