Gå til innhold

Leke alene ute, når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik vi bor så er det et tun rett utenfor inngangsdøren vår med 2 lekeplasser ca 15 m på hver side av vår inngangsdør.
Det går en smal vei gjennom tunet på bredde med et gangfelt. Det hender det kjører biler der til husene, men de kjører i gangfart og er oppmerksomme på at barn leker der.
Vi ser tunet fra verandaen vår, men ikke lekeplassene.

Hvor gammelt bør et barn være for å kunne leke ute alene?

Anonymkode: 030c1...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har lekt utenfor alene fra de var rundt 4 år, men jeg har jo vært litt til og fra. De har lekt på ene siden av huset mens jeg var på andre siden og slike ting, så jeg hadde hørt om de ropte høyt.

Fra 5 år har de vært ute mens jeg har vært inne, men jeg har vært i vinduet/døren og sjekket de jevnlig likevel. Tror jeg er litt hønemor, men jeg har ikke sluppet de helt før de begynte på skolen egentlig ;)

Anonymkode: a0f99...91c

Skrevet

Min på snart 5 kan leke ute alene, men så har vi en veldig stor hage og lite trafikkert vei. Kommer nesten mer an på omgivelsene enn alder føler jeg 

Anonymkode: 77f69...348

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min på snart 5 kan leke ute alene, men så har vi en veldig stor hage og lite trafikkert vei. Kommer nesten mer an på omgivelsene enn alder føler jeg 

Anonymkode: 77f69...348

Kommer an på barnets modenhet også 

Anonymkode: d15ef...00c

Skrevet

Vi bor ganske likt. Eldste fikk være ute alene fra 6 år. Yngste fra 7. Kommer an på barnet, ikke bare alder.

Anonymkode: 6eba5...516

Skrevet

Vi bor landlig til uten naboer med barn og uten en eneste lekeplass, så her har ungene fått litt lekeapparater i Hagen. Da de var 5 år, så var de ute på egenhånd, men vi  har full oversikt over lekeområde fra kjøkken og stuevinduet.  Hadde jeg bodd i en bygård med lekeplass utenfor, tenker jeg at jeg hadde satt vakt på lekeplassen😂, synest det virker skremmende å ha småttisene på sånne uteområder, men en venninne av meg hadde sine barn på en sånn lekeplass alene, fra de kunne gå..så vi er vel alle forskjellig der. 

Anonymkode: 9dbc5...45d

Skrevet

Her har dei leikt aleine ute fra ca 4 års alder, men det går meir på kor moden barnet er. Og om det er eit barn som foreksempel kan finne på å gå vekk osv

Anonymkode: ba7f6...4bb

Skrevet

Siden de var 3 ca, alle sammen. Det er ingen av de som finner på å stikke av eller finne på noe de ikke får lov til.

Anonymkode: e6319...e52

Skrevet

Hagen er gjerdet inn med trampoline og huske. Vært alene der fra tre år med jevnlig tilsyn. På andre siden der det ikke er gjerde har hun startet å være litt alene nå. Er fem. Ikke så mye vinduer den veien så jeg er litt urolig når hun er der. Har en vei på andre siden og naboer kan kjøre fort der. Det er ca 100 meter til veien. Jeg er nok litt i overkant påpasselig da. Det har alltid gått bra når hun er alene der. 

Anonymkode: 2f4ed...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...