Gå til innhold

Svømmeopplæring med en armring.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var i svømmehallen i går med gutten på 5 år. Den ene armringen var det hull i og fungerte selvsagt ikke som den skal. Han hoppa og svømte slik han pleier med kun en armring intakt (han visste nok ikke at den ene ikke fungerte). Vil det si at han ikke er langt unna å ha lært å svømme?🤔

Anonymkode: 489db...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tar dere ikke bare av dem om dere er i vannet med ham? Lettere å lære da når en MÅ gjøre en innsats for å flyte selv. Mine svømte selv fra de var 3-4. Brukte ikke armringer, kun swimfin om vi trengte litt hjelp. Da flyter de mer riktig i vannet enn med armringer. 

Anonymkode: 990df...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar dere ikke bare av dem om dere er i vannet med ham? Lettere å lære da når en MÅ gjøre en innsats for å flyte selv. Mine svømte selv fra de var 3-4. Brukte ikke armringer, kun swimfin om vi trengte litt hjelp. Da flyter de mer riktig i vannet enn med armringer. 

Anonymkode: 990df...cfa

Hva er swimfin?

Anonymkode: 489db...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri brukt armringer el. De fikk dykkerbriller da de var rundt 3år og lærte å svømme/flyte med en gang de fikk de på. Det er ingen som lærer seg å svømme når de har armringer på. 

Anonymkode: 88560...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine har aldri brukt armringer el. De fikk dykkerbriller da de var rundt 3år og lærte å svømme/flyte med en gang de fikk de på. Det er ingen som lærer seg å svømme når de har armringer på. 

Anonymkode: 88560...e86

Mhm. Ok. Bør kanskje prøve uten da. Men det var fortsatt ikkje svar på spørsmålet. Når sønnen "svømte " greit med en armring går det kanskje greit uten? Hvor stor nytte har en versus to armringer?

Anonymkode: 489db...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mhm. Ok. Bør kanskje prøve uten da. Men det var fortsatt ikkje svar på spørsmålet. Når sønnen "svømte " greit med en armring går det kanskje greit uten? Hvor stor nytte har en versus to armringer?

Anonymkode: 489db...534

Ved bruk av armringer vil armene holdes oppe mens nedre del av overkroppen vil synke ned. Det gir ikke riktig svømmeteknikk fordi barnet ikke lærer å flyte riktig i vannet.

En armringer vil absolutt gi oppdrift.

Neste gang tar du di av og starter med å lære han å flyte. Han kan evt bruke et flytebrett for å ha fokus på å ha armene forran hodet. Altså; han holder i brettet, armene rett frem, og sparker seg framover med bena. Han må lære å ha hodet under vann/se ned. Etterhvert kan du ta bort brettet og la han flyte framover uten å holde i noe. Tren på å flyte/sparke seg framover lenger og lenger for hver gang, med Ansiktet ned. Etterhvert bør han lære å flyte på i «sjøstjerne» på rygg og på mage. 
 

å lærene flyte i vannet er det mest essensielle. Deretter kan dere trene på å komme seg opp fra vannet med egen hjelp. Hopp fra kanten, snu seg og sparke seg opp og tilbake til kanten av bassenget. 

Anonymkode: 8c17b...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved bruk av armringer vil armene holdes oppe mens nedre del av overkroppen vil synke ned. Det gir ikke riktig svømmeteknikk fordi barnet ikke lærer å flyte riktig i vannet.

En armringer vil absolutt gi oppdrift.

Neste gang tar du di av og starter med å lære han å flyte. Han kan evt bruke et flytebrett for å ha fokus på å ha armene forran hodet. Altså; han holder i brettet, armene rett frem, og sparker seg framover med bena. Han må lære å ha hodet under vann/se ned. Etterhvert kan du ta bort brettet og la han flyte framover uten å holde i noe. Tren på å flyte/sparke seg framover lenger og lenger for hver gang, med Ansiktet ned. Etterhvert bør han lære å flyte på i «sjøstjerne» på rygg og på mage. 
 

