Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 På mandag var jeg svimmel, småkvalm og hadde veldig vondt i hodet. Jeg regnet med at det kom til å gå fort over, og bestemte meg for å ta det som en dags egenmelding. Så viste det seg å være noe mer, og jeg er skikkelig dårlig på tredje dagen nå. Regner med at det er en slags influensa, og tviler sterkt på at jeg er i stand til å gå på jobb i morgen heller. Hvordan blir det da med lege og sykmelding? Kan legen sykmelde meg fra mandag, selv om jeg ikke tar kontakt før i dag? Så vidt jeg vet, kan man ikke kombinere sykmelding og egenmelding. Jeg er nesten aldri syk, så dette har ikke vært et problem tidligere. Anonymkode: 5ae08...d3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Det er ikke noe problem å levere sykmelding etter egenmeliding, men du kan ikke ta egenmelding direkte etter sykmelding. Anonymkode: 46543...208
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Legen kan sykemelde deg etter sykemelding, ikke noe problem (det er omvendt som ikke er lov) Men om du ikke har kontaktet lege før i dag kan han ikke tilbakedatere fra mandag. Anonymkode: 0418c...0c1
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Lege kan sykemelde deg etter egenmelding, men kan ikke tilbakedatere sykemeldingen. Så egenmeldingsdagene dine er brukt og kan ikke gjøres om. God bedring! Anonymkode: f18e7...d4c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lege kan sykemelde deg etter egenmelding, men kan ikke tilbakedatere sykemeldingen. Så egenmeldingsdagene dine er brukt og kan ikke gjøres om. God bedring! Anonymkode: f18e7...d4c Nå var ikke spørsmålet mitt hvordan jeg skulle unngå å bruke egenmelding, men hvordan jeg skulle forholde meg til at jeg kommer til å være syk ut over den tiden jeg har rett til å bruke egenmelding. Jeg anser ikke egenmeldinger som en slags kapital som jeg kan spare til senere. Men takk for svar. Anonymkode: 5ae08...d3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå var ikke spørsmålet mitt hvordan jeg skulle unngå å bruke egenmelding, men hvordan jeg skulle forholde meg til at jeg kommer til å være syk ut over den tiden jeg har rett til å bruke egenmelding. Jeg anser ikke egenmeldinger som en slags kapital som jeg kan spare til senere. Men takk for svar. Anonymkode: 5ae08...d3b Og det svarte jeg på. Du spør om legen kan sykemelde deg fra mandag og jeg svarer at egenmeldingsdager ikke kan gjøres om - det var en faktaopplysning. Videre at legen kan sykemelde deg fra i dag. Men jeg skjønner at angrep er det beste forsvar. Anonymkode: f18e7...d4c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og det svarte jeg på. Du spør om legen kan sykemelde deg fra mandag og jeg svarer at egenmeldingsdager ikke kan gjøres om - det var en faktaopplysning. Videre at legen kan sykemelde deg fra i dag. Men jeg skjønner at angrep er det beste forsvar. Anonymkode: f18e7...d4c Du svarer som om målet mitt var å unngå å måtte bruke egenmelding. Det var overhodet ikke spørsmålet mitt. Jeg spurte om det ble gjort slik at legen sykmeldte tilbake i tid når jeg gikk over egenmeldingsperioden, ettersom jeg hadde hørt at sykmelding og egenmelding ikke kan kombineres. Hvis legen kan sykmelde etter egenmelding, er det jo både bra og logisk. Jeg anser ikke egenmeldingen som tapt, den er brukt akkurat slik den er ment å skulle brukes. Ikke anta at folk alltid er ute etter å grafse til seg. Anonymkode: 5ae08...d3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du svarer som om målet mitt var å unngå å måtte bruke egenmelding. Det var overhodet ikke spørsmålet mitt. Jeg spurte om det ble gjort slik at legen sykmeldte tilbake i tid når jeg gikk over egenmeldingsperioden, ettersom jeg hadde hørt at sykmelding og egenmelding ikke kan kombineres. Hvis legen kan sykmelde etter egenmelding, er det jo både bra og logisk. Jeg anser ikke egenmeldingen som tapt, den er brukt akkurat slik den er ment å skulle brukes. Ikke anta at folk alltid er ute etter å grafse til seg. Anonymkode: 5ae08...d3b Hvrofor så krass? Det ville jo vært merkelig om man ikke kunne ha brukt en egenmelding før en sykemelding, man kan da ikke vite om hvor lenge man er syk fra dag 1. Noen ganger kan man jo bli sykere, kanskje alvorlig også, så hvordan har du fått det for deg? Anonymkode: 07f73...7fa
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvrofor så krass? Det ville jo vært merkelig om man ikke kunne ha brukt en egenmelding før en sykemelding, man kan da ikke vite om hvor lenge man er syk fra dag 1. Noen ganger kan man jo bli sykere, kanskje alvorlig også, så hvordan har du fått det for deg? Anonymkode: 07f73...7fa Jeg spurte fordi jeg ikke har erfaring med det. Jeg er nesten aldri syk, og har aldri tidligere måttet kombinere sykmelding og egenmelding. Jeg hadde nok "fått det for meg" fordi jeg har hørt det bli sagt, men aldri har tenkt over hvordan det i så fall vil bli praksis. Det spurte jeg om nå, og svaret jeg fikk var jo logisk. Grunnen til at jeg blir krass er at noen automatisk leser spørsmålet mitt som "Hvordan kan jeg unngå å bruke egenmeldingen?" Jeg spurte om det er slik at legen sykmelder tilbake i tid, ikke hvordan jeg skal få det til. Anonymkode: 5ae08...d3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du svarer som om målet mitt var å unngå å måtte bruke egenmelding. Det var overhodet ikke spørsmålet mitt. Jeg spurte om det ble gjort slik at legen sykmeldte tilbake i tid når jeg gikk over egenmeldingsperioden, ettersom jeg hadde hørt at sykmelding og egenmelding ikke kan kombineres. Hvis legen kan sykmelde etter egenmelding, er det jo både bra og logisk. Jeg anser ikke egenmeldingen som tapt, den er brukt akkurat slik den er ment å skulle brukes. Ikke anta at folk alltid er ute etter å grafse til seg. Anonymkode: 5ae08...d3b Beklager, men nå har du i overkant såre tær her, og ilegger personen intensjoner som ikke nødvendigvis er der... Anonymkode: a4e2a...007
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du svarer som om målet mitt var å unngå å måtte bruke egenmelding. Det var overhodet ikke spørsmålet mitt. Jeg spurte om det ble gjort slik at legen sykmeldte tilbake i tid når jeg gikk over egenmeldingsperioden, ettersom jeg hadde hørt at sykmelding og egenmelding ikke kan kombineres. Hvis legen kan sykmelde etter egenmelding, er det jo både bra og logisk. Jeg anser ikke egenmeldingen som tapt, den er brukt akkurat slik den er ment å skulle brukes. Ikke anta at folk alltid er ute etter å grafse til seg. Anonymkode: 5ae08...d3b Da leser du mye mellom linjene. Jeg sier at egenmeldingsdager ikke kan gjøre som fordi du spør «kan legen sykemelde meg fra mandag?» Jeg gikk ikke ut fra at du ville grafse til deg, men du antar at jeg anklager deg for det. Det står på din regning. Mitt første svar er helt nøytralt. Anonymkode: f18e7...d4c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #12 Skrevet 26. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da leser du mye mellom linjene. Jeg sier at egenmeldingsdager ikke kan gjøre som fordi du spør «kan legen sykemelde meg fra mandag?» Jeg gikk ikke ut fra at du ville grafse til deg, men du antar at jeg anklager deg for det. Det står på din regning. Mitt første svar er helt nøytralt. Anonymkode: f18e7...d4c Du har antakelig rett, og da beklager jeg. Jeg har blitt så vant til å se ekle svar. Anonymkode: 5ae08...d3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #13 Skrevet 26. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har antakelig rett, og da beklager jeg. Jeg har blitt så vant til å se ekle svar. Anonymkode: 5ae08...d3b Mye ekle svar her inne, men det var virkelig ikke ekle baktanker ved mitt innlegg. Jeg mener virkelig god bedring som jeg skrev i første innlegg😊 Anonymkode: f18e7...d4c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #14 Skrevet 26. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mye ekle svar her inne, men det var virkelig ikke ekle baktanker ved mitt innlegg. Jeg mener virkelig god bedring som jeg skrev i første innlegg😊 Anonymkode: f18e7...d4c Takk, og igjen: beklager! Anonymkode: 5ae08...d3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2020 #15 Skrevet 26. februar 2020 Det har kommet veldig strenge regler på det med å tilbakedatere sykemelding, så det får du nok ikke. Men, bare bruk egenmeldingene du, så ringer du legen og får en sykemelding når du ikke kan bruke egenmelding mer. Det er null problem Legene setter ofte "pris på" at du har prøvd med egenmelding først uansett, så du får ikke noe pes med det. God bedring, håper det ikke blir langvarig Anonymkode: fec70...535
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå