Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Jeg lurer på om det egentlig er noen som husker noe fra språktimene de hadde på skolen. Hadde selv fransk, men husker knapt noe som helst. Anonymkode: 7fd81...8ab
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 Jeg klarte å stå i tysk sånn akkurat. Snakket ikke tysk da, snakket det heller ikke nå. Men forstår et og annet når jeg har behov for det, så helt bortkastet var det ikke. Anonymkode: b5786...a95
tante grusom master of law Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 Ja, jeg snakker grei tysk. For lenge siden snakket jeg god tysk, men har blitt litt rusten med årene.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer på om det egentlig er noen som husker noe fra språktimene de hadde på skolen. Hadde selv fransk, men husker knapt noe som helst. Anonymkode: 7fd81...8ab Ja faktisk! I sommer var jeg i Italia i en del der de hovedsaklig snakker tysk og utrolig nok så klarte jeg meg supert på skoletysken. Det er selvsagt ikke feilfritt men helt klart godt nok til å kunne snakke med folk og til å få gjort meg forstått . Det meste er uproblematisk å lese. Jeg har alltid vært sterk i språk og hadde vel 5 i engelsk, tysk og norsk på vdg
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Snakket både fransk og tysk fortsatt, ja. Anonymkode: a144f...fd9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Snakker fortsatt anstendig fransk, 23 år siden videregående. Anonymkode: b9780...f91
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 Hadde tysk i 5 år, men husker ikke stort dessverre. Husker stort sett bare enkelt ord og uttrykk. Har aldri likt tysk egentlig, så sikkert noe med interessen. Hadde fransk i kun 2 år og der går det mye bedre, men det henger ganske enkelt sammen med at mannen er fransk😉 25 år siden jeg var russ 😱 Anonymkode: 88d25...a2f
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 Njæsj. Følger Le Monde på Facebook, og tvinger meg selv til å prøve meg frem, i alle fall slik at jeg forstår essensen i artiklene. Anonymkode: 6f501...113
amandine Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Ja, fransk og spansk sitter etter videregående fremdeles. Endret 24. februar 2020 av amandine
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer på om det egentlig er noen som husker noe fra språktimene de hadde på skolen. Hadde selv fransk, men husker knapt noe som helst. Anonymkode: 7fd81...8ab Jeg tok utdanning i tysk etter gymnaset og snakker fortsatt tysk. Fransk husker jeg også sånn passe, men må nok lete mer etter ordene enn jeg måtte i 1990. Men så var det høyere kvalitet på utdannelsen også, da. Fransken vi lærte var jo ekte fransk, og eksamen var uten ordbok. Anonymkode: 2b7e1...08b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 Lærte tysk på skolen og har brukt det litt på og av siden. Ikke veldig god eller korrekt språkbruk men helt grei. Brukbar tysk vil jeg si. Hadde 3 år med fransk i tillegg. Greier å lese noe men henger ikke med når folk snakker. Veldig rusten. Anonymkode: 0afb1...685
Twintipp Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 Jeg husker alle tulleordene, og hadde nok klart meg akkurat som turist.
Himmel og hav Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Jeg forstår fortsatt mye tysk, men jeg bruker det så sjelden at det tar litt tid å få åpna tysk-skuffen i hjernen om jeg må snakke det. Jeg klarer fortsatt å gjøre meg forstått på enkle ting, men vet ikke om jeg husker så mye at jeg kunne ført noen særlig interessante samtaler.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 Hadde fransk. Husker en del, ikke flytende, men kan gjøre meg forstått. Nå " har jeg da jukset litt", min samboer vokste opp i Frankrike, så vi snakker litt fransk hjemme. Anonymkode: 5138c...232
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 Ville ikke sultet ihjel i noen av landene. Tysk kan jeg føre samtaler på, men langt fra perfekt. Forstår det aller meste både skriftlig og muntlig, så passivt ordforråd er stort på tysk, men er blitt ordentlig rusten i tale. Fransk er verre. Forstår fremdeles ganske så mye skriftlig og delvis muntlig, men har lite aktiv ordforråd, så sliter med å holde en samtale. Men kjøpe/bestille enkle ting, spørre etter vei osv. er ok. Tysk vil jeg greie å hente opp bare jeg begynner å lese litt tyske bøker igjen, så det står på planen for dette året. Har kjøpt meg et franskkurs også, for tenker å friske opp igjen det også. Anonymkode: e158b...ae1
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer på om det egentlig er noen som husker noe fra språktimene de hadde på skolen. Hadde selv fransk, men husker knapt noe som helst. Anonymkode: 7fd81...8ab Forstår mer enn jeg klarer å snakke. Anonymkode: ce838...6fc
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #17 Skrevet 24. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tok utdanning i tysk etter gymnaset og snakker fortsatt tysk. Fransk husker jeg også sånn passe, men må nok lete mer etter ordene enn jeg måtte i 1990. Men så var det høyere kvalitet på utdannelsen også, da. Fransken vi lærte var jo ekte fransk, og eksamen var uten ordbok. Anonymkode: 2b7e1...08b Hvorfor i alle dager tenker du at det var høyere kvalitet den gang? Og skal faget i dag liksom være"uekte" fransk? Anonymkode: ce838...6fc
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #18 Skrevet 24. februar 2020 Hadde tysk på ungdomsskolen (valgfag) og spansk på videregående. Kan lese begge deler, men ikke snakke Anonymkode: c5ba1...7cb
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #19 Skrevet 24. februar 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i alle dager tenker du at det var høyere kvalitet den gang? Og skal faget i dag liksom være"uekte" fransk? Anonymkode: ce838...6fc For jeg hadde nemlig også fransk tidlig på 90-tallet som deg, og min sønn har mer avansert fransk på andre året nå, enn det vi hadde på tredje året når jeg gikk på skolen. Anonymkode: ce838...6fc
Superdolly Skrevet 24. februar 2020 #20 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Nei. Fransken er borte. Jeg husker bittelitt. Tysken er rusten, men langt bedre enn fransken. Det er en del tyskspråklige turister her i sesongen, så det hender jeg får prøvd meg litt. Men problemet mitt er at jeg blir veldig bevisst på at jeg ikke får til å snakke helt riktig grammatisk, og da blir jeg så usikker at jeg nesten ikke tør å åpne munnen og så vil jeg helst slå over i engelsk. En gang jeg sto og snakket med en tyskspråklig mann så ba jeg om unnskyldning for at tysken min var så dårlig, men han bare lo og svarte: "Din tysk er langt bedre enn min norsk!" Så kanskje jeg skulle tenke litt mindre på akkurat det med grammatikken. Edit: Jeg hadde tysk i fem år, og fransk i to. Endret 24. februar 2020 av Superdolly
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #21 Skrevet 24. februar 2020 Jeg kan lese tysk og forstår godt når noen prater (i alle fall sakte nok). Å snakke tysk sitter derimot lenger inne, jeg kan gjøre meg forstått mtp enkle fraser som å spørre om veien eller bestille mat, men sliter med å holde en samtale gående utover det. Anonymkode: 1ac45...5fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå