Gå til innhold

Hvordan få et mer avslappet forhold til økonomi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært gjerrig eller snudd på krona i hele mitt liv. Helt normal. 
Men etter et mangeårig forhold der mannen tok all økonomisk styring og forsøkte i etterkant å straffe meg med å ikke dele noe.

Dette flere til at jeg fikk en periode med alvorlig lite penger. Det var så ille at jeg dropper middag til meg selv og måtte utsette tannlege selv om jeg hadde tannverk. Dette var tungt, for i parforholdet hadde vi grei økonomi.

Nå begynner jeg å komme ovenpå igjen. Min eks måtte dele til slutt og jeg har opparbeidet meg til et normalt nivå igjen. 
 

Men skrekken sitter igjen. Det å ikke ha råd til helt elementære behov. Jeg er så redd for å havne der igjen, at jeg har fått et litt usunt forhold til ikke å bruke penger. Jeg er ikke trygg uten at det står et rimelig høyt beløp på kont, helst enda mer. 
Når det er sagt, så lider barna ingen nød. De er første prioritet og har fine klær, skikkelige mobiler og får gå på kino, cafe osv. Det er nok på litt andre ting det slår ut. Spesielt på forbruk til meg selv og hvor tungt jeg synes det er å betale noen regninger. 
Skulle ønske jeg klarte å slappe mer av, at vi kunne kost oss enda litt mer og turt å sløse litt. 
 

Anonymkode: ea843...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regn ut et beløp pr. mnd. som du ser du kan unnvære, og så bruker dere av den potten til restaurantbesøk etc. Da kan du bruke pengene med god samvittighet uten en bismak av bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare ta kontroll, og se at kontrollen varer.

Helt greit å bygge seg opp en buffer, så vet du at ikke hele økonomien velter om kjøleskapet ryker eller bilen må på verksted, men man lever bare en gang og det er ikke sunt å "spare seg til fant"

Sett og et godt budsjett, opprett gjerne flere kontoer så du har en konto til mat, en til regninger, en til fornøyelser osv. Pluss en sparekonto selvfølgelig.

Når du ser at alt går smertefritt hele veien og at bufferen og sparekontoen sakte men sikkert bygger seg opp så vil nok roen komme tilbake til deg. Jeg skjønner godt at det tar litt tid, men si til deg selv hver måned at nå har du kontroll, nå går det fint, til slutt vil du tro på det .

Anonymkode: 86be9...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med barn og  er litt sånn selv, men har funnet ut at jeg ikke kunne holde det gående sånn i lengden. Jeg har spart meg opp en god buffer og de siste årene har jeg satt opp budsjett, som jeg mer eller mindre følger. 

Alle regninger kommer på autogiro , så jeg har omtrent samme trekk hver mnd, litt slingringsmonn på strømmen. 

Den summen som er igjen når alle faste utgifter inkl mat og bensin er betalt, den deler jeg 70/30. Sparer 70% av denne summen på en konto og setter inn de resterende 30 %på en forbrukskonto, og dette er da penger vi kan bruke ved behov. Dette fungerer veldig bra her. 

Anonymkode: d0d45...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...