Gå til innhold

9 åring som overspiser... veier 52 kg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nevøen min har faktisk blitt feit. Det siste halv året er han ikke til å kjenne igjen, fordi han har blitt så stor. Han spiser så mye at det er umulig å ikke legge merke til det. Min søster og mannen hennes sier at de ikke kan stoppe mat for en unge. Ok? Men han spiser foreldrene ut av huset jo.

F.eks vi spiste middag idag, han spise to gode porsjoner. 10-15 min senere så er han sulten igjen. Han koser seg ikke med maten en gang. Han stapper det i seg, griser, mat rundt munnen. Sitter å slikker rester på fingrene sine. Det er direkte grusomt å se på. 
Han spiser mye søtsaker også. F.eks når vi var hos min mor (altså hans bestemor) mamma hadde laget fastelaven boller. Men ikke pisket ferdig kremen osv, han satt der å terroriserte moren sin (min søster) i 1 time å maset og gråt om å få fortest mulig disse bollen. Han var med å disket opp krem osv sammen med mammaen sin. Når de var ferdig så spiste han 2 (eller 3 stk) om jeg husker riktig på rappen. 
Han sitter å ser stadig vekk på mat videoer på YouTube. Om hvordan man lager biff, eller andre matretter. Eneste han har i hodet sitt virker det som et MAT. Dette er jo ikke sunt. Han er under «utredning» hos ppt, da han er faglig svak på skolen i tillegg har han problemer med sinne og stygg språkbruk på skolen. Og kommer gjerne i bråk med gutter i skolegården og etter skoletid. (Når de går hjem fra skolen) 

Maten har ikke vært et tema hos ppt, men vi andre i familien er bekymret for han. Han er jo overvektig. Veier 52-53 kg. Han går stadig vekk å veier seg? 🥺 mens vi var hos mine foreldre så veide han seg sikkert opp til 3-4 frivillig å kom stolt ut av badet for å fortelle at han veier så så mye. Moren er ikke akkurat noe mester å servere barna sunneste maten heller. Det går i mye burgere, lasagne, pasta, ris, kjøtt, litt grønnsaker også. Men mye annet usunt. Boller, godteri, brus, is, pizza, kebab osv. Men hun har tre sndre barn også. de andre er ikke syltynne heller, men denne sønnen er blitt seriøst smell feit. 
 

Jeg sier at hun bør bestille time hos fastlegen å få sønnen til å gå med på og ta blodprøver og snakke med fastlegen for å komme i bunns med hvorfor han overspiser. Ps: mor har prøvd å ta bort usunne matvarer. Men da klikker han å gråter skriker og sparker. Helt til han får viljen sin. Han er slik uansett om det gjelder mat, eller om han ikke får det han ikke vil ha. 
I tillegg spiller han fortnite spill på pcen og PlayStation dagen lang

Anonymkode: c200a...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis høyde og vekt du oppgir er korrekt så ligger gutten innen normalområdet på KMI skalaen for barn, og er ikke overvektig ifølge KMI. Men har han den adferden du sier så trenger han helt klart hjelp til å få gose spisevaner.

Anonymkode: 15f5d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 146, veier 36, han ser helt normalvektig ut. Ifølge Den kalkulatoren ligger han jo på grensa til undervektig. Og det skjønner jeg ikke. Han har godt med kjøtt på kroppen. En av de «kraftigste» i klassen sin. (9år). Hadde han bært 52-53 kg hadde han jo sett veldig kraftig ut med den høyden. Min datter er 170 høy, og veier 52 kg. Helt perfekt. Hun ligger jo også på grensa til undervektig i følge kalkulator på nett. 
Jeg ville først og fremst tatt kontakt med helsesøster, for forholdet han har til mat er ikke sunt. Samme gjelder forholdet til fysisk aktivitet. Tror det er viktigere enn selve vekta hans nå. 

Anonymkode: f929e...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis høyde og vekt du oppgir er korrekt så ligger gutten innen normalområdet på KMI skalaen for barn, og er ikke overvektig ifølge KMI. Men har han den adferden du sier så trenger han helt klart hjelp til å få gose spisevaner.

Anonymkode: 15f5d...59a

Altså, JEG veier 52 kilo. En voksen kvinne med former, født to barn, 20 cm høyere. Det er ikke normal vekt for en 9 år gammel gutt. Kalkulator eller ikke. Man må jo bruke sunn fornuft, gutten er jo både syk og mishandlet, stakkars. 