å lærene flyte i vannet er det mest essensielle. Deretter kan dere trene på å komme seg opp fra vannet med egen hjelp. Hopp fra kanten, snu seg og sparke seg opp og tilbake til kanten av bassenget. 

Anonymkode: 8c17b...ba7

Sikkert teit spørsmål. Men skal ansiktet være under vann når de flyter? Me svømmer jo ikke med ansiktet under vann. 🙈 Takk for tips 👍

Anonymkode: 489db...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer også på korleis ein lærer barn å flyte. Er ikkje nokon god svømmar sjølv. 

Anonymkode: fe12c...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at noen her mener at ingen barn lærer å svømme av pga armringer på. Det gjorde i alle fall begge mine, og jeg selv.

Anonymkode: ac9d1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mhm. Ok. Bør kanskje prøve uten da. Men det var fortsatt ikkje svar på spørsmålet. Når sønnen "svømte " greit med en armring går det kanskje greit uten? Hvor stor nytte har en versus to armringer?

Anonymkode: 489db...534

Kan du ikke bare prøve uten så ser du? Svømmer/bader han aldri uten????

Anonymkode: 990df...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at noen her mener at ingen barn lærer å svømme av pga armringer på. Det gjorde i alle fall begge mine, og jeg selv.

Anonymkode: ac9d1...353

Altså, før eller siden vil man jo lære å svømme TIL TROSS FOR armringer... ikke slik at man aldri lærer med det. Men er jo ikke akkurat ideelt.

Anonymkode: 990df...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at noen her mener at ingen barn lærer å svømme av pga armringer på. Det gjorde i alle fall begge mine, og jeg selv.

Anonymkode: ac9d1...353

Lærte dere å flyte/svømme med armringer på? Eller tok dere de av og så lærte dere det?

Anonymkode: 88560...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert teit spørsmål. Men skal ansiktet være under vann når de flyter? Me svømmer jo ikke med ansiktet under vann. 🙈 Takk for tips 👍

Anonymkode: 489db...534

Jeg svømmer med hodet over vann, men barna mine som kan svømme ordentlig svømmer med hodet under vann. Det er mye mer effektivt og mye enklere!

Anonymkode: 78cdd...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta armringene av og la ham prøve neste gang:-) Her har vi tatt av armringene på våre i svømmehallen fra 3-årsalderen, men når vi er på det dype eller de vil hoppe fra stupebrettet (1 meter), så har de hatt armringene på. Våre to eldste har lært å svømme rundt 5-årsalderen, yngste er bare nettopp fylt 4 år, så han bruker armringene på dypet og når en av oss voksne ikke konstant kan følge med på ham.

Når vi har badet i vann/sjø på sommeren og hoppet fra flytebrygger etc, har de gjerne brukt armringene litt ekstra selv om de kan holde seg flytende uten. Dvs vi har tatt dem på dem også i 5-6-årsalderen frem til de har vært skikkelig svømmedyktige. Dette fordi vi har flere unger enn at vi kan være en voksen på hvert barn, og fordi jeg synes det er skummelt om man hopper og leker i vann som er grumsete og dypt uten å være helt svømmedyktig. Det er forskjell på å plukke opp en som faller under vann i svømmehallen og i en innsjø/sjøen hvor man ikke helt vet hvor dypt det er osv. 

Anonymkode: cfbd7...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert teit spørsmål. Men skal ansiktet være under vann når de flyter? Me svømmer jo ikke med ansiktet under vann. 🙈 Takk for tips 👍

Anonymkode: 489db...534

Jo, man svømmer ned ansiktet under vann😀 

unger nå lærer crawl før brystsvøm. Mye mer effektivt! Å svømme med hodet over vann gir vond nakke og lite fremdrift. Gi barnet evt. svømmebriller.

Også ved brystsvøm har de hodet under vann. 

