Gå til innhold

Har ikke råd til barnehage


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har to barn hjemme. Hun på snart 4 burde vært i barnehage nettopp pga det sosiale osv. Men har ikke råd til å sende henne. Jeg går på aap etter en alvorlig skade, min mann jobber mer enn dobbelt og mine foreldre hjelper meg. Allikevel spiser samvittogheten meg opp. Vi tjener for godt til å få støtte, men vi tjener ikkr godt. Dette gjør meg deprimert og lei meg. Vil bare selge huset, men hva vil det hjelpe? Vi har avdragsfrihet så for 6 mennesker vil ikke vi få noe billigere. Jeg har kuttet alt allikvel går det så vidt, men kan ikke sende i barnehage. Jeg får ikke fulgt opp mine forpliktelser ovenfor nav. Kom gjerne med tips. Situasjonen er vanskelig så en hyggelig tråd settes pris på fordi om de fleste her inne hugger hånda av de som er uføre og på aap. Jeg fikk også avslag på erstatning. Hadde ikke forsikring før jeg ble sykemeldt. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert dere ikke får dekt barnehage ? Har blitt mye lettere nå ! Snakk med barnevernet ?! De kan kanskje hjelpe ! Hu trenger jo barnehage. Kanskje dere får dekt gratis Kjernetid 

Anonymkode: cfe35...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dyrt hus har dere da? Hva vil dere sitte igjen med viss det blir solgt? Er det mulig å finne noe mindre og billigere? Mulig dere må kutte standard, feks barna dele et rom.

 

har dere bil? Kan denne kuttes? Bil er dyrt. Kjøpe elsykkel? 
røyk/snus osv? Se litt på luksusfellen, mye å lære om dårlige vaner og sparing. Hva går pengene til i løpet av måneden?

Anonymkode: 40c0e...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen jobber dobbelt, dine foreldre hjelper deg og du har AAP, så har dere jo inntekt. Mer enn 2,5 inntekt faktisk.

Så noe spiser opp inntekten deres eller dere har for store utgifter. Det er jo helt umulig for oss å vite hva pengene deres egentlig går til og hvorfor dere sitter igjen med så lite etter at utgiftene er betalt. Om det hjelper å selge huset eller ikke vil jo bero på hvor store boutgifter dere har pr i dag og hvor mye dere kan spare på å bo et annet sted, i en annen bolig.

Dere bør kanskje få en ordentlig veileder av en som kan se på økonomien deres. Å ta råd fra folk på net som ikke har innsyn i situasjonen vil være vanskelig. Det finnes ingen quick fix til høyere inntekt med mindre du kommer deg ut i jobb eller mannen får en evt bedre jobb. Og ja, du må følge opp forpliktelsene dine ovenfor NAV ellers kommer AAP på sikt til å bli avsluttet uten at du er ferdig avklart. Da vil du få enda mindre inntekter.

Anonymkode: dbab0...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke får det til å gå rundt på dobbelt lønn for din mann +aap for deg må dere finne et billigere sted å bo eller en bedre betalt jobb.

Hvis du ikke får fulgt opp dine forpliktelser fra NAV på grunn av at du passer barn blir det fort dyrere enn barnehageplass.

Anonymkode: 9caf6...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine hjelper meg med barna, de har ikke en krone å hjelpe meg med ellers. Vi har kuttet i alt. Mannen min tjener ikke godt, men Gud som mye han jobber. Han prøver virkelig. Vi bor på landet så uten bil kommer jeg ikke meg noen steder inkludert behandling. Vil ikke kontakte barnevernet. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal forklare en situasjon høres det ut som man prøver å finne unnskyldninger så nå skal jeg forsøke å forklare uten å høres slik ut. Vi bori et hus med avdragsfrihet. Ca 10000 i mnd. Vi har 4 barn. To på skole, to hjemme. Min aap er veldig lav. Grunnet skade jeg ikke kunne forutse står jeg uten forsikring. Det hadde hjulpet. Vi har bil fordi min mann jobber flere mil unna. Han har søktetter bedre men får ikke grunnet null utdanning. Jeg får nå kontantstøtte for minste noe som gjør at ingenting går til inkasso. Men hva skjer etter juni. Da stopper alt. Min eldste jente trenger barnehage, til og med minste som snart er to år. Jeg trenger behandling. Vil ikke inn i barnevern system fordi jeg ser alt for mye triste historier. Barna våres er lykkelige fine barn, men en uventet situasjon ødela alt. Nå trenger jeg tips utifra situasjonen. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har forpliktelser som arbeidstrening, praksis e.l. hos nav kan du søke om støtte til barnepass.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/relatert-informasjon/tilleggsstonader#chapter-3

Du bør uansett få en time hos kommunal økonom, det er nav som formidler denne hjelpen. Da kan du få noen som har peil til å hjelpe dere med økonomien, hjelp til hva dere kan søke av støtte, hjelp til å sette opp budsjetter osv.