Anonymkode: 76aae...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 55 kg og er 173 cm. Gutten er overvektig og kommer til å slite med overvekt i sitt voksne liv dersom dette ikke snur nå. Er du sikker på at vekt og overspising ikke er tema hos instansene han følges opp av? Snakk alvorlig med foreldrene. Dersom de ikke innser at gutten sliter og trenger hjelp ville jeg meldt en åpen bekymring til barnevernet. Hadde ikke sett på at min nevø ble utsatt for omsorgssvikt uten å gjøre noe med det. Hadde aller først ristet litt vett i foreldrene og bedt vedkomne ta seg kraftig sammen og innse at barnet trenger hjelp. 

Anonymkode: d11a3...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det de over sier kan vel ikke stemme? Min 10-åring er er omtrent like lang, men veier 35 kg, og hun er ikke syltynn (på ingen måte tjukk, men noen slimfit-bukser er for trange).

Uansett er forholdet gutten har til mat helt unormalt, sånn skal det ikke være. Her bør fastlegen kobles inn og muligens henvise til BUP for å utrede for spiseforstyrrelser. Mange glemmer at overspising også er en form for spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: f9e5a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det de over sier kan vel ikke stemme? Min 10-åring er er omtrent like lang, men veier 35 kg, og hun er ikke syltynn (på ingen måte tjukk, men noen slimfit-bukser er for trange).

Uansett er forholdet gutten har til mat helt unormalt, sånn skal det ikke være. Her bør fastlegen kobles inn og muligens henvise til BUP for å utrede for spiseforstyrrelser. Mange glemmer at overspising også er en form for spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: f9e5a...adf

Du har helt rett, jeg leste av feil.

Anonymkode: 15f5d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel normalvekt et ganske vidt begrep, de to yttergrensene er ganske langt fra hverandre. 

Min datter er like lang, og veier 33 kg, hun er langt fra mager. Vil si hun er normalvektig da, men helt normal, litt rund mage enda og litt barnslig myk i kroppen om du skjønner. 

Jeg vil si det er unormalt å være så desperat etter mat hele tiden som 9-åring, det må ligge noe bak en slik oppførsel. 

Husker jeg vokste opp med en gutt i nabolaget som helt manglet metthetsfølelse. Det var noe galt med han for han var alltid sulten og følte seg aldri mett. Jeg var barn selv så jeg fikk aldri med meg hva som egentlig var feil, men hjemme hos han hadde de lås på kjøleskap og matskap, for han kunne spise hele tiden. 

Høres ut som det er noe galt med gutten du beskriver også siden han oppfører seg som han gjør og har er så opphengt i mat. Om det er psykisk eller fysisk han sliter må vel utredningen finne ut av, mor burde få det inn i den store sammenhengen når de utreder han. 

Anonymkode: 1d40e...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis høyde og vekt du oppgir er korrekt så ligger gutten innen normalområdet på KMI skalaen for barn, og er ikke overvektig ifølge KMI. Men har han den adferden du sier så trenger han helt klart hjelp til å få gose spisevaner.

Anonymkode: 15f5d...59a

Du har nok ikke korrigert for alder (iso-kmi). Dersom man gjør det er gutten i kategorien "fedme", tilsvarende "voksen-bmi" på 30. 

Anonymkode: bf6e3...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis høyde og vekt du oppgir er korrekt så ligger gutten innen normalområdet på KMI skalaen for barn, og er ikke overvektig ifølge KMI. Men har han den adferden du sier så trenger han helt klart hjelp til å få gose spisevaner.

Anonymkode: 15f5d...59a

Ikke iflg. denne, om man plotter inn alder og gutt, høyde og vekt får man opp:

"En KMI på 23.7 hos en gutt på 9 år indikerer fedme."

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/

Dvs. denne gutten har passert overvekt med god margin og er over i kategorien fedme!

 

Hi, jeg ville tatt en alvorsprat med mor og far, dette er alvorlig. Hvis de ikke viser klart og tydelig under samtalen at de nå vil ta dette på alvoret, søke hjelp for dette også, da hadde jeg varslet dette selv til guttens fastlege (om jeg visste hvem dette var) og ppt som nå skal utrede ham. Og om foreldrene fremdeles ikke fulgte opp ville jeg ringt barnevernet og bedt om råd.

