Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Hva er viktig å tenke over før man bestemmer seg for å utvide familien med et hund? Hva ville du skrevet på en liste for og i mot? Går det ann å si noe om hva en hund koster, i året? Jeg har tenkt på det en stund, hovedgrunnen er selskap og ønske om å komme meg mer ut på tur hver dag, også den uka jeg ikke har min sju år gamle sønn. Jeg er glad i hunder, oppvokst med hunder og tenker at det hadde vært en berikelse både for sønnen min og meg. Men jeg bor i leilighet, riktignok på bakkeplan, og jobber 100%, er derfor redd for at det er for liten plass og at jeg er for mye borte. I det hundeholdet jeg er vant med fra barndommen, var hunden ofte ute i hundegård da vi var på skole/jobb, det vil jo ikke hunden min har mulighet til. Takknemlig for alle erfaringer og tanker her Anonymkode: de501...5b2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 Du må i hvert fall belage deg på at du må være hjemme med valpen noen uker i starten, eller ta den med på jobb. Så må du bruke tid på å finne en rase som pleier å tåle å være alene, ikke er avlet opp til å bjeffe og som ikke er for energisk. I tillegg bør du ha tid og overskudd til å trene hunden opp til å bjeffe minimalt. Fordelene er selskap og at man må ut, uansett vær. Ulempen er at man må ut uansett vær 😉 De verste dagene møter vi kun andre hundeeiere på tur, for å si det sånn. Og man må ut når man er syk. I tillegg kan det bli vanskelig med pass hvis du skal bort. Vi betaler ca. 400-500 kr i mnd i fôr, 350 kr i forsikring og fast årlig kontroll med vaksine og ormekur kommer på 1300-1400 kr. I tillegg må du beregne noen turer til vetrinæren utenom, vår har f.eks. hatt ørebetennelse, omgangssyke og skåret seg og måtte operer (takk og pris for forsikringen!) på de tre årene vi har hatt henne. Og så klarer man jo ikke helt å motstå å kjøpe litt digg, leker osv til den. Vår er liten/mellomstor. Anonymkode: 5d696...f5e
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må i hvert fall belage deg på at du må være hjemme med valpen noen uker i starten, eller ta den med på jobb. Så må du bruke tid på å finne en rase som pleier å tåle å være alene, ikke er avlet opp til å bjeffe og som ikke er for energisk. I tillegg bør du ha tid og overskudd til å trene hunden opp til å bjeffe minimalt. Fordelene er selskap og at man må ut, uansett vær. Ulempen er at man må ut uansett vær 😉 De verste dagene møter vi kun andre hundeeiere på tur, for å si det sånn. Og man må ut når man er syk. I tillegg kan det bli vanskelig med pass hvis du skal bort. Vi betaler ca. 400-500 kr i mnd i fôr, 350 kr i forsikring og fast årlig kontroll med vaksine og ormekur kommer på 1300-1400 kr. I tillegg må du beregne noen turer til vetrinæren utenom, vår har f.eks. hatt ørebetennelse, omgangssyke og skåret seg og måtte operer (takk og pris for forsikringen!) på de tre årene vi har hatt henne. Og så klarer man jo ikke helt å motstå å kjøpe litt digg, leker osv til den. Vår er liten/mellomstor. Anonymkode: 5d696...f5e Tusen takk for svar:) hvordan gikk dere fram da dere skulle bestemme dere for rase? Anonymkode: de501...5b2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar:) hvordan gikk dere fram da dere skulle bestemme dere for rase? Anonymkode: de501...5b2 Det var litt tilfeldig fordi svigers nettopp hadde fått valp og vi falt helt for den. Da vi undersøkte mer fant vi ut at rasen var midt i blinken for oss. Vi hadde noen bestemte kriterier i utgangspunktet også, som størrelse, pelstype, energinivå osv., og dette matchet fint. Tror du kan søke på nett etter en slags liste der du plotter inn ting som er viktig, så kommer det opp forslag til raser. Anonymkode: 5d696...f5e
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var litt tilfeldig fordi svigers nettopp hadde fått valp og vi falt helt for den. Da vi undersøkte mer fant vi ut at rasen var midt i blinken for oss. Vi hadde noen bestemte kriterier i utgangspunktet også, som størrelse, pelstype, energinivå osv., og dette matchet fint. Tror du kan søke på nett etter en slags liste der du plotter inn ting som er viktig, så kommer det opp forslag til raser. Anonymkode: 5d696...f5e Takk jeg har brukt NKK sin rasevelger som utgangspunkt ja, den er nyttig. Anonymkode: de501...5b2
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2020 #6 Skrevet 25. februar 2020 Vår hund har koster mye selv om vi har forsikring.Rett før jul måtte vi ut med over 10 tusen for tannpleie. Har hatt store utgifter på hunden.Ville aldri vært foruten og hunden er familie. Anonymkode: 76f19...9f6
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2020 #7 Skrevet 25. februar 2020 Syns ikke byfolk burde ha hunder overhodet. Det er dårlig gjort å ha dyr boende i leiligheter, begrenset der hjemme i de fleste av døgnets timer. Anonymkode: 38b94...e50
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2020 #8 Skrevet 25. februar 2020 Les deg godt opp på hundehold, hundens signaler/språk, behov osv. Og husk at noen hunder bruker flere mnd på å bli stueren. Aldri kjefte på hund som gjør fra seg inne. Hunden forstår ikke at du er frustrert over at den har tisset/bæsjet innenfor. Den tror du kjefter fordi den gjør sitt fornødne, som igjen kan gi veldig usikre signaler til en hund som ikke forstår menneskespråk. Skal den være alene (etter de første ukene hvor du er med den), så skal du ha en hund som ikke krever mye stimuli, mental og fysisk trening. Anonymkode: 7474e...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå