Gå til innhold

Lærere som tar ferie med barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ved vår skolekrets er det relativt strengt med tanke på uttak av feriedager utenom oppsatt ferie. En enkelt dag kan godkjennes av lærer men utover dette må det søkes rektor og etter få dager kan man risikere å miste plassen.

Likevel tar lærere (med barn) ut f.eks. 2 uker ferie i forbindelse med vinterferien for å reise med egne barn i skolen på 14 dagers ferie. Dette er liksom greit? Hvorfor er det greit at lærerne gjør det men ikke oss vanlige foreldre?

Anonymkode: cdc66...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ved vår skolekrets er det relativt strengt med tanke på uttak av feriedager utenom oppsatt ferie. En enkelt dag kan godkjennes av lærer men utover dette må det søkes rektor og etter få dager kan man risikere å miste plassen.

Likevel tar lærere (med barn) ut f.eks. 2 uker ferie i forbindelse med vinterferien for å reise med egne barn i skolen på 14 dagers ferie. Dette er liksom greit? Hvorfor er det greit at lærerne gjør det men ikke oss vanlige foreldre?

Anonymkode: cdc66...a2b

Dei har vel søkt rektor om fri då. Og kva meinar du med å miste plassen? Er det privatskule? 

Anonymkode: d21e3...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miste plassen? På skolen? Er det offentlig eller privat?

Du har vel strengt tatt ikke noe med hvorfor lærerne tar fri? Kan være ferie fra året før som de tar igjen? Ulønnet permisjon? Uansett har rektor godtatt det og da er det greitt.

Anonymkode: 120ea...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt vanlige prosedyrer! Kontaktlærer kan gi fri inntil en dag, ellers må det søkes rektor rektor kan gi fri inntil 10 dager. Er barnet borte mer enn det kan barnet skrives ut av skolen  

jeg vil anta at aktuelle lærer har måtte søke dine barn fri - akkurat som du evt måtte. 10 dager fri = 10 skoledager, altså to uker. At barn Jan skrives ut og evt risikerer å miste skoleplassen i offentlig skole er bare en realitet på skoler og i klasser som er overfylte. Er barnet borte mer enn 10 dager uten gyldig fravær kan barnet da risikere plass på en annen skole når det kommer tilbake. 

Anonymkode: 182be...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister skoleplassen om man er borte mer enn ti dager i løpet av et skoleår og har da ikke krav på plass på samme skole når man kommer tilbake. I kommuner med skjev elevfordeling på skolene kan da elever som tas ut tvinges over på annen skole med bedre plass når de returnerer. Om det praktiseres er en annen sak. Men melding til barnevernet går det i alle fall etter ti dager. Selv med meldt og «lovlig» fravær. 

Anonymkode: 82bd9...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er veldig utbredt.lærere tar enten ulønnet fri eller har ferie til gode på grunn av feks sykemelding. Så vanlig kan det ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer og ville aldri fått fri en hel uke på den måten med mindre jeg hadde vært sykemeldt i ferien min og hadde dager til gode. Slik fungerer det for alle andre jeg kjenner også som er lærere. En dag, muligens to, uten lønn selvsagt, men aldri en hel uke. Synes det er merkelig dersom dette er vanlig der du bor, de må ha en spesiell rektor i så fall.

Uansett så får se fleste som søker om det, fri. Av elevene altså, men det er en forutsetning at de foresatte da skriver litt om hvordan de skal hjelpe barna med å ta igjen skolearbeid. Sånn sett er det jo en fordel om en av de foresatte er lærer, da kan de jo undervise egne barn.

Anonymkode: 94e2b...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og ville aldri fått fri en hel uke på den måten med mindre jeg hadde vært sykemeldt i ferien min og hadde dager til gode. Slik fungerer det for alle andre jeg kjenner også som er lærere. En dag, muligens to, uten lønn selvsagt, men aldri en hel uke. Synes det er merkelig dersom dette er vanlig der du bor, de må ha en spesiell rektor i så fall.

Uansett så får se fleste som søker om det, fri. Av elevene altså, men det er en forutsetning at de foresatte da skriver litt om hvordan de skal hjelpe barna med å ta igjen skolearbeid. Sånn sett er det jo en fordel om en av de foresatte er lærer, da kan de jo undervise egne barn.

Anonymkode: 94e2b...dca

Det er ingen forutsetning for å få fri at foreldrene «skriver litt om hvordan de skal hjelpe barna med å ta igjen skolearbeid» Ingenting i lovverket krever dette. Det er uansett foreldrene som har ansvaret for opplæringen. Vi har ikke skolepliktig i Norge. Det eneste foreldrene trenger p bekrefte er at de tar ansvaret for opplæringen i de dagene barnet er borte. 
 

Mange lærere har ferie eller avspasering til gode. Feks hvis de har vært i permisjon eller vært sykmeldte. Ferie har de krav på å få sammenhengende mens avspasering kan du ikke kreve å få sammenhengende en uke. 

Anonymkode: 182be...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sender et dårlig signal, som representant for skolen. Om barna til lærer er skolebarn.

Anonymkode: 77515...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙄 Snakk om å generalisere! Greit at bankfunksjonæren gjør det, men ikke læreren? Alle elever kan få inntil 10 dagers permisjon. Det gjelder nødvendigvis barn av lærere også. 
 

når det gjelder å få fri en uke i tillegg til ferie er det neppe særlig utbredt, den har ingen på min skole gjort/fått på de 15 årene jeg har jobbet her. 

Anonymkode: fc3d4...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det sender et dårlig signal, som representant for skolen. Om barna til lærer er skolebarn.

Anonymkode: 77515...824

Hvorfor sender lærere dårligere signaler enn det alle andre yrkesgrupper som søker fri for barna gjør? Lærere er vel den yrkesgruppa som har best forutsetninger for å holde barna oppdatert på skolearbeidet underveis i ferien.

Slike regler skal selvsagt gjelde likt for alle.

Anonymkode: 746bb...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man mister skoleplassen om man er borte mer enn ti dager i løpet av et skoleår og har da ikke krav på plass på samme skole når man kommer tilbake. I kommuner med skjev elevfordeling på skolene kan da elever som tas ut tvinges over på annen skole med bedre plass når de returnerer. Om det praktiseres er en annen sak. Men melding til barnevernet går det i alle fall etter ti dager. Selv med meldt og «lovlig» fravær. 

Anonymkode: 82bd9...cc1

Nei. En praksis med melding til barnevernet etter ti dagers meldt ferie/ fri, hadde vært ulovlig.

Anonymkode: bc9e7...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...