Gå til innhold

Jeg er visstnok verdens verste mamma :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sol og knallvær ute.
Vær eldste har brukt hele vinterferien til å sitte inne og spille, har ikke være ute av døren en eneste gang.

Nå fikk jeg nok, og sa at det ikke blir noe spilling før han hadde vært ute minst en time uten mobilen slik at han får beveget litt på seg og ikke bare gjemmer seg bort med den og youtube, det falt ikke i god jord.
"Jammen mamma, hva skal jeg gjøre?"
"Du kan jo ta med deg lille broren din som har lyst til å gå ut og sykle"

Når (inntil videre) er alle ungene ute og vi voksne får gjort litt husarbeid i fred og ro.

Anonymkode: d3e98...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sol og knallvær ute.
Vær eldste har brukt hele vinterferien til å sitte inne og spille, har ikke være ute av døren en eneste gang.

Nå fikk jeg nok, og sa at det ikke blir noe spilling før han hadde vært ute minst en time uten mobilen slik at han får beveget litt på seg og ikke bare gjemmer seg bort med den og youtube, det falt ikke i god jord.
"Jammen mamma, hva skal jeg gjøre?"
"Du kan jo ta med deg lille broren din som har lyst til å gå ut og sykle"

Når (inntil videre) er alle ungene ute og vi voksne får gjort litt husarbeid i fred og ro.

Av hva? Det er du/dere som har latt han sitte inne hele vinterferien... 

Anonymkode: 4518b...7c3

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av hva? Det er du/dere som har latt han sitte inne hele vinterferien... 

Anonymkode: 4518b...7c3

Vi har jobbet, han er for gammel til å være på SFO

Skrevet

Hvor gammel er han? Håper dere har jobbet så dere faktisk ikke har hatt mulighet til å tvinge han til aktivitet..

Anonymkode: c90e6...5f1

Skrevet

Så trist. Når han er sånn, så er han jo faktisk ikke i stand til å være hjemme alene mens dere jobber. Neste gang får dere sende han til besteforeldre, avtale med kameraters foreldre el.

Anonymkode: 96b33...803

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er han? Håper dere har jobbet så dere faktisk ikke har hatt mulighet til å tvinge han til aktivitet..

Han er 13 , og ja, vi har vært på jobb.
Hadde egentlig planer om fri og aktiviteter, men har hatt mye sykdom i huset de siste uken før vinterferien så vi begge måtte jobbe for å nå noen deadliner dessverre

Skrevet

Dette høres jo ut som en helt normal tenåring. Tror de aller fleste tenåringer som har mulighet til å sitte inne og spille/kikke på Netflix/sitte på mobilen/se på TV/sove gjør det. 

Men det blir folk av disse også!

Så ta det HELT med ro - og ha samtidig verdens beste samvittighet for å ha tvunget dem ut et par timer nå :-)!

Anonymkode: 8dacc...e61

Skrevet

Da jeg var på den alderen satt jeg inne og spilte supermario på Nintendo, sims på dataen eller så på TV alle dager jeg kunne. «Leke» ute var virkelig ikke noe jeg gadd. Ble tvunget ut et par ganger husker jeg, men da gikk jeg til venner og spilte med de der, det samme gjorde de da de ble tvunget ut ;)

Ble folk av oss alle sammen :) 

All right 13 åring som faktisk tok med småsøsknene ut, da :)

Anonymkode: 23e8b...990

Skrevet

Er helt greit det. Er jo ferie. Regner med at gutten er aktiv ellers 

Anonymkode: a77f8...fa8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så trist. Når han er sånn, så er han jo faktisk ikke i stand til å være hjemme alene mens dere jobber. Neste gang får dere sende han til besteforeldre, avtale med kameraters foreldre el.

Hva tror du de fleste ungdommer som er hjemme alene mens foreldre er på jobb, faktisk gjør når de er alene hjemme? Organiserte skiturer? Skolearbeid? Huslige sysler? 