Å la gutten holde på slik er en form for omsorgssvikt, dessverre.

Han bør få en ordentlig utredning, alt fra diabetes til proteinallergier og/eller -intoleranser, til mangler eller ubalanser i vitaminer/mineraler.

Anonymkode: 338f1...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adferdsvansker, faglig svak og desperat spising er obs-obs for syndromet Prader-Willi. Men det kan jo også være alt annet mellom himmel og jord. Bra han utredes, de tar jo som regel vekt og høyde som ledd i det. Da kommer det etterhvert frem at han er stor. Spørsmål om ernæring/forhold til mat er også rutine i mange utredninger, så med mindre de lyver vil jo utfordringene der også komme frem. 

Anonymkode: ceb04...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meldt dette til bv, skriv i meldingen at du tenker at de trenger veiledning av helsesøster (noe de ikke virker å ønske selv). Men for denne gutten er det utrolig viktig å stoppe det nå. Overvektige barn blir nesten utelukkende overvektig som voksne. Så dere gjør denne gutten en tjeneste ved å hjelpe han. 

Anonymkode: ece8e...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutes ago, Anonym bruker said:

Adferdsvansker, faglig svak og desperat spising er obs-obs for syndromet Prader-Willi. Men det kan jo også være alt annet mellom himmel og jord. Bra han utredes, de tar jo som regel vekt og høyde som ledd i det. Da kommer det etterhvert frem at han er stor. Spørsmål om ernæring/forhold til mat er også rutine i mange utredninger, så med mindre de lyver vil jo utfordringene der også komme frem. 

Anonymkode: ceb04...8a0

Barn med prader willi fanges opp før 9 år. Så det er nok ikke det.

Men gutten og familien trenger hjelp. Jeg ville oppfordret dem til å kontakte fastlegen for henvisning BUP. Alle kommuner skal ha team som jobber med overvektige barn. Helsesykepleier  vet sikkert om det

Anonymkode: 47f37...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok ikke korrigert for alder (iso-kmi). Dersom man gjør det er gutten i kategorien "fedme", tilsvarende "voksen-bmi" på 30. 

Anonymkode: bf6e3...612

Jeg har allerede sagt at jeg leste av feil.

Anonymkode: 15f5d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke iflg. denne, om man plotter inn alder og gutt, høyde og vekt får man opp:

"En KMI på 23.7 hos en gutt på 9 år indikerer fedme."

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/

Dvs. denne gutten har passert overvekt med god margin og er over i kategorien fedme!

 

Hi, jeg ville tatt en alvorsprat med mor og far, dette er alvorlig. Hvis de ikke viser klart og tydelig under samtalen at de nå vil ta dette på alvoret, søke hjelp for dette også, da hadde jeg varslet dette selv til guttens fastlege (om jeg visste hvem dette var) og ppt som nå skal utrede ham. Og om foreldrene fremdeles ikke fulgte opp ville jeg ringt barnevernet og bedt om råd.

Å la gutten holde på slik er en form for omsorgssvikt, dessverre.

Han bør få en ordentlig utredning, alt fra diabetes til proteinallergier og/eller -intoleranser, til mangler eller ubalanser i vitaminer/mineraler.

Anonymkode: 338f1...acd

Jeg har allerede sagt at jeg leste tabellen feil.

Anonymkode: 15f5d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, JEG veier 52 kilo. En voksen kvinne med former, født to barn, 20 cm høyere. Det er ikke normal vekt for en 9 år gammel gutt. Kalkulator eller ikke. Man må jo bruke sunn fornuft, gutten er jo både syk og mishandlet, stakkars. 

Anonymkode: 76aae...0f9

Voksne måler med BMI skala

Barn har KMI. To vidt forskjellige skalaer. 

Anonymkode: a36b1...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Voksne måler med BMI skala

Barn har KMI. To vidt forskjellige skalaer. 

Anonymkode: a36b1...8e0

Det er bare den engelske og norske forkortelsen,  men for barn .må det tas hensyn til alder også.

Anonymkode: 2c42e...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

oi det var mye, like mye som min 12åring som er vanlig gutt på 12, lang og tynn

Anonymkode: e231f...5b6

Nå var du hjelpsom, gitt! 

Anonymkode: ba837...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...