"Vil ikke kontakte barnevernet"? Hva er det for slags holdning? Du har fire barn og har etter en ulykke/sykdom falt utenfor arbeidslivet, det er jo i slike situasjoner man trenger barnevernet. De kommer ikke for å stjele barna dine, de kommer for å hjelpe dere få alt det praktiske og økonomiske på plass så barna kan få en så god oppvekst som mulig.

Anonymkode: fe5be...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du har forpliktelser som arbeidstrening, praksis e.l. hos nav kan du søke om støtte til barnepass.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/relatert-informasjon/tilleggsstonader#chapter-3

Du bør uansett få en time hos kommunal økonom, det er nav som formidler denne hjelpen. Da kan du få noen som har peil til å hjelpe dere med økonomien, hjelp til hva dere kan søke av støtte, hjelp til å sette opp budsjetter osv.

"Vil ikke kontakte barnevernet"? Hva er det for slags holdning? Du har fire barn og har etter en ulykke/sykdom falt utenfor arbeidslivet, det er jo i slike situasjoner man trenger barnevernet. De kommer ikke for å stjele barna dine, de kommer for å hjelpe dere få alt det praktiske og økonomiske på plass så barna kan få en så god oppvekst som mulig.

Anonymkode: fe5be...071

Er det denne som pakkes inn i aap man får? Det tillegget? 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anonym bruker said:

. Vil ikke inn i barnevern system fordi jeg ser alt for mye triste historier. Barna våres er lykkelige fine barn, men en uventet situasjon ødela alt. Nå trenger jeg tips utifra situasjonen

Dine barn er allerede i en trist situasjon! Ikke barnehage pga dårlig råd er faktisk veldig ugreit.

Skal hun begynne rett på skole? Herlighet,  hun kommer ikke til å takke deg! 

Så ja, trist situasjon.

Anonymkode: b5268...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine barn er allerede i en trist situasjon! Ikke barnehage pga dårlig råd er faktisk veldig ugreit.

Skal hun begynne rett på skole? Herlighet,  hun kommer ikke til å takke deg! 

Så ja, trist situasjon.

Anonymkode: b5268...cdb

Det er hun ikke. De største barna kommer hjem kl 12 fra skole. Hun våkner kl 09, så hun har det fint, men føler fortsatt at hun burde være i barnehage. Hun er veldig sosial, veldig hjelpsom, snill og omsorgsfull. Lider ikke. Lager opplegg for hun her hjemme. Men fortsatt føler jeg hun burde i barnehage for SIN egen del

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 555.000kr og er alene med to barn og boliglån på 10.500kr. Får dermed ikke stønad til barnetilsyn eller redusert pris hos kommunen, to plasser koster meg 4200kr i mnd. Det klarer jeg fint. Har også bil og forsikringer og alt annet. 

Hva er det dere bruker pengene på? 

Anonymkode: 2104e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det denne som pakkes inn i aap man får? Det tillegget? 

Anonymkode: f94a2...e8a

Nei, det er en tilleggstønad du kan søke om, for å få dekket barnehagen når du følger opp aktivitetene fra nav. De har noen kriterier for å få dem, men er du i utdanning, arbeidsprøving e.l. så får du det i tillegg til aap

Anonymkode: fe5be...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på tilleggsstønad fra nav. Jeg fikk dekket sfo på den måten. Jeg hadde bare morgenplass, men pga systemet til nav, så utbetalte de for full plass. Jeg fikk litt ekstra inntekt av det i en vanskelig situasjon.

Anonymkode: 9b2d9...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Søk på tilleggsstønad fra nav. Jeg fikk dekket sfo på den måten. Jeg hadde bare morgenplass, men pga systemet til nav, så utbetalte de for full plass. Jeg fikk litt ekstra inntekt av det i en vanskelig situasjon.

Anonymkode: 9b2d9...5a8

Tilleggstønad er nå endret etter 01 januar 2020, og nå dekkes kun 64% av bhg regningen ihvertfall, samme som "stønad til barnetilsyn" Tidligere gav tilleggsstønaden en fast dagsats, så man fikk utbetalt over 2000 pr mnd, alt etter hvor mange ukedager det var pr mnd. Dette er ikke tilfelle lenger. 

Anonymkode: 3f6a4...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er en tilleggstønad du kan søke om, for å få dekket barnehagen når du følger opp aktivitetene fra nav. De har noen kriterier for å få dem, men er du i utdanning, arbeidsprøving e.l. så får du det i tillegg til aap

Anonymkode: fe5be...071

Men da må man jo gjerne ga en bhg.plass først...

Anonymkode: 1c20f...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun MÅ ikke i bhg, slapp helt av. De starter på skolen når de er 5-6 år, og det holder lenge. Hun har jo også søsken, så den sosiale treningen får hun. No worries. ☺️

Anonymkode: 82d4c...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er en tilleggstønad du kan søke om, for å få dekket barnehagen når du følger opp aktivitetene fra nav. De har noen kriterier for å få dem, men er du i utdanning, arbeidsprøving e.l. så får du det i tillegg til aap

Anonymkode: fe5be...071

Jeg er i behandling. Gjelder det da?

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...