Anonymkode: 8c17b...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg lurer også på korleis ein lærer barn å flyte. Er ikkje nokon god svømmar sjølv. 

Anonymkode: fe12c...533

Man starter på grunna. Lær barnet å forme kroppen som en pil; armene frem og sammen forran hodet, ansiktet ned i vannet. Barnet kan sparke fra kanten og flyte så langt som mulig før de må opp og puste. Etterhvert kan de bruke bena til å «padle» seg framover. 
 

En nyttig flyteøvelse er å legge seg på magen, Krølle seg sammen og la seg selv synke. Hvis du tør å ligg et par sekunder vil du oppdage at du flyter opp og ligger og «dupper» i vannskorpa. Ganske snodig følelse😀

det samme kan du gjøre på rygg: legg deg bakover, tør å ha ørene under vann, pust rolig og la evt noen holde deg under korsryggen. Beveg armer og ben ut i «sjøstjerne-form». Hvis du klarer å slappe helt av og ikke løfte nakken (derfor må du ha ørene under vann) så vil du oppdage at du flyter

Anonymkode: 8c17b...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lærte dere å flyte/svømme med armringer på? Eller tok dere de av og så lærte dere det?

Anonymkode: 88560...e86

De ble trygge i vannet ved å ha på armringene. Så begynte vi å ta luften ut litt etter litt, sånn at de gradvis fløt mer og mer selv. Ungene så at vi tok ut luft, altså. Til slutt forstod de at de kunne svømme uten. Easy peasy.

Anonymkode: ac9d1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 16.23, Anonym bruker skrev:

Ved bruk av armringer vil armene holdes oppe mens nedre del av overkroppen vil synke ned. Det gir ikke riktig svømmeteknikk fordi barnet ikke lærer å flyte riktig i vannet.

En armringer vil absolutt gi oppdrift.

Neste gang tar du di av og starter med å lære han å flyte. Han kan evt bruke et flytebrett for å ha fokus på å ha armene forran hodet. Altså; han holder i brettet, armene rett frem, og sparker seg framover med bena. Han må lære å ha hodet under vann/se ned. Etterhvert kan du ta bort brettet og la han flyte framover uten å holde i noe. Tren på å flyte/sparke seg framover lenger og lenger for hver gang, med Ansiktet ned. Etterhvert bør han lære å flyte på i «sjøstjerne» på rygg og på mage. 
 

å lærene flyte i vannet er det mest essensielle. Deretter kan dere trene på å komme seg opp fra vannet med egen hjelp. Hopp fra kanten, snu seg og sparke seg opp og tilbake til kanten av bassenget. 

Anonymkode: 8c17b...ba7

Vi var i basseng i dag og 5 åringene brukte ikkje armringer (var stort sett i barnebasseng som var veldig grunt). Han fløyt under vann og tok armtak og kom seg fremover. Tok med jevne mellomrom seg til bunnen, men hadde litt tak innimellom. La seg og på rygg og fløyt litt, ante ikkje at han kunne det. Tror vi er på god veg 👏👏 HI

Anonymkode: 489db...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var i basseng i dag og 5 åringene brukte ikkje armringer (var stort sett i barnebasseng som var veldig grunt). Han fløyt under vann og tok armtak og kom seg fremover. Tok med jevne mellomrom seg til bunnen, men hadde litt tak innimellom. La seg og på rygg og fløyt litt, ante ikkje at han kunne det. Tror vi er på god veg 👏👏 HI

Anonymkode: 489db...534

Nei, armringer hindrer en jo i nettopp å se hva ungene kan. Og de får ikke dukket eller flyte på riktig måte i vannet. Litt merkelig at dere ikke har prøvd dette før...

Anonymkode: 990df...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, armringer hindrer en jo i nettopp å se hva ungene kan. Og de får ikke dukket eller flyte på riktig måte i vannet. Litt merkelig at dere ikke har prøvd dette før...

Anonymkode: 990df...cfa

Rett og slett fordi han ikkje ville ha de av.

Anonymkode: 489db...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...