Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 I byen vår har dette blitt mer og mer vanlig. Står ved inngangen av butikken, ser de at du har med pant, henger de på som en klegg. Forstår ikke norsk når du sier nei, kun melk og brød, please. Jeg er for å hjelpe der man kan, men da til organisasjoner du vet pengene går til nødvendige tiltak. Denne delen sliter jeg med. Ble fulgt etter i byen da jeg ga en dame noen kr, tydelig de har kontaktet hverandre, fikk fire stk gående etter meg i byen med bilder av barna sine osv. Please please. Så nå sier jeg nei, for det kommer jo bare flere til og de gir seg jo ikke! Men selv når jeg sier nei, andre kunder kom bort og snakket til de, dere kan ikke følge etter folk inn i butikken, så henger de på. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 229b2...170
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Er en butikk jeg har sett en tigger utenfor, men ikke i vinterhalvåret. Kjører heller til en annen butikk og handler der. Vil handle i fred. Anonymkode: 03f3f...c7a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 De blir stort sett jaget bort av de ansatte i butikkene, så sjelden det er noen å se rett ved inngangene. Men de stiller seg gjerne opp litt lenger borte da... Utenfor Rema her står det en mann og spiller trekkspill, hver eneste dag, i nærmest hele åpningstiden. Blid, smiler og sier hei, spør aldri etter noe og maser aldri, bare spiller. Han får noen penger av ganske mange, det er mange jeg kjenner som har pratet med han. Han sier han har familie han sender pengene til og det virker ikke som han er en del av den gjengen som har en "hallik" som er rundt omkring ellers. De som blir kjørt rundt og satt av ved butikkene av "halliken" sin som kjører en fin bil, som er kledd i filler, men har en fin iphone gjemt i lommene sine som du ser de tar frem av og til, som er overvektige og slett ikke ser ut som de lider noen nød selv om de setter opp et lidende ansikt og viser frem bilder av ungene sine gir jeg aldri til. Det er helt sikkert synd på dem, men pengene går ikke til dem, de går til folk høyere opp i systemet dems. Jeg gir til han med trekkspillet av og til, og jeg gir gjerne til organisasjoner, støttet selvfølgelig saniteskvinnene nå før helga, støttet hjelp oss og hjelpe før jul, støtter frelsesarmeen jevnlig, kjøper bladet til de narkomane osv. Så hjerteløs er jeg ikke, men disse tiggerne som kommer fra østen og er en del av et system, de støtter jeg ikke. Anonymkode: 80480...4a5
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #4 Skrevet 23. februar 2020 Si fra til butikken at du synes dette er ubehagelig og at du nå vurderer å bytte butikk. Jeg sier blankt nei til alle utenlandske tigger, men nå bor jeg Oslo og på dagtid er de nærmest flere tiggere enn andre folk. Jeg sier skarpt nei til alle som kommer med koppen og rister den foran nesen min og håper at de snakker sammen. Ved å gi de penger så opprettholder vi importen av tiggere så slutt å gi! Der finnes sikkert en eller annen organisasjon som hjelper de på hjemmebane, gi heller penger dit. Anonymkode: 9a523...960
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. februar 2020 #5 Skrevet 23. februar 2020 Var en hyggelig og blid selger av gatemagasinet folk er folk på utsiden av nærbutikken her. Tilsynelatende høflig og grei, men det viste seg etterhvert at han dealet hasj til ungene. Hadde det vært pågående folk hadde jeg anmeldt dem.
Østerdølen Skrevet 23. februar 2020 #6 Skrevet 23. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Si fra til butikken at du synes dette er ubehagelig og at du nå vurderer å bytte butikk. Jeg sier blankt nei til alle utenlandske tigger, men nå bor jeg Oslo og på dagtid er de nærmest flere tiggere enn andre folk. Jeg sier skarpt nei til alle som kommer med koppen og rister den foran nesen min og håper at de snakker sammen. Ved å gi de penger så opprettholder vi importen av tiggere så slutt å gi! Der finnes sikkert en eller annen organisasjon som hjelper de på hjemmebane, gi heller penger dit. Anonymkode: 9a523...960 Butikken har ikke lov til å jage bort noen,så lenge de ikke står innenfor deres område. Butikken kan jo ikke straffes fordi det står tiggere utenfor.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #7 Skrevet 23. februar 2020 7 minutter siden, Østerdølen skrev: Butikken har ikke lov til å jage bort noen,så lenge de ikke står innenfor deres område. Butikken kan jo ikke straffes fordi det står tiggere utenfor. Hvis klengete og masete tiggere står rett utenfor inngangen eller på parkeringsplassen (på butikkens eiendom), så må vel butikken kunne tilkalle politiet og få de bortvist? Jeg vet ikke altså, men det høres tullete ut om det ikke er slik. Anonymkode: 23949...7a8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #8 Skrevet 23. februar 2020 Bare en del av mangfoldet dere har invitert hjem ved hjelp av stemmeseddelen. Deal with it. Anonymkode: 418f4...e6f
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #9 Skrevet 23. februar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis klengete og masete tiggere står rett utenfor inngangen eller på parkeringsplassen (på butikkens eiendom), så må vel butikken kunne tilkalle politiet og få de bortvist? Jeg vet ikke altså, men det høres tullete ut om det ikke er slik. Anonymkode: 23949...7a8 Du har helt rett, butikkeier kan be de gå. Og så evt kontakte politiet som kan borvise hvis det er til sjenanse. Det er forskjell på de som bare står og spør, og de som fotfølger og maser. Noen kan opptrå nermest truende til tider. Anonymkode: 92192...2db
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #10 Skrevet 23. februar 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare en del av mangfoldet dere har invitert hjem ved hjelp av stemmeseddelen. Deal with it. Anonymkode: 418f4...e6f Eøs avtalen mener du? For det er der Schengen-avtalen har kommet. Anonymkode: 74ba7...192
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #11 Skrevet 23. februar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare en del av mangfoldet dere har invitert hjem ved hjelp av stemmeseddelen. Deal with it. Anonymkode: 418f4...e6f Så det er FrP og høyre sin skyld, altså? Får jammen håpe rød regjering neste gang da 🙏🏼 Anonymkode: 4b61a...2a7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #12 Skrevet 23. februar 2020 Aggressiv tigging er forbudt (enten bare lokalt eller nasjonalt, det vet jeg ikke). Gjelder et slikt forbud i din by/kommune, kan også du selv ringe politiet når det skjer. Anonymkode: ffb95...7aa
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2020 #13 Skrevet 23. februar 2020 Her er det tiggere på annenhver butikk/handlesenter, så jeg velger ut de butikkene /handlesentrene hvor det ikke står tiggere. I byen prøver jeg å unngå de verste gatene. Anonymkode: 26e9c...b18
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 13 timer siden, Østerdølen skrev: Butikken har ikke lov til å jage bort noen,så lenge de ikke står innenfor deres område. Butikken kan jo ikke straffes fordi det står tiggere utenfor. Nei men står de på butikkens område aå ser det ut til at det hjelper å klage til butikken og tydeligvis så fungerer det å si at man kommer til å velge en annen butikk. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2QgRr/nekter-bladselgere-aa-staa-utenfor-rema-1000-butikker Anonymkode: 9a523...960
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Her er det tiggere på annenhver butikk/handlesenter, så jeg velger ut de butikkene /handlesentrene hvor det ikke står tiggere. I byen prøver jeg å unngå de verste gatene. Anonymkode: 26e9c...b18 Jeg synes det er blitt helt feil når vi som betaler skatt i dette landet må ta omveier for å få lov til å gå i fred. Anonymkode: 9a523...960
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 Aldri gi én eneste krone! Ingen unntak Anonymkode: 5b10e...a68
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2020 #17 Skrevet 24. februar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er blitt helt feil når vi som betaler skatt i dette landet må ta omveier for å få lov til å gå i fred. Anonymkode: 9a523...960 Ikke glem veiavgift! Anonymkode: 18dcb...456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå