Gå til innhold

Barn som flytter ut og økonomisk støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste på 19 år skal flytte ut. Han er lærling og har derfor ikke verdens høyeste lønn, i tillegg er han stor og trenger mye mat (nesten 2 m høy og trener mye!). Nå kan vi selvfølgelig la ham klare seg helt selv og håpe det beste, for jeg synes jo egentlig det er en god ting å skulle klare seg selv. Samtidig ser jeg at det vil bli fryktelig trangt for ham økonomisk. Jeg er litt bekymret for hvordan kostholdet hans vil bli f.eks.

Nå har vi veldig romslig økonomi og kan bidra litt, men hva er vanlig og "lurt"? Noen som vil dele erfaringer?

Anonymkode: bf69c...918

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste er å la han bo hjemme til endt læretid. Må han flytte?

Anonymkode: 2e202...505

Skrevet

Jeg har sagt at min sønn kan bo gratis hjemme i læretiden mot at han sparer til bolig, så han får fri kost og loji og sparer maxbeløpet i bsu pluss litt utenom i tillegg. Det at han bor gratis har gjort at han har kunnet kjøpe seg bil og har det veldig greit.

Hadde han insistert på å flytte hjemmefra hadde jeg nok lagt opp til noen faste dager med middag hjemme hos mor, f.eks to dager i uken. Så hadde han ihvertfall fått i seg noe sunn mat, også hadde jeg nok insistert på at det var lurt med et kosttilsudd ;)

Anonymkode: f4c8c...b61

Skrevet

Han kan egentlig kreve dere for barnebidrag til han er ferdig med vgs, så sjekk bidragskalkulatoren. Vi måtte ut med 6000 pr mnd.

Anonymkode: 33ddb...e58

Skrevet

Hvorfor flytte når han egentlig ikke har råd til det? Må jo være bedre at han bor hjemme, og sparer så mye som mulig.

Anonymkode: 371d7...b86

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan egentlig kreve dere for barnebidrag til han er ferdig med vgs, så sjekk bidragskalkulatoren. Vi måtte ut med 6000 pr mnd.

Hæh??? Har deres eget, myndige barn krevd dette?

Anonymkode: dfa6e...f0e

Skrevet

Vi bidro med gratis kost og losji så lenge de ikke tjente penger, og svært rimelig kost og losji da de tok seg deltidsjobber. Uten deres viten har vi spart det de betalte, de skal få det som egenkapital når den tiden kommer. Eldste bodde hjemme til hun begynte turnustjeneste i en annen kant av landet, nr 2 til hun og kjæresten ventet barn da de var 23 og de flyttet i sokkelleiligheten til hans foreldre. Hun fikk turnusplass på sykehuset her heldigvis. Nr 3 er ferdig på videregående til våren og vil få samme vilkår som student. 

Vi skulle gjerne bidratt mer, men det har vi ikke råd til. Vi må legge oss på et nivå vi også kan tilby nr 4 og 5 når den tida kommer. 

Anonymkode: 22b28...a1f

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så lenge han er lærling, da tjener han mer enn minstebeløpet han kan tjene for å få bidrag.

Anonymkode: f4c8c...b61

Skrevet

Kan vel søke borteboer stipend fra Lånekassen?

Anonymkode: e7131...951

Skrevet

Før barna mine flytter ut vil jeg gjerne se et budsjett og hvordan de tenker å finansiere livet alene. Diskusjoner om evt støtte ville kommet etter dette. Vi fikk ikke penger hjemme men hadde alltid mulighet til å reise hjem og spise og ta med mat fra skapene. De ga ikke penger og tenker det var lurt. Hvordan ser han for seg å betale for det han trenger da?

Anonymkode: 0eeeb...dc8

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før barna mine flytter ut vil jeg gjerne se et budsjett og hvordan de tenker å finansiere livet alene. Diskusjoner om evt støtte ville kommet etter dette. Vi fikk ikke penger hjemme men hadde alltid mulighet til å reise hjem og spise og ta med mat fra skapene. De ga ikke penger og tenker det var lurt. Hvordan ser han for seg å betale for det han trenger da?

Han skal bo med en kompis og han har råd, men bare akkurat. Er kompisen som har giret ham opp, han kunne fint bodd hjemme for vår del.

Kanskje vi rett og slett kan gi ham mat eller faste gavekort på Rema1000 eller noe ut læretiden i hvert fall, eller tilby oss å betale for treningen. 

HI

Skrevet

Hadde nok kjøpt inn litt mat en gang i blandt men når de flytter hjemmenfra skal de klare seg selv.

Har en sønn på 18 som går i lære. Han er ufordragelig til tider og tenker mest på seg selv og ikke bidrar hjemme. Har fortalt han at hvis han ikke endrer oppførsel må han flytte.

Anonymkode: 531eb...432

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han skal bo med en kompis og han har råd, men bare akkurat. Er kompisen som har giret ham opp, han kunne fint bodd hjemme for vår del.

Kanskje vi rett og slett kan gi ham mat eller faste gavekort på Rema1000 eller noe ut læretiden i hvert fall, eller tilby oss å betale for treningen. 

HI

Dårlig ide å flytte, før vanlig lønn. Når han kan bo der. 
Har du satt deg ned med han og vist hva han kan spare av å ikke springe opp når kompisen vil noe?

Dårlig løsning.

Anonymkode: 2e202...505

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Tror jeg ville latt han prøve seg selv først. Han hopper på. Har bare akkurat med penger. Veldig greit å lære/merke selv at pengene tar slutt. Så kan man jo ta en snakk når han oppdager dette. Se litt på hva det koster og bo der vs hjemme. Om han fortsatt vil det...om han velger å bo og leve trangt kan dere jo heller tilby litt mat eller hjelp da.. Gavekort på tema kan brukes på mye rart (snus, øl osv). Hadde heller sagt at dørene hjemme er åpne. Hit kan han komme når han vil for middag, prat etc. Mye god læring i å få prøve livet litt selv uten at foreldre i forkant ordner opp for deg. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde nok kjøpt inn litt mat en gang i blandt men når de flytter hjemmenfra skal de klare seg selv.

Har en sønn på 18 som går i lære. Han er ufordragelig til tider og tenker mest på seg selv og ikke bidrar hjemme. Har fortalt han at hvis han ikke endrer oppførsel må han flytte.

Godt å høre at det Ikke er bare her. Han er ikke ufordragelig men egoistisk. Gjør ikke noe som familien. Vil ikke se tv med oss eller kose seg. Er enten på rommet eller ute. Viser ikke at han er glad i oss. Bryr seg bare om kompisene. Men så lenge han satser på skolen, så har jeg ikke sagt mye 

Anonymkode: a1750...6d8

Skrevet

1. MAN kan kun kreve barnebidrag om man må flytte for å fullføre skolen, ikke fordi man vil flytte. 

2. Jeg ville ikke betalt 1 krone for en gutt som flytter med en kamerat av  fri vilje. Da velger han jo selv at han vil bo en plass som koster penger, og betale for egen mat. Ville heller tilbudt middag hjemme innimellom, og da sendt med rester.

Anonymkode: be9bb...890

Skrevet

Jeg ville latt han betale alt selv. Han kan velge å bo hjemme, men har tatt et valg om Å flytte. Betaler du nå for han vil han ta det som en selvfølge senere. De har godt å lære at vaskepulver, mat, strøm, Internett, mobil, transport osv koster faktisk penger.

avtal fast middag 2 dager i uken. 

Anonymkode: a2520...567

Skrevet

Jeg synes det er fint at han vil prøve å stå på egne bein. Jeg tror han kan søke bostøtte? 

Jeg ville kanskje gått igjennom budsjettet med ham og sett hvor godt han kan klare deg. Støttet med for eks gavekort til Rema 1000/Kiwi. Tilbudt om å hjelpe til med å betale trening, legetimer. 

Anonymkode: f6595...4b0

Skrevet

Jeg flytta frivillig da jeg var 17. Spurte mamma om penger en gang, da fikk jeg 200 kr. Lærte mye om penger! Plusset var at jeg var kokkelærling og spiste på jobb. 

Anonymkode: dfa6e...f0e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det Ikke er bare her. Han er ikke ufordragelig men egoistisk. Gjør ikke noe som familien. Vil ikke se tv med oss eller kose seg. Er enten på rommet eller ute. Viser ikke at han er glad i oss. Bryr seg bare om kompisene. Men så lenge han satser på skolen, så har jeg ikke sagt mye 

Anonymkode: a1750...6d8

Ufordragelig var å ta litt godt i,han er fremdeles verdens beste😊.Veldig kjent og min sønn er lik din.

Spiser middag med oss når det passer han.Og gjør igrunn slik han vil og det som passer han.

Skrevet

Hjelp ham å finne en billig hybel og sette opp budsjett. Hvis dere tar utgangspunkt i sifo sitt standardbudsjett har han riklig, selv om anselv sikkert kommer til å føle at det er trangt. Gi gjerne litt støtte slik at budsjettet gåt opp, men han trenger ikke ha råd til "øl, kebab og heiskort".

Han må lære seg å lage billig mat og ellers leve rimelig. Det å ha lite penger en periode kan være veldig god læring.

Anonymkode: eb393...70d

Skrevet

Hvis han velger å flytte hjemmefra i en alder av 19 år synes jeg det er helt greit å la han klare seg selv. Det er bare sunt at han får det trangt økonomisk en periode, og dette er noe de fleste må gjennom i slutten av tenårene eller tidlig i 20-årene. Det er IKKE skadelig. At kostholdet lider i et par år gjør da ingenting. Det tåler han. Inviter han hjem på middag en dag så får han hvertfall noe hjemmelaget en dag i uka, men det er da de aller fleste studenter som må klare seg på mye ferdigmat og posemat en periode. Det er jo nesten et overgangsrite inn i voksenlivet. 

Skrevet

Inviter fast på middag, men ikke gi noe fast beløp. Vet han at han kan komme til dere dersom det virkelig kniper? Mange ungdommer tyr til kredittkort, det ville jeg tatt en prat om. Jeg flyttet ut da jeg var 16, og måtte brått lære alt om økonomi selv. Har ikke fått en krone hjemmefra etter at jeg flyttet ut, heller ingen middagsbesøk.  Det var heller jeg som måtte invitere inn, også til juleselskap og lignende. Det har kun vært positivt for meg, lærte meg raskt verdien av penger. Jeg ville ikke vært det foruten og har i dag svært god økonomi. 

Anonymkode: 75e0d...66c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inviter fast på middag, men ikke gi noe fast beløp. Vet han at han kan komme til dere dersom det virkelig kniper? Mange ungdommer tyr til kredittkort, det ville jeg tatt en prat om. Jeg flyttet ut da jeg var 16, og måtte brått lære alt om økonomi selv. Har ikke fått en krone hjemmefra etter at jeg flyttet ut, heller ingen middagsbesøk.  Det var heller jeg som måtte invitere inn, også til juleselskap og lignende. Det har kun vært positivt for meg, lærte meg raskt verdien av penger. Jeg ville ikke vært det foruten og har i dag svært god økonomi. 

Anonymkode: 75e0d...66c

Og jeg fikk barnebidrag til jeg var 25. Det var det absolutt grunner til og jeg lærte meg alt om privatøkonomi likevel. 

Anonymkode: 724ef...2b7

Skrevet

Kan han ikke bo hjemme litt til?

Ellers synes jeg det er helt innafor å hjelpe med mat. Husker godt at mamma handlet mat og fylte fryser og kjøleskap for meg da jeg studerte. Herregud så glad jeg var for det altså. Hun bakte rundstykker og brød så fikk jeg «mamma frokost» hver dag. ❤️ 
Det er mye kjærlighet i å sørge for at man har sunn og god mat. 

Anonymkode: 50da0...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...