Gå til innhold

Sluttet med smokk...men jenta sover jo ikke!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holdt på i flere uker. Ingen hyling eller noe, bare lys våken - i mange mange timer.. 

Barnehagen er bekymret siden hun knapt nok gidder være med på aktiviteter, spiser lite og er mye sår. 
vi prøvde å slutte med smokk når hun var tre år, men etter lite søvn og lite lyst til noe, så anbefalte helsestasjonen at vi heller fikk prøve igjen. 
Så ble hun 4 og vi har sluttet igjen. Men hun sover ikke... hun bruker smokken kun til å sovne og den faller ut, men hun klarer virkelig ikke sovne uten smokk. 
råd??? Både jenta og vi trenger virkelig mer søvn.. Fra å sove fra 19-7, sovner hun nå tidligst 22.30 og våkner 4...

Anonymkode: 5c978...599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket hun for låsninger for eksempel? At ikke hun har vondt noen steder og at smokken lindrer litt? Er barnet utrygt? Har dere prøvd å samsove en periode for å se om det er nærheten hun trenger? Tenker at smokken mest sannsynlig er en trygghet for henne.

Anonymkode: bf38c...892

Skrevet

Men kjære folk, da må hun jo få smokken igjen! Dere piner henne jo ved å ikke la henne få sove! 

Gi smokk, og SÅ finn ut hvorfor hun er så avhengig av den. Om hun har den kun ved innsovning gjør den jo ingen skade. 

Anonymkode: e804c...e06

Skrevet

Hvis hun kun  bruker den for å sovne og den faller ut og hun ikke bruker den resten av natta og ikke om dagen ville jeg rett og slett bare latt henne ha den. Den gjør ikke noe skade hvis hun kun har den for å sovne. 

Skrevet

For vi fikk beskjed om å bare være bestemte av helsestasjonen men jeg har ikke hjerte til mer. 
puttet i henne smokken nå og sovnet på minuttet ❤️❤️❤️❤️
Har ikke tenkt på det med låsninger🤔

Hun sover sammen med oss for tiden. Lar henne ikke ligge alene når det er slik. 

Skrevet

Hadde bare gitt smokken og prøvd igjen om en stund. Bedre for jenta å få søvn enn p tvinge gjennom smokkeslutt. 

Anonymkode: 12725...d7f

Skrevet

Ja er enig i den. Måtte lufte tankene her inne for jeg holdt på bli gal🤪 

Kanskje vente til sommerferien om hun ikke ønsker før selv 😅 

Skal ut og fly om tre måneder, kan være den er god å ha da😅

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For vi fikk beskjed om å bare være bestemte av helsestasjonen men jeg har ikke hjerte til mer. 
puttet i henne smokken nå og sovnet på minuttet ❤️❤️❤️❤️
Har ikke tenkt på det med låsninger🤔

Hun sover sammen med oss for tiden. Lar henne ikke ligge alene når det er slik. 

Følg alltid magefølelsen og instinktene dine hvis de sier noe annet enn det helsesøster sier. Mange helsesøstre har veldig utdaterte holdninger til barn og aner ikke hva de snakker om. Om det er snakk om noe medisinsk så spør lege. Her fikk jeg for eksempel beskjed av helsesøster om å gi min 2 uker gamle baby saft med lactulose da h*n hadde forstoppelse og magevondt. 19 år gammel, usikker og desperat nybakt mamma. Skulle aldri hørt på helsesøster, men apotektekniker som sa jeg alltid skulle forhøre med meg lege før jeg ga lactulose. Saft ga jeg ikke.

Hvis smokken er en trygghet for jenta deres og hun bare bruker den på natta så gjør det ❤️ 

Endret av Juicies
Skrevet

La henne ha den. Hun er liten, og jeg har fremdeles til gode å treffe på en konfirmant med smokk. Det ordner seg når hun er klar 😉

Skrevet

Utrolig forskjellig svar man kan få her inne. Når jeg skrev at min 3 åring sluttet med smokken så var det alt for sent, de er ikke små lenger da osv..

Og her får du bare gode råd om å fortsette, og det ville jeg gjort og hvis min hadde holdt på sånn som din. De slutter en eller annen gang :)

Anonymkode: 56a52...149

Skrevet

Helsesøster råder ofte på generelt grunnlag og da kan det være greit å være streng ved smokkeslutt og andre endringer. Men her er det tydligvis sterkere følelser enn kun sterk vilje, så da hadde jeg latt henne ha tryggheten ved innsovning. Hun er bare et lite barn som trenger litt ekstra en stund til. 

Skrevet

Gi jenta smokken du:) er vel ingen krise om en 4 åring sover med smokk? Som en sa over her, har aldri sett en konfirmantleder smokk, det løser seg nok fint selv. 

Anonymkode: da853...fec

Skrevet

Hva sier jenta selv om dette da? Dette er vel et klassisk tegn på at man går for langt. Smokken skulle jo vært fjernet for lenge siden. Nå har dette blitt en uvane og et barn på 4 (!) år greier ikke sovne uten. Dette er jo noe hun burde lært seg til fra ettårsalder. Tviler på at det blir lettere om dere venter. Uvanen blir bare mer inngrodd. Man ser jo på voksne også hvor vanskelig det er å slutte med uvaner som å bite negler. 

Men denne jenta er jo så stor at dette er jo noe dere kan snakke om sammen. Finne ut hvorfor hun må ha den. Hun virker veldig utrygg? Om hun både må ha smokk og sove med dere. Så jeg ville begynt der, finne ut hva som plager henne, kanskje det ligger noe mer bak her?

Anonymkode: bff34...29f

Skrevet

Forklare det får hun ikke til. Når vi spør så har hun ikke svar på akkurat det. Veldig trygg ellers og har ikke inntrykk av noe annet. Har alltid hatt behov for nærhet i perioder på natten da hun har vært noen runder på sykehus. Men nå er det snart ett år siden.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forklare det får hun ikke til. Når vi spør så har hun ikke svar på akkurat det. Veldig trygg ellers og har ikke inntrykk av noe annet. Har alltid hatt behov for nærhet i perioder på natten da hun har vært noen runder på sykehus. Men nå er det snart ett år siden.

Det med sykehus kan jo forklare det, var sikkert tøft det. 

Er hun innstilt på å ville slutte da eller insisterer hun på å få den? Spør hun etter den når hun ikke får sove? Kan dere prøve å overføre tryggheten til feks en bamse da? Snakke om at fra nå er bamsen kosen hun har med i sengen? 

Skrevet

Gi ho smokk når ho skal sove. Kjenner flere som sluttet da de var både 5 og 6 år. 

Anonymkode: 01600...63c

Skrevet

Gjør ingenting om hun bruker smokk om natten! Gi henne den tryggheten:) 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det med sykehus kan jo forklare det, var sikkert tøft det. 

Er hun innstilt på å ville slutte da eller insisterer hun på å få den? Spør hun etter den når hun ikke får sove? Kan dere prøve å overføre tryggheten til feks en bamse da? Snakke om at fra nå er bamsen kosen hun har med i sengen? 

Vi snakker om det og har en avtale på hva vi skal gjøre når det skjer. Hun har to koser og større hund bamse, så holder sikkert med tre😅 

Vi får vente litt til og håpe det går bedre neste gang. 
spør ikke etter smukken men sovner bare ikke.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakker om det og har en avtale på hva vi skal gjøre når det skjer. Hun har to koser og større hund bamse, så holder sikkert med tre😅 

Vi får vente litt til og håpe det går bedre neste gang. 
spør ikke etter smukken men sovner bare ikke.

Søvn er viktigere enn at voksne skal bestemme at nok er nok ang barnas behov. Sutten er en trygghet og jeg anbefaler at dere lar barnet beholde den på natta. At man må avvenne barn enkelte ting innen 1 årsalderen ellers blir det verre er bare tull. Jeg fikk beskjed om at snart MÅTTE jeg tilvenne sønnen min i egen seng ellers kom det bare til å bli verre med tiden og slutte med samsoving...pff

1. Ingenting skadelig eller galt med samsoving til barna blir større. Nærhet og trygghet er et grunnleggende behov som bør bli møtt istedenfor oversett.

2. Han valgte selv å begynne å sove på eget rom i egen seng uten problemer da han var 3 år. Kommer selv inn på rommet på natta hvis han våkner og er redd.

Så det der med «dere burde avvent barnet dette for lenge siden» er tullprat.

Skrevet

Stakkars lita.

Anonymkode: fd1c9...aba

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søvn er viktigere enn at voksne skal bestemme at nok er nok ang barnas behov. Sutten er en trygghet og jeg anbefaler at dere lar barnet beholde den på natta. At man må avvenne barn enkelte ting innen 1 årsalderen ellers blir det verre er bare tull. Jeg fikk beskjed om at snart MÅTTE jeg tilvenne sønnen min i egen seng ellers kom det bare til å bli verre med tiden og slutte med samsoving...pff

1. Ingenting skadelig eller galt med samsoving til barna blir større. Nærhet og trygghet er et grunnleggende behov som bør bli møtt istedenfor oversett.

2. Han valgte selv å begynne å sove på eget rom i egen seng uten problemer da han var 3 år. Kommer selv inn på rommet på natta hvis han våkner og er redd.

Så det der med «dere burde avvent barnet dette for lenge siden» er tullprat.

Helt enig! Skulle så gjerne visst hvorfor enkelte er så opptatt av at barna må blir avvent det ene og det andre så tidlig. Samme med bleieslutt. Enkelte henger seg opp i at en 3 åring er alt for stor for bleier? Hvorfor det? Nei la jenta beholde smukken du HI, men verdens beste samvittighet. Søvn er tross alt mye viktigere.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig forskjellig svar man kan få her inne. Når jeg skrev at min 3 åring sluttet med smokken så var det alt for sent, de er ikke små lenger da osv..

Og her får du bare gode råd om å fortsette, og det ville jeg gjort og hvis min hadde holdt på sånn som din. De slutter en eller annen gang :)

Anonymkode: 56a52...149

Enig!!

Vanligvis blir man halshoggen her inne hvis man lar et barn på over 1 år ha smokk og sutteklut. Det er selvsagt bare tull og tøys!

2 åring el 4 åring, la nå ungene ha smokken sin. Det går seg til etterhvert.

Anonymkode: 830fa...80f

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier jenta selv om dette da? Dette er vel et klassisk tegn på at man går for langt. Smokken skulle jo vært fjernet for lenge siden. Nå har dette blitt en uvane og et barn på 4 (!) år greier ikke sovne uten. Dette er jo noe hun burde lært seg til fra ettårsalder. Tviler på at det blir lettere om dere venter. Uvanen blir bare mer inngrodd. Man ser jo på voksne også hvor vanskelig det er å slutte med uvaner som å bite negler. 

Men denne jenta er jo så stor at dette er jo noe dere kan snakke om sammen. Finne ut hvorfor hun må ha den. Hun virker veldig utrygg? Om hun både må ha smokk og sove med dere. Så jeg ville begynt der, finne ut hva som plager henne, kanskje det ligger noe mer bak her?

Gått for langt? Hva er faren her da mener du? At hun går med smokken inn i første klasse? Det behøver ikke ligge noe bak heller, hun liker vel smokken sin da og sover best med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...