Å ikke takle å være alene hjemme vil feks gå inn under kategoriene å tenne på huset, rasere inventar eller sitte i et hjørne innelåst på badet fordi han er livredd. Ikke at han sitter og spiller hele dagen. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ingen besteforeldre som kan hjelpe.
Og kameratene, er jo de han spiller sammen med så det hadde ikke gjort store forskjellen

Skrevet

13-åringen min er fremdeles ganske barslig, men hun er jente da (akkurat fylt 13, går i 7.klasse) så det er lett å få henne ut på ting. I dag er hun i trampolineparken med en venninne, i går var hun i byen med en kusine, på fredag besøkte hun bestemor osv. Hun kan spille eller sitte og se på ipad/telefon lenge, men så fort det skjer noe er hun med.

Gutten på 16 er det litt verre med, han vil helst bruke ferien til å dovne, snu døgnet litt, spille online med venner, sove "hele dagen". Han har hatt noen dovendager, men vi har også sørget for at det har skjedd litt for å dra han ut av dvalen. Vi har hatt familie på middagsbesøk et par dager, hatt en fetter her på overnatting en natt også har han vært å trent et par dager. I dag har han gitt klar besked om at siste dagen av ferien skal være dovendag, så jeg har ikke sett han enda ;)

Anonymkode: 07fd5...b0e

Skrevet

Han har helt sikkert venner som er hjemme i ferien, dere kan lage en avtale med foreldrene neste ferie så denne stakkars gutten slipper å sitte foran en skjerm hele ferien. Går faktisk an å aktivisere ungene selv om man jobber! Og at du er verdens verste mamma skjønner jeg at han syntes. Det er utrolig avhengighetsskapende å sitte foran en skjerm dag ut og dag inn, så plutselig tar du det fra han etter en uke og jager han ut. Ungen har vel abstinenser.

Anonymkode: c418c...3c4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har helt sikkert venner som er hjemme i ferien, dere kan lage en avtale med foreldrene neste ferie så denne stakkars gutten slipper å sitte foran en skjerm hele ferien. Går faktisk an å aktivisere ungene selv om man jobber! Og at du er verdens verste mamma skjønner jeg at han syntes. Det er utrolig avhengighetsskapende å sitte foran en skjerm dag ut og dag inn, så plutselig tar du det fra han etter en uke og jager han ut. Ungen har vel abstinenser.

Gud bedre😅. Jeg har en på 12 og 14 og jeg tror det ville bydd på noen problemer dersom jeg skulle avtalt med guttas venner hvordan de skulle tilbringe ferien sin altså . De er ungdommer ! Gjør de ikke verre ting enn å spille i ferien så er det all good altså. Her har gutta vært alene hjemme hele ferien og det har gått i gaming , film og vennebesøk. De er sikkert noe bleikere og noe ute av søvnrytmen men det går helt fint altså. 

Skrevet
13 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Gud bedre😅. Jeg har en på 12 og 14 og jeg tror det ville bydd på noen problemer dersom jeg skulle avtalt med guttas venner hvordan de skulle tilbringe ferien sin altså . De er ungdommer ! Gjør de ikke verre ting enn å spille i ferien så er det all good altså. Her har gutta vært alene hjemme hele ferien og det har gått i gaming , film og vennebesøk. De er sikkert noe bleikere og noe ute av søvnrytmen men det går helt fint altså. 

Man kan finne på noe med ungene selv om man jobber!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis man er på jobb og ungene er hjemme 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kan man. Men man MÅ ikke. Det er FERIE! La nå ungene få sløve akkurat så mye de vil. Det er hektisk nok de resterende dagene de ikke har fri. 

At ungene sløver en uke i strekk innimellom ødelegger ikke fremtiden eller personligheten deres. Du skal se de både klarer ungdomsskolen, videregående og kanskje til og med høgskole eller universitet selv om de gamet hele vinterferien. 

Skrevet

Men hvorfor ble ikke du med ut? Du sparker ut ungen og blir inne selv, og det er ikke bra. Selvom du skulle gjøre noe inne så er du et ekstremt dårlig forbilde når du ikke blir med ut selv.

Anonymkode: 48c30...ded

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor ble ikke du med ut? Du sparker ut ungen og blir inne selv, og det er ikke bra. Selvom du skulle gjøre noe inne så er du et ekstremt dårlig forbilde når du ikke blir med ut selv.

Når ble det sånn at foreldrene måtte være med hele tiden?

Ikke enig i din kommentar, men synes det er trist lesning at en 13- åring kun har gamet en hel uke. Uansett hvor i landet du bor, må det da være noen aktiviteter han kunne drevet med? Fotball på nærmeste bane om du bor der det ikke er snø, evt svømmehall, ishall? En 13- åring klarer jo fint å dra alene med kompiser til slike steder? Er det snø der dere bor, er jo mulighetene enda flere..

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Sykt dårlig forbilde. Nå blir ungen en Nav’er. Uten tvil. Eller, narkoman. Nei! Kriminell! 

Eller?😉

Anonymkode: b8124...e87

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan man. Men man MÅ ikke. Det er FERIE! La nå ungene få sløve akkurat så mye de vil. Det er hektisk nok de resterende dagene de ikke har fri. 

At ungene sløver en uke i strekk innimellom ødelegger ikke fremtiden eller personligheten deres. Du skal se de både klarer ungdomsskolen, videregående og kanskje til og med høgskole eller universitet selv om de gamet hele vinterferien. 

Enig👏🏼

Anonymkode: b8124...e87

Skrevet

Ganske så vanlig og du er ikke alene om å være verdens værst mamma idag, for det er jeg også. 15åringen ble pottesur da nabojenta var og henta boller her ista. Ingen ville ha boller når jeg dekket bordet til fastelavensboller. Jeg er ikke så glad i boller, så holdt med den ene jeg spiste og eldste tok med en pose til kjæresten. Så da kunne naboen få en pose med boller, i mitt hode holdt det med de fire bollene jeg la igjen til minsta. Sikker på at de ikke blir spist heller, men det var vist alt for lite. Skal se den dagen hun orker å spise mer enn en bolle. 

Igår var hun også pottesur, for da ville ingen av vennene hennes ut. Hun har vært en uke i syden så hun trengte en dose med venner og det ville hun ha ute, men ingen ille ut. Jeg skjønner godt at ingen ville ut, for det blåste jo orkan nesten. Gleden sto plutselig i taket da en venn ikke orka maset hennes og sa seg villig til å bli med ut. Så humøret endres fort. 

Anonymkode: abfb3...71a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke tenåringer eller? Avtale med foreldrenes venner når de er ungdommer? Det ville betydd sosialdød her! Og hvem tror du han spiller med egentlig?

Jeg har ingen ambisjoner om at tenåringen skal ut å leke i gaten. Forventer at han gjør skolearbeid, hjelper til med husarbeid og pass av småsøsknene innimellom og samt at han Kommer seg på trening. Ellers forventer jeg at han er høflig og grei utenfor husets vegger og oppfører seg skikkelig. Om vinterferien blir brukt til gaming når været er helt jævlig bryr jeg meg ikke om.

Skrevet
20 minutter siden, ulenissen skrev:

Du har ikke tenåringer eller? Avtale med foreldrenes venner når de er ungdommer? Det ville betydd sosialdød her! Og hvem tror du han spiller med egentlig?

Jeg har ingen ambisjoner om at tenåringen skal ut å leke i gaten. Forventer at han gjør skolearbeid, hjelper til med husarbeid og pass av småsøsknene innimellom og samt at han Kommer seg på trening. Ellers forventer jeg at han er høflig og grei utenfor husets vegger og oppfører seg skikkelig. Om vinterferien blir brukt til gaming når været er helt jævlig bryr jeg meg ikke om.

Det sier jo ganske mye om foreldregruppa i så fall. Her vi bor ville det vært helt uproblematisk at vi foreldrene snakket sammen om dette.. (og ja, vi har en 13- åring vi også).

Skrevet

Ser ikke problemet i å kunne slappe litt av i ferien. Noen liker å være aktive, andre ikke. Det jeg ikke skjønner, er at dere skal kunne gjøre husarbeid i fred og ro, men du sitter her i stedet. Og i fred og ro med en 13-åring? Hvis dere ikke klarer det, er det en 13-åring som må ha tilsyn, som derfor ikke kan være alene hjemme i ferien.

Anonymkode: 45c6f...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...