Gå til innhold

Er jeg hysterisk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er skilt. Noe av de jeg liker minst med min eks er hans lettbeinte forhold til sikkerhet og regler. 
Han reiser på vinterferie i dag og har planlagt å la en tenåring som nylig fylte 16, med kun 1-2 timer erfaring kjøre hele turen med full bil og mindre søsken.

Jeg mener man må ha litt mengdetrening først, før man har ansvar for masse barn i bilen. 
Min eks er faktisk i stand til å sove i bilen.

 

Anonymkode: 8c6f2...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov å øvelseskjøre med passasjerer i bilen. Så nei, dette er ikke greit

Anonymkode: e0894...f02

Jo, det er lov å øvelseskjøre med passasjerer i bilen

Anonymkode: 88a80...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 16-åring med 1-2 timers erfaring med kjøring har ingen ting på veien å gjøre. Før man kan på trafikkert vei bør man ha god grunntrening, for eksempel på store åpne plasser, for å lære seg basisegenskaper. Gass, brems, clutch, styring, kjøretøyets plassering... Det krever basistrening for at dette skal sitte og da bør man ikke være på trafikkert vei. Etter hvert kan man bevege seg ut på mindre trafikkerte veier for å øve. 

Kjøring på hovedveier bør skje etter en periode med grunntrening. Dette høres uklokt ut, både med tanke på 16-åringen, passasjerene og alle medtrafikantene. 

Jeg hadde vært VELDIG bekymret hvis jeg var deg. Håper du greier å snakke han til fornuft.

Anonymkode: e23b6...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. Vi var vel omtrent samme alder, da vi kjørte litt rundt med våre foreldre. Ikke noe galt i det, i utgangspunktet. 

Men, hvis det er en veldig uerfaren ungdom, lang tur, barn i bilen osv. Så blir det en annen sak. Det hadde jeg vært veldig skeptisk til. 

Anonymkode: 26c84...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov å øvelseskjøre med passasjerer i bilen. Så nei, dette er ikke greit

Anonymkode: e0894...f02

Hva? Selvfølgelig er det det. 

Anonymkode: 26c84...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at 16-åringen vil...? Jeg hadde ikke påtatt meg det ansvaret som så ung. Husker selv jeg ikke ville øvelseskjøre med mine yngre søsken bak. 

Anonymkode: 3161d...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange år siden der en far lot sønnen sin øvelseskjøre på vinteren, med et ungt søsken i baksetet. De kom ut for en ulykke, og søskenet døde. Lurer på om søskenet var rundt 5 år. Jeg ville aldri latt en 16-åring som har kjørt lite få øvelseskjøre med passasjerer (utenom ledsager), ihvertfall ikke mindre søsken. Man skal ha kjørt rimelig mye før det er greit. Men er 16-åringen ditt barn? Isåfall, prat med ungdommen om det. Er ikke sikkert ungdommen har så lyst til å kjøre med småsøskna sine i bilen heller.

Anonymkode: 548af...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det andre har nevnt er bilen fullastet, da oppfører den seg annerledes på veien enn den gjør når den er tom. Så er det ekstra mye trafikk på veiene en slik dag - typisk ulykkesdag. Og som om ikke det er nok så er været såpass ille at de går ut og advarer om kjøring, spesielt mot/på fjellet i store deler av landet. Det å kjøre slike utfartsdager er dessuten mer krevende trafikkmessig, med masse (andre) idioter på veien, folk som er utålmodig, tar ekstra sjanser osv.

Jeg hadde helt seriøst ringt politiet og spurt dem om råd - og også tipset dem detaljert om hvor de skal kjøre, biltype og reg.nr. om du har det også. Heller en utsettelse på 16-åringens lapp, om det skulle komme til det, enn at samme 16-åring skal ende med et ødelagt liv fordi han/hun selv ender med å skade/drepe seg selv eller andre i bilen eller i andre biler!

Anonymkode: 8b722...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er greit. Jeg har en som snart blir 18 år og som har øvelseskjørt mye(!), og vi har nettopp nå latt han få kjøre hvis søsken er med i bilen og det er et tidspunkt med lite trafikk.

Anonymkode: ef32f...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt ansvar å legge på 16åringen hvis det skulle skje noe, og så må han/hun måtte leve med det resten av livet... 

En ting er at bilen er fullt lastet, oppfører seg anderledes, barn er med i bilen osv, men risikoen er også høyere på utfartsdager pga andre bilister (som ofte er mer stresset og slitne). Det er jo en grunn til at det er statistisk flest ulykker på utfart/innfartsdager en resten av året. 

Stå på ditt. 

Anonymkode: bcb8b...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2020 den 13.31, Anonym bruker skrev:

I tillegg til det andre har nevnt er bilen fullastet, da oppfører den seg annerledes på veien enn den gjør når den er tom. Så er det ekstra mye trafikk på veiene en slik dag - typisk ulykkesdag. Og som om ikke det er nok så er været såpass ille at de går ut og advarer om kjøring, spesielt mot/på fjellet i store deler av landet. Det å kjøre slike utfartsdager er dessuten mer krevende trafikkmessig, med masse (andre) idioter på veien, folk som er utålmodig, tar ekstra sjanser osv.

Jeg hadde helt seriøst ringt politiet og spurt dem om råd - og også tipset dem detaljert om hvor de skal kjøre, biltype og reg.nr. om du har det også. Heller en utsettelse på 16-åringens lapp, om det skulle komme til det, enn at samme 16-åring skal ende med et ødelagt liv fordi han/hun selv ender med å skade/drepe seg selv eller andre i bilen eller i andre biler!

Anonymkode: 8b722...ca5

Det er jo selvfølgelig på ingen måte greit å øvelseskjøre på den måten som hi forteller om, men hva tenker du egentlig at politiet skal gjøre, det er jo ikke ulovlig. Hvorfor skulle det gi utsettelse på 16 åringens lapp?

Anonymkode: 88a80...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo selvfølgelig på ingen måte greit å øvelseskjøre på den måten som hi forteller om, men hva tenker du egentlig at politiet skal gjøre, det er jo ikke ulovlig. Hvorfor skulle det gi utsettelse på 16 åringens lapp?

Anonymkode: 88a80...2ad

HI skrev at faren gjerne sover i bilen...

Anonymkode: 8b722...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...