Gå til innhold

Kan dette spises...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lagde gryte igår med kjøtt og grønnsaker som skulle spises idag. Så oppdager jeg idag at det ble stående på kjøkkenet altså glemte å putte det i kjøleskapet😩. Temp på kjøkkenet inatt var nok 18 grader.

Bør jeg kaste alt.

 

Anonymkode: 7d8f4...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke spist det. Ville du spist ei skive med påleggsskinke som hadde ligget på kjøkkenbenken i natt? Eller spist en biff som hadde ligget ute i så mange timer? Hadde det bare vært grønnsaker, så hadde det vært greit, men kjøtt som har stått ute over natta hadde jeg ikke spist. 

Anonymkode: 2e2e2...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det hadde jeg ikke spist. For mange år siden jobbet jeg et par uker et sted hvor den som hadde ansvar for maten lot ting stå ute over natten stadig vekk, for så å sette det på kjølen eller varme det på nytt. Var alltid noen som fikk matforgiftning der, fikk jeg høre. Jeg gjorde det til min jobb å advare alle om at de ikke måtte spise den og den retten, for den var ikke trygg. De ukene jeg var der fikk ingen matforgiftning ;)

Anonymkode: b0026...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det hadde jeg ikke spist. For mange år siden jobbet jeg et par uker et sted hvor den som hadde ansvar for maten lot ting stå ute over natten stadig vekk, for så å sette det på kjølen eller varme det på nytt. Var alltid noen som fikk matforgiftning der, fikk jeg høre. Jeg gjorde det til min jobb å advare alle om at de ikke måtte spise den og den retten, for den var ikke trygg. De ukene jeg var der fikk ingen matforgiftning ;)

Anonymkode: b0026...0d1

Det falt deg ikke inn å gjøre det til din jobb å få ting på kjøl, altså?

Anonymkode: c8973...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noe problem med å spise det etter bare en natt på kjøkkenbenken.

Man dauet ikke i gamle dager, da man faktisk ikke hadde kjøleskap å sette middagsrester i, så tror neppe man dauer den dag i dag heller. 

Jeg har spist fårikål og gryteretter med kjøtt / kylling , som har stått på kjøkkenbenken en hel natt, ble ikke litt syk engang. Folk no til dags er jo helt hysterisk. 

Anonymkode: 65cda...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det falt deg ikke inn å gjøre det til din jobb å få ting på kjøl, altså?

Anonymkode: c8973...b50

Det forsøkte jeg selvfølgelig, men det hjalp ikke, ergo stod jeg bare igjen med muligheten å advare de som skulle spise mot det som kunne gi matforgiftning. Jeg ble som sagt der bare et par uker. Når den som lager maten er psykopat med gode venneforhold til ledelse så kom jeg ingen vei. Anbefalte de som fortsatte der og fortsatte å spise der å ta det videre før jeg sluttet.

Anonymkode: b0026...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke hatt noe problem med å spise det etter bare en natt på kjøkkenbenken.

Man dauet ikke i gamle dager, da man faktisk ikke hadde kjøleskap å sette middagsrester i, så tror neppe man dauer den dag i dag heller. 

Jeg har spist fårikål og gryteretter med kjøtt / kylling , som har stått på kjøkkenbenken en hel natt, ble ikke litt syk engang. Folk no til dags er jo helt hysterisk. 

Anonymkode: 65cda...c4d

En  dag risikerer du at det ikke går bra for deg, det kan være det siste du gjør.

Bare pass på at du ikke serverer slik mat til andre, eller at du i det minste forteller dem at maten du serverer har stått ute en natt, slik at de kan ta valget om de tør ta risikoen eller ikke selv...

Anonymkode: b0026...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lukt og smak

Anonymkode: b537c...5a0

Ikke alt som lukter/smaker feil, spesielt når det blir varmet opp igjen. Likevel kan det være stoffer i det som kan gjøre en syk.

Mat som er oppbevart slik det skal, der kan man gå etter lukt/smak, men f.eks. kylling, som en nevner, det er risikosport.

Anonymkode: b0026...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En  dag risikerer du at det ikke går bra for deg, det kan være det siste du gjør.

Bare pass på at du ikke serverer slik mat til andre, eller at du i det minste forteller dem at maten du serverer har stått ute en natt, slik at de kan ta valget om de tør ta risikoen eller ikke selv...

Anonymkode: b0026...0d1

Haha, oppvokst på gård, så dette er vi vant med hele familien og vennene mine fra samme sted, så,trenger ikke advare noen av de, det er gjengs over alt i vår krets og vet du hva, vi er ikke dauet enda😂

Anonymkode: 65cda